تاپ خبر۲۴: رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران، گفت: طبق آمارهای رسمی ۷۰ درصد مکمل‌های ورزشی که عرضه می‌شود دارای مواد تقلبی، غیرمجاز و مخدر است و کشورهایی که نظام توزیع ندارند از جمله کشور ما در معرض خطر آن قرار دارند. عباس کبریایی‌زاده در نشست خبری به مناسبت برگزاری سومین همایش […] […]

تاپ خبر۲۴: رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران، گفت: طبق آمارهای رسمی ۷۰ درصد مکمل‌های ورزشی که عرضه می‌شود دارای مواد تقلبی، غیرمجاز و مخدر است و کشورهایی که نظام توزیع ندارند از جمله کشور ما در معرض خطر آن قرار دارند. عباس کبریایی‌زاده در نشست خبری به مناسبت برگزاری سومین همایش […]

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران، گفت: طبق آمارهای رسمی ۷۰ درصد مکمل‌های ورزشی که عرضه می‌شود دارای مواد تقلبی، غیرمجاز و مخدر است و کشورهایی که نظام توزیع ندارند از جمله کشور ما در معرض خطر آن قرار دارند.
عباس کبریایی‌زاده در نشست خبری به مناسبت برگزاری سومین همایش مکمل‌های غذایی و دارویی، گفت: ۱۰ درصد بازار دارویی دنیا به مکمل‌ها اختصاص دارد که در کشور ما نیز همین حدود است.
وی افزود: مخاطبان مکمل‌های غذایی و دارویی عمدتاً نیاز به ریزمغذی و ویتامین بیشتری دارند که شامل اطفال، کودکان در حال رشد، زنان در دوران بارداری، سالمندان و بیماران می‌شود.
کبریایی‌زاده گفت: امروزه ورزش‌ها صرفاً از توجه به سلامت به سمت ورزش‌های قهرمانی رفته‌اند در نتیجه نیاز به مصرف مکمل در آن‌ها افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه زنجیره سالم و تأمین آن در حوزه مکمل‌های ورزشی از چالش‌های موجود است، گفت: این زنجیره شامل انتخاب مکمل از تولید، واردات، توزیع و ردیابی مصرف آنهاست و از معضلاتی که داریم ایمن نبودن زنجیره توزیع مکمل‌های ورزشی است.
وی گفت: وزارت بهداشت زنجیره ایمنی را برای مکمل‌های غیرورزشی پیش‌بینی کرده است هر چند مواجه با قاچاق هستیم اما نسبتاً چرخه سالمی است اما در توزیع و عرضه نظام مکمل‌های ورزشی چرخه قابل اطمینانی نداریم و نمی‌دانیم که پس از مصرف اثربخشی آنها چگونه است.
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده تا ۷۰ درصد مکمل‌های ورزشی که عرضه می‌شود دارای مواد متقلب، غیرمجاز و مخدر است و کشورهایی که نظام توزیع ندارند در معرض خطرند و از این بابت کشور ما نیز به شدت نیازمند سالم‌سازی زنجیره توزیع است.
کبریایی‌زاده بر افزایش آگاهی‌های جامعه و خانواده‌ها نسبت به مصرف مکمل‌ها تأکید کرد و گفت: عمده فرآورده‌های دارویی و مکمل‌هایی که به صورت مسافری یا غیر مسافری قاچاق وارد کشور می‌شود فروششان در داروخانه‌ها ممنوع است.
وی ادامه داد: از حدود ۱۱ هزار داروخانه که تحت نظارت وزارت بهداشت هستند امکان عرضه قاچاق دارو را ندارند البته نه اینکه صفر باشد اما بسیار پایین است اما در مورد مکمل‌های ورزشی این نظام را نداریم.
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران، افزود: صدور مکمل‌های ورزشی از سال گذشته از سوی وزارت بهداشت آغاز شده و در حال ساماندهی آن هستند اما عملاً اقدامات کافی نیست و باید بین وزارت بهداشت و جوانان اقدام ویژه‌ای انجام شود.
وی نسبت به عرضه مکمل‌های قاچاق در باشگاه‌های بدنسازی هشدار داد و گفت: در حال نظارت بر این مکان‌ها هستیم البته عطاری‌ها و فروشگاه‌های خاص اقدام به فروش این مکمل‌ها می‌کنند در حالی که تنها محلی که باید این مکمل‌ها به فروش برسد داروخانه‌ها هستند.
کبریایی‌زاده همچنین از تبلیغ مکمل‌ها در ماهواره انتقاد کرد و گفت: گاهی اثربخشی کوتاه‌مدتی این داروها دارند اما با وجود اینکه مورد اقبال قرار می‌گیرند کیفیت لازم را نداشته و اختلال دیگری را در مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند.

منبع : فارس