تاپ خبر۲۴: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از آغاز سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با شرکت قاریان و حافظان بیش از ۷۵ کشور جهان از ۲۲ اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ تهران خبر داد. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، صبح امروز دوشنبه بیستم […]

تاپ خبر۲۴: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از آغاز سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با شرکت قاریان و حافظان بیش از ۷۵ کشور جهان از ۲۲ اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ تهران خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، صبح امروز دوشنبه بیستم اردیبهشت ماه در نشست خبری برنامه‌های سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، با حضور اصحاب رسانه ضمن قدردانی از حضور و تلاش‌ خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران در انعکاس رویدادهای این دوره از مسابقات اظهار داشت: قرآن یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند به بشریت است و کتاب هدایت، بشارت و سراسر نوری است که نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه بشریت نازل شده است.
وی با اشاره به اینکه قرآن کتاب مبارکی است که براساس آیات آن باید تدبر و توجه ویژه‌ای به آن داشت، افزود: قرآن کتاب زندگی است و باید در تمام مراحل حیات خود به این کتاب آسمانی که از جانب خداوند نازل شده و برتر از تمام کتاب‌های آسمانی دیگر و معجزه پیامبر اسلام است توجه کنیم.
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه در چندین آیه قرآن دشمنان دعوت به همانند آوردن برای قرآن شده‌اند تصریح کرد: در این ۱۴ قرن دشمنان اسلام و قرآن نتوانسته‌اند حتی آیه‌ای همانند آیات قرآن بیاورند و باز هم نخواهند توانست.
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه قرآن دستورالعمل زندگی و اخلاق فردی و اجتماعی برای بشریت است گفت: انسان‌ها براساس آیات قرآن می‌توانند اخلاق فردی، خانوادگی و اجتماعی خویش را تنظیم کنند زیرا قرآن کتاب کرامت، سیاست، بصیرت و احساس مسئولیت است و هر چه در زندگی انسان نیاز دارد در قرآن مطرح شده است.
وی با اشاره به اینکه هیچ چیز نیست در زندگی بشر که مورد نیاز باشد اما در قرآن موجود نباشد، افزود: پیامبر اسلام همواره به مسلمانان تذکر می‌دادند که به دو امانت گرانقدر ایشان، قرآن و عترت تمسک بجویند که این دو جدا نشدنی هستند.
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه قرآن کتاب عزت، سربلندی و سرافرازی است، گفت: قرآن مسلمانان را به مبارزه با ظلم و ظالم هدایت می‌‌کند و به مهربانی و همدلی با دوستان سفارش می‌کند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه خود مقصد و هدف اصلی این انقلاب را قرآن برشمردند، تصریح کرد: این انقلاب بر همین اساس به وجود آمده و بر همین اساس نیز به پیش خواهد رفت.
رئیس ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، با اشاره به اینکه مسلمانان موظفند که قرآن را بخوانند افزود: قرآن کتابی تشریفاتی نیست، بلکه برای زندگی است و دستور داریم هر چه ممکن است به تلاوت آن بپردازیم.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه انسان در پناه قرآن به عزت، عظمت و سربلندی می‌رسد، گفت: نظام جمهوری اسلامی براساس قرآن به وجود آمده و یکی از برنامه‌های اصلی و مهم آن فعالیت‌های قرآنی، توجه به قرآن، آموزش حفظ و قرائت این کتاب الهی و آشنایی با مفاهیم آن است.
* توجه به قرآن مورد تاکید امام و رهبری
رئیس ستاد عالی سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه در زمان امام خمینی (ره) نیز توجه به فعالیت‌های قرآنی وجود داشت، افزود: پس از ایشان و در زمان مقام معظم رهبری این توجه و اهتمام ادامه دارد و ایشان پرچم‌دار برنامه‌های قرآنی کشور است و همواره به مردم و مسئولان درباره توجه به برنامه‌های قرآنی، ترویج فرهنگ قرآن و مطرح کردن قرآن در جامعه تذکر می‌دهند، که الحمدالله مسئولان توجه لازم را دارند اما با نقطه مطلوب فاصله بسیار داریم.
