به گزارش تاپ خبر ۲۴ به نقل از خبرگزاری تسنیم  ،علی محمد مختاری، رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در جمع خبرنگاران با بیان مطلب فوق افزود:  ۱۶ اسفند ماه همزمان با هفته “منابع طبیعی و روز درختکاری”، ۲۴۰۰ هکتار نهال‌کاری در نقاط مختلف شهر تهران انجام خواهد شد. وی با اعلام اینکه در […]

به گزارش تاپ خبر ۲۴ به نقل از خبرگزاری تسنیم  ،علی محمد مختاری، رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در جمع خبرنگاران با بیان مطلب فوق افزود:  ۱۶ اسفند ماه همزمان با هفته “منابع طبیعی و روز درختکاری”، ۲۴۰۰ هکتار نهال‌کاری در نقاط مختلف شهر تهران انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در هفته درختکاری،‌ یک میلیون نهال توسط شهروندان در نقاط مختلف و در ۲۳ بوستان توزیع و کاشته خواهد شد، خاطرنشان کرد: از زمان اعلام شهرداری تهران برای کاشت نهال در نقاط مختلف شهر، تماس‌های زیادی با سامانه ۱۳۷ برقرار شده که درخواست کاشت نهال در منزل مسکونی خود را داشته‌اند و به همین دلیل طی دو ماه گذشته، حدود دو میلیون نهال به دست مردم رسیده تا در نوبت مختلف شهر و در منازل مسکونی کاشته شود.

مختاری با اعلام اینکه در حال حاضر کلیه فضاهای شهری و برون شهری توسط آب خام و با آبیاری قطره‌ای، آبیاری می‌شوند، افزود: همکاری مردم در کاشت نهال و رسیدگی به آنها می‌تواند در توسعه فضای سبز عمودی و فضای بی‌دفاع شهری، کمک زیادی داشته باشد.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اعلام اینکه در سال جاری ۷۰۰ پروژه بزرگ فرامنطقه‌ای در سطح شهر تهران اجرا شده است، خاطرنشان کرد: ۱۲۳ مورد از این پروژه‌ها را بوستان‌های بزرگ در مناطق تشکیل می‌دهند که بخش قابل توجهی از سرانه فضای سبز مناطق را تامین کرده است.

وی در عین حال از آماده‌سازی فضای سبز حاشیه بزرگراه‌های در حال ساخت شهر تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۰ کیلومتر از ۴۰ کیلومتر فضای سبز حاشیه بزرگراه در حال تکمیل آزادگان آماده شده است و در مورد طراحی فضای سبز حاشیه بزرگراه امام علی (ع)‌ نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مختاری با بیان اینکه کمربند سبز تهران به مساحت ۲۴۰۰ هکتار گسترده‌تر شده است، افزود: در صورت در اختیار قرار دادن بخش‌هایی از اراضی ملی، ۵۰ هزار هکتار از کمربند سبز تهران کامل خواهد شد.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران یادآور شد که بیشتر گونه‌های استفاده شده در کمربند شهر تهران با گونه‌های مثمر شامل یک میلیون نهال زیتون، یک میلیون نهال گردو و نهال توت می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه توسعه فضای سبز و کاشت حدود هفت میلیون نهال در سطح شهر تهران، چه میزان بوده است؟ گفت: این هزینه هر چقدر باشد، باز هم در مقابل اهمیتی که برای هوای شهر تهران و نجات جان شهروندان دارد، قابل توجه نیست.

مختاری از اعلام رقم هزینه‌های صورت گرفته برای کاشت نهال چند میلیونی در سطح شهر تهران، خودداری کرد و گفت: بخش قابل توجهی از هزینه‌های کاشت نهال در سطح شهر تهران توسط شهرداری تهران صورت می‌گیرد و باید هزینه کارشناس، کارگر و خودروی اختصاص یافته برای این کار را در کنار سایر هزینه‌های مختلف در نظر بگیریم.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران خاطرنشان کرد که بودجه سال آینده فضای سبز شهر تهران حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و افزود: خوشبختانه اعضای شورای شهر تهران در مورد بودجه اختصاص یافته برای فضای سبز و هزینه‌های نگهداشت آن، هیچ اشکالی وارد نکرده و رقم تعیین شده را کامل تصویب کردند.

مختاری با اعلام اینکه سرانه فضای سبز تهران به ۱۵ مترمربع رسیده است، گفت: در مورد افزایش فضای سبز عمودی به همکاری بیشتر شهروندان نیازمندیم، چرا که بدون مشارکت آنها، این کار امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: در حال حاضر در ۲۰۰ ساختمان به صورت پایلوت این طرح را اجرایی کرده‌ایم، اما برای تامین آب خام مورد نیاز فضای سبز عمودی در خیابان‌های فرعی، شرکت آب و فاضلاب باید با شهرداری و شهروندان همکاری داشته باشد و آب مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.