تاپ خبر۲۴:نخستین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و هند با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دانشگاه مفید قم برگزار شد. در این همایش که صبح و بعدازظهر پنج شنبه ۴ مهرماه برگزار شد، دکتر اسحق صلاحی با اشاره به فرهنگ مشترک بین دو ملت و پیشینه طولانی آن گفت: دو ملت ایران […]

تاپ خبر۲۴:نخستین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و هند با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دانشگاه مفید قم برگزار شد.

در این همایش که صبح و بعدازظهر پنج شنبه ۴ مهرماه برگزار شد، دکتر اسحق صلاحی با اشاره به فرهنگ مشترک بین دو ملت و پیشینه طولانی آن گفت: دو ملت ایران و هند هر دو از قوم آریایی منشعب شده اند و همین مسئله باعث گشته تا ارتباط محکمی از دیرباز میان طرفین وجود داشته باشد. صلاحی همچنین یادآور شد: هرچند ممکن است گذشت زمان در ارتباط بین دو ملت را در بعضی مواقع کمرنگ   کرده باشد اما هیچگاه این ارتباط قطع نشده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در زمینه مشترکات کهن فرهنگی دو طرف ادامه داد: در بحث زبان و ادب فارسی ارتباطی دو هزار ساله را در آثار مکتوب موجود می توان رهگیری کرد و قهرمانان و اساطیر مشترکی را مشاهده نمود. وی با اشاره به آثار موسیقی هند، ورود آلات موسیقی ایرانی به موسیقی هند را نشان دهنده آمیختگی شدید فرهنگی بین دو ملت دانست.

دکتر صلاحی در زمینه تأثیر و تأثر فرهنگ های دو ملت تصریح کرد: بناهای تاریخی و آثار هنرهای تجسمی موجود در بخش هایی از ایران را نشان دهنده تاثیر پذیری افرادی است که هند را از نزدیک دیدند و یا شاهکار معماری که در تاج محل با آن خطوط فارسی و نقش برجسته های عربی به نمایش گذاشته شده، منسوب به خان ایرانی اهل شیراز است و این ها همه نشان دهنده قرابت فرهنگی ایران و هند در این حوزه است.

دکتر صلاحی ادامه داد: قبل از اسلام و در دوره ساسانیان آنچه که در هندوستان به دست می آمد، در جندی شاپور به زبان پهلوی ترجمه می شد و مورد استفاه قرار می گرفت و با ورود اسلام نیز تاثیرات دو کشور بر فرهنگ یکدیگر بسیار بیشتر شده و در دوره سلطان محمود غزنوی به اوج خود می رسد. در این دوره علاوه بر شعر در نثر نیز آثار تاثیرپذیری دو ملت به وفور ملاحظه می شود.  به عنوان نمونه عنصری و فرخی تاثیر پذیری بالایی از آثار ایرانی داشته اند و البته با حمله مغول ها به ایران و و ورود اندیشمندان ایرانی به دربار سلاطین فضای جدیدی در روابط دو کشور شکل گرفته و سبک جدیدی در عرصه موسیقی و ادبیات فارسی پدید میاید.

وی در ادامه گفت: ریشه تاریخی این دو ملت به قوم آریایی برمی گردد و در زبان، ادبیات و هنر، ارتباطات آنها بسیار وسیع و عمیق بوده است و امیدواریم این ارتباط عمیق و ناگسستنی ادامه یابد. صلاحی در پایان ابراز امیدواری کرد تا سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مسیر نزدیک کردن دو ملت و احیای فرهنگ و تمدن مشترک در داخل کشور و هندوستان نهایت تلاش را از خود نشان دهد.

شایان ذکر است در این همایش دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،  دکتر رجبی دوانی رئیس کتابخانه مجلس، دکتر مجتبائی رئیس افتخاری همایش، دکتر نظرپور معاون پژوهشی دانشگاه مفید قم و همچنین سفیر کبیر هندوستان در ایران به ارائه سخنرانی پرداختند.

همچنین با ابتکار سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نمایشگاه اسناد و کتب خطی مرتبط با روابط ایران وهند موجود در مخازن کتابخانه ملی برپاشد و هدایایی به شرکت کنندگان این همایش و علاقه مندان به میراث تمدنی مشترک ایران و هند اهداء شد.