وی با اشاره به اینکه دشمنان قرآن و اسلام یکی از برنامه‌های اصلی خود را مبارزه با این کتاب آسمانی قرار داده‌اند،‌گفت: در سال‌های گذشته شاهد اتفاقاتی نظیر قرآن‌سوزی، اهانت به قرآن و ارائه مطالبی بی‌اساس پیرامون این کتاب الهی از سوی دشمنان بودیم که البته نشان از بی‌منطقی و فاقد استدلال بودن آنهاست، ‌زیرا منطق قرآن قوی‌تر است.
*یک کتاب یک امت، شعار امسال مسابقات بین‌المللی قرآن
حجت‌الاسلام محمدی، با اشاره به اینکه توجه به قرآن و مبارزه با اقدامات دشمنان پیرامون این کتاب وظیفه ماست، افزود: در مقابل این اقدامات باید به تلاوت، قرائت و تدبر در قرآن بپردازیم تا معارف قرآن در جامعه رواج پیدا کند و مردم و جوانان نسبت به قرآن آشنایی بیشتری پیدا کنند.
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم نظام اسلامی، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است گفت: کشورهای اسلامی دیگر با سوابق تاریخی و طولانی‌تر مسابقات قرآن را برگزار می‌کنند، اما با درایت و رهبری‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ایران اسلامی با سابقه‌ای کمتر، موفق به تربیت نخبگان و برجستگان قرآنی بی‌شماری شده است که با نمایندگان کشورهای اسلامی به رقابت می‌پردازند و در برخی موارد نیز به رتبه‌های برتر مسابقات مختلف دست پیدا می‌کنند و این از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی اضافه کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هر ساله با مشارکت دستگاه‌های مختلف کشور با شکوه و جامعیت بیشتر نسبت به دوره‌های گذشته برگزار می‌شود و امسال سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با شعار یک کتاب یک امت که برگرفته از آیات قرآن است برگزار می‌شود.
* میزبانی از قاریان و حافظان ۷۵ کشور جهان
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، از ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی با حضور نمایندگان بیش از ۷۵کشور جهان در دو رشته حفظ کل و قرائت برگزار می‌شود گفت: امسال ۱۳۰نفر از حافظان و قاریان جهان اسلام، شامل ۵۷ حافظ کل، ۵۷ قاری و ۱۶ حافظ روشن‌دل در این مسابقات به رقابت خواهند پرداخت.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در مسابقات امسال از قاره آفریقا ۳۲ کشور، قاره آسیا ۲۳ کشور، قاره اروپا۲۰ کشور، قاره آمریکا ۲ کشور و قاره اقیانوسیه ۱ کشور حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه مدیریت تخصصی و فنی این دوره از مسابقات بر عهده ۱۷ داور خواهد بود گفت: ۱۰ داور خارجی و ۷ داور ایرانی به همراه ۵ نفر اعضای هیئت رئیسه داوران، داوری این دوره از مسابقات را مدیریت خواهند کرد.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به حضور ۳۰ نفر از مهمانان ویژه، مدیران و مسئولان بین‌المللی در این دوره از مسابقات گفت: برنامه‌های جنبی مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران یکی از امتیازات ویژه نسبت به مسابقات دیگر کشورها محسوب می‌شود. که امسال با برپایی نمایشگاه عرضه محصولات قرآنی، برگزاری هفتمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی در روز ۲۶ اردیبهشت که از ۲۰ بانوی قرآنی تجلیل خواهد شد، رونمایی از فراخوان دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با موضوع قرآن و فرهنگ انقلاب اسلامی و همچنین فراخوان مقاله چهارمین جشنواره قصه‌های قرآنی دنبال خواهد شد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: در رشته قرائت حامد ولی‌زاده از استان آذربایجان غربی، در رشته حفظ کل مجتبی فرد فانی از استان خراسان رضوی و در رشته حفظ کل روشن‌دلان عبدالغفور جوهرچی از استان خراسان رضوی شرکت خواهند داشت.
* برگزاری مسابقات جهانی روشندلان برای اولین بار
وی با بیان اینکه برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی ایران اسلامی و کشورهای دیگر در استان تهران و برخی استان‌های هم‌جوار برگزار خواهد شد گفت: آموزش علاقه‌مندان توسط اساتید در قالب ۵۰ کارگاه، ایجاد میزهای گفت‌وگوی معارفی با جضور مبلغان و کارشناسان، برگزاری اولین مسابقات بین‌المللی حفظ روشندلان با حضور بیش از ۲۰ حافظ قرآن روشندل و رونمایی از چندین عنوان کتاب قرآنی از دیگر برنامه‌های جنبی مسابقات است.
