تاپ خبر24: رکورد تاریخی حجم معاملات سالانه بازار فیزیکی بورس کالا که به معامله ۱۱۷ میلیون و ۷۲۲ هزار تن کالا در سال ۱۴۰۱ اختصاص داشت از ابتدای امسال تا ۱۵ دی ماه جاری شکسته شد تا مبادله ۱۱۷ میلیون و ۸۳۴ هزار تن محصول زیر چتر شفاف بازار سرمایه ثبت شود و تامین مواد اولیه تولید نیز به شیوه ای مطلوب جریان یابد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از کالاخبر ، از ابتدای سال‌جاری تا پایان ۱۵ دی ماه در مجموع ۱۱۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۳۶۵ تن انواع کالا در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد. این در حالی است که حجم معاملات بازار فیزیکی بورس کالا در پایان دوازده ماه سال گذشته، ۱۱۷ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۱۵ تن محصول بود.

همچنین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا از ابتدای سال تا ۱۵ دی ماه به ۱۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسید تا حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با رشد ۲۹ و ۶۸ درصدی مواجه شود.

پرفروش ترین محصولات تالار صنعتی و معدنی

روند معاملات تالارهای مختلف بورس کالا از ابتدای سال‌جاری تا ۱۵ دی ماه نشان می دهد که تالار محصول‌های صنعتی و معدنی بیشترین حجم معاملات را با معامله ۹۷ میلیون و ۳۷۶ هزار تن محصول به ارزش ۷۳۴ هزار میلیارد تومان به خود اختصاص داده است. حجم و ارزش معاملات این تالار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۸ درصدی و ۸۴ درصدی مواجه شده است.

سیمان با معامله ۵۰ میلیون و ۴۵۴ هزار تن، سنگ آهن با معامله ۲۳ میلیون و ۷۷۲ هزار تن، فولاد با دادوستد ۱۵ میلیون و ۴۴۲ هزار تن و آهن اسفنجی با معامله ۶ میلیون و ۶۰۸ هزار تن، پرفروش ترین محصولات تالار صنعتی و معدنی بودند.

رشد حجم و ارزش تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی

در تالار فرآورده‌های نفتی نیز در مدت مذکور ۱۳ میلیون و ۷۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۹۱ هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۹ درصدی و ۷۶ درصدی حجم و ارزش معاملات روبه رو شد. به این ترتیب در این تالار ۵ میلیون و ۷۷۹ هزار تن قیر، ۵ میلیون و ۶۲۹ هزار تن وکیوم باتوم، یک میلیون و ۷۱۶ هزار تن لوب کات و ۴۰۹ هزار تن گوگرد، محصولات با بیشترین حجم فروش بودند.

در تالار محصولات پتروشیمی نیز ۵ میلیون و ۵۴۲ هزار تن محصول به ارزش ۱۸۳ همت داد و ستد شد که شامل ۴ میلیون و ۳۲ هزار تن مواد پلیمری و یک میلیون و ۴۹۷ هزار تن مواد شیمیایی بود. حجم و ارزش معاملات این تالار نیز به نسبت مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۳ درصدی و ۳۲ درصدی حجم و ارزش مواجه شد.

در تالار محصول‌های کشاورزی نیز ۱۱ تن محصول به ارزش ۲۴۸ میلیارد تومان و در بازار فرعی یک میلیون و ۱۲۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۸.۹ همت مورد معامله قرار گرفت. از ابتدای سال تا ۱۵ دی ماه همچنین ۲ هزار و ۳۶۷ دستگاه خودرو به ارزش ۳ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان در تالار خودرو بورس کالا دادوستد شد.