تاپ خبر۲۴:مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اشاره به برنامه این شرکت برای احداث بیش از سه هزار کیلومتر خطوط لوله تا سه سال آینده از افزایش نظارت و بازرسی خطوط لوله خبر داد و گفت: در پی این امر دزدی فراورده‌های نفتی کاهش یافته است. عباسعلی جعفری نسب در نشست خبری بیستمین […]

تاپ خبر۲۴:مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اشاره به برنامه این شرکت برای احداث بیش از سه هزار کیلومتر خطوط لوله تا سه سال آینده از افزایش نظارت و بازرسی خطوط لوله خبر داد و گفت: در پی این امر دزدی فراورده‌های نفتی کاهش یافته است.

عباسعلی جعفری نسب در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با بیان این که این شرکت با بیش از ١۴ هزار کیلومتر خط لوله، انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی را انجام می‌دهد، اظهار کرد: از این میزان ۴۵٠٠ کیلومتر به انتقال نفت خام و ٩۵٠٠ کیلومتر به انتقال فرآورده اختصاص دارد که در مجموع روزانه ٣۵٠ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده را در سطح کشور جابجا می کند.

وی با اشاره به اینکه تا حدود سه سال آینده تقریبا سه هزار و ۵۰ کیلومتر به خطوط لوله موجود اضافه می شود،ازخطوط آبادان-شازند-ری، سبزآب-ری، نایین-کاشان-ری،خط دوم بندرعباس-سیرجان- رفسنجان، رفسنجان-یزد-نایین، تبریز-خوی-ارومیه، ری-ساری و خطوط لوله کنار گذر تهران به عنوان مهمترین پروژه های توسعه خطوط نام برد.

تامین ٨٨ درصد قطعات از طریق ساخت داخل

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان این که در حال حاضر ٨٨ درصد قطعات مورد نیاز در تعمیرات اساسی با تکیه بر توان ساخت داخل تامین می شود، تصریح کرد: تعامل با سازندگان داخلی به جایی رسیده که هم اکنون سفارش ساخت ۴۴ دستگاه توربین گازی به ارزش ١٠ میلیون دلار را به شرکتهای ایرانی داده‌ایم.

به گفته او توربینهای گازی که نوع کامل شده توربینهای هواپیما است،از مهمترین تجهیزات مورد نیاز این شرکت به شمار می‌آید که به زودی از سوی شرکتهای ایرانی ساخته می شود.

جعفری نسب از صرف ١٠٠٠ میلیارد ریال هزینه در زمینه اقدامات ساخت داخل در این شرکت خبر داد و گفت: شرایط تحریمها در سالهای اخیر موجب شد که ما نیز بیش از گذشته از توان داخلی بهره بگیریم و سال گذشته ٢٠ مورد از تعمیرات اساسی با استفاده از قطعات ساخت داخل انجام شد که این میزان روبه افزایش است.

اتصال دو نیروگاه به خطوط انتقال فراورده

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت کشور به اتصال دو نیروگاه به خط لوله فرآورده در سال جاری خبر اشاره و اظهارکرد: نیروگاه زنجان که عملیات اجرایی آن تا دو ماه آینده پایان می یابد و نیروگاه علی آباد تهران نیز تا پایان امسال به خط لوله فراورده نفتی متصل می شود.

وی ادامه داد:با توجه به افزایش تولید گاز در کشور و جلوگیری از مصرف سوخت فرآورده در نیروگاهها، خطوط لوله به دلیل ایمنی و صرفه جویی اقتصادی برای انتقال فرآورده به نیروگاهها به عنوان یک سوخت پشتیبان نسبت به سایر روشهای جابجایی از اولویت بیشتری برخوردار است.

جعفری نسب با بیان این که در سال گذشته با حدود ۳٫۸ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، ۵۵ میلیارد تن -کیلومتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله منتقل شده است، خاطرنشان کرد:۶٧ درصد فرآورده و ٧٠ درصد نفت خام در کشور از طریق خط لوله منتقل می شود که این امر با یک سوم هزینه سایر روشها (دریایی، جاده ای، ریلی) انجام می شود.

به گفته او دلیل کاهش انتقال در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال قبل آن، کاهش ارسال سوخت مایع به نیروگاه های کشور به دلیل افزایش گازرسانی بوده است.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت کشور با بیان این که اقدامات و پروژه های شرکت به دو بخش تقسیم می شود،افزود: بخش نخست شامل حفظ توان و ظرفیت موجود شرکت می شود که به عنوان “نگهداشت” مطرح است و بخش دوم نیز به اقدامات توسعه ای نظیر ساخت خط لوله، مرکز انتقال مربوط می شود.

وی با بیان این که در بحث پایداری انتقال و نگهداشت،اجرای پروژه های جایگزین خطوط فرسوده،اهمیت بسزایی دارد،ادامه داد:تغییر مسیر برخی خطوط به دلیل ایمن سازی محدوده شهرها، تقویت ایمنی خطوط و تعویض پوشش از جمله موارد مهمی در زمینه نگهداشت هستند که به آنها توجه جدی می شود.

مدیر عامل شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات با بیان این که پایش خطوط لوله نفت و فراورده به عنوان یکی از فعالیتهای نگهداشت این شرکت بطور مداوم در حال انجام است، گفت: یکی از این روشها انجام عملیات پیگرانی هوشمند است که برای انجام آن برنامه ریزی می شود.

وی با اشاره به این که هم اکنون ٣۵٠٠ کیلومتر از خطوط لوله در دست پیگرانی هوشمند قرار دارد، افزود: تاکنون ١٢ هزار کیلومتر از خطوط لوله کشور پیگرانی هوشمند شده اند و برخی از خطوط به دلیل اهمیت زیادی که دارند، تاکنون دو بار در نوبت پیگرانی هوشمند قرار گرفته اند.

جعفری نسب آغاز مرحله نخست پیگرانی هوشمند در کشور را سال ١٣٨٣ عنوان کرد و ادامه داد: مرحله دوم پیگرانی در سال ١٣٨۵ انجام و مرحله سوم آن از سال گذشته آغاز شده است.

وی تصریح کرد: امسال ٣۵٠٠ کیلومتر از خطوط لوله نفت و فراورده پیگرانی هوشمند می شوند.

جعفری نسب به ایجاد آمادگی لازم برای انتقال سوخت یورو۴ به ۸ کلانشهر کشور بر اساس مصوبه هیات وزیران اشاره و خاطرنشان کرد: با افزایش نظارت و بازرسی خطوط لوله موارد دزدی فراورده کاهش یافته است.