حجت‌الاسلام محمدی اضافه کرد: بازدید از حسینیه جماران، حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره)، بازدید از باغ‌موزه دفاع مقدس و چندین اثر تاریخی و فرهنگی و نشست صمیمی با متسابقان و اعضای هیئت داوران و نهایتا دیدار با مقام معظم رهبری از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای شرکت‌کنندگان است.
رئیس ستاد عالی سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در پایان با اشاره به شعارهای انتخاب شده برای روزهای برگزاری این دوره از مسابقات خاطرنشان کرد: روز اول با عنوان یک امت، در سوگ یک فاجعه، روز دوم، یک امت، یک کتاب، روز سوم؛ یک امت، یک رسول، روز چهارم؛ امت قرآنی، بیداری اسلامی، روز پنجم؛ بانوان امت، طلایه داران انس با قرآن، روز ششم؛ مقاومت اسلامی، حکومت قرآنی و روز هفتم؛ یک کتاب، یک امت نامگذاری شده است.
میزان جوایز برگزیدگان این دوره از مسابقات
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به پرسش های خبرنگاران به جوایز نفرات برتر حاضر در این رویداد قرآنی اشاره کرد و گفت: براین اساس در هر بخش برای نفر نخست رقم ۶۰۰ میلیون ریال، نفر دوم رقم ۵۰۰ میلیون ریال و نفر سوم نیز ۴۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
به گزارش ستاد خبری سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی در حاشیه نشست خبری برگزاری این رویداد قرآنی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص همزمانی برگزاری مسابقات قرآن کشور عربستان با سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم و تحت شعاع قرار دادن این مسابقات، به نقطه تمایز رقابت های ایران با سایر رویدادهای قرآنی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: کشور ما در جهان پرچمدار عمل به قرآن است. اما عربستان با اینکه سالیانه بیش از ۱۰ میلیون نسخه قرآن کریم نیز به چاپ می رساند و در اختیار جاهای مختلف قرار می دهد ولی به قرآن عمل نمی کند و در شرایط فعلی نیز به همراهی با اسرائیل می پردازد، پول نفت خود را در اختیار گروه های تکفیری گذاشته و مهم ترین نوکر آمریکا و زیرسلطه استکبار است.
وی ادامه داد: ۸۴ کشور برای حضور در این دوره از مسابقات اعلام آمادگی کرده بودند که پس از بررسی های تخصصی صورت گرفته، ۷۵ کشور برای حضور در مسابقات مورد تایید قرار گرفتند که این میزان از آمادگی برای حضور در این رویداد قرآنی حاکی از علاقه کشورهای اسلامی به ایران و حضور در مسابقات بین المللی قرآن کریم کشور است.
مصلی تهران محل جدید برگزاری مسابقات
حجت الاسلام و المسلمین محمدی تغییر مکان برگزاری این دوره از مسابقات به مصلی بزرگ امام خمینی را به منظور دسترسی آسان تر مردم به خصوص جامعه قرآنی، جوانان و نوجوانان علاقه مند نسبت به قرآن به محل مسابقات دانست و گفت: مسابقات تنها یک موضوع تخصصی نیست و باید به آن نگاه عمومی هم داشته باشیم که نه تنها حافظان، قاریان و مسئولان قرآنی بلکه اقشار مختلف جامعه نیز باید از بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام بهره مند شوند.
وی با تاکید بر اینکه حضور عموم مردم در این مسابقات آزاد است، افزود: از جامعه قرآنی و مسئولان استان های مختلف خواسته شده است تا در صورت علاقه مندی برای حضور در این رویداد قرآنی شرایط را برای حضور اقشار مختلف مردم در مسابقات فراهم کنند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در پاسخ به سوالی به دلایل عدم برگزاری دهمین همایش پژوهش های قرآنی در این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا این همایش هر دو سال یک بار برگزار شود تا این رویداد قرآنی از غنا و محتوای کیفی مناسب تری برخوردار باشد.