تاپ خبر۲۴: علی قربانی در نشست رسانه‌ای هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی از بین المللی شدن این همایش خبر داد و گفت: نمایشگاه این دوره از سوگواره نیز ۱۰ آذر در تهران و ۱۴ استان کشور برگزار می‌شود. به گزارش تاپ خبر۲۴ ، علی قربانی دبیر اجرایی هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی و مدیر مرکز محافل و […]

تاپ خبر۲۴: علی قربانی در نشست رسانه‌ای هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی از بین المللی شدن این همایش خبر داد و گفت: نمایشگاه این دوره از سوگواره نیز ۱۰ آذر در تهران و ۱۴ استان کشور برگزار می‌شود.

به گزارش تاپ خبر۲۴ ، علی قربانی دبیر اجرایی هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی و مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در نشست رسانه‌ای این سوگواره که دوشنبه ۳ آذر در حوزه هنری برگزار شد، با بیان این که اردیبهشت ماه امسال فراخوان این همایش منتشر شد، اظهار کرد: در این دوره سوگواره هنرهای عاشورایی با موضوع مادر شهید و حماسه عاشورا برگزار شد و کل شرکت کنندگان در تمام بخش‌ها ۵۳۸ نفر بودند.
وی ادامه داد: آثار ثبت شده نیز در بخش پوستر ۹۵۳ اثر، پرچم‌های سوگواره ۱۴۱ اثر و تصویرسازی ۳۱۰ اثر بوده است. پس از داوری‌ها و بررسی آثار ۳۰ پوستر، ۱۳ پرچم و ۴۹ تصویرسازی انتخاب شد تا در نمایشگاه سوگواره هنرهای عاشورایی به نمایش درآیند.
قربانی با اعلام این خبر که افتتاح نمایشگاه دوشنبه ۱۰ آذر و هم زمان با افتتاح هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی خواهد بود، گفت: این نمایشگاه در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره ۱ خانه عکاسان ایران برپا خواهد شد و تا ۳۰ آذر ماه ادامه خواهد داشت. همچنین در ۱۴ استان کشور هم زمان با افتتاح نمایشگاه در تهران، نمایشگاه آثار هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی برپا می‌شود.
دبیر اجرایی هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی افزود: آمادگی داریم اگر دانشگاه‌های کشور متقاضی باشند و اعلام نیاز کنند، آثار را در اختیارشان قرار دهیم تا هم زمان با این برنامه، آن‌ها نیز نمایشگاهی از آثار منتخب برپا کنند. کتاب سوگواره نیز به چاپ رسیده و در اختیار شرکت کنندگان و علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: مراسم افتتاحیه هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی نیز دوشنبه ۱۰ آذر در تالار سوره برگزار خوهد شد.
قربانی همچنین با اشاره به بین المللی شدن نهمین سوگواره هنرهای عاشورایی گفت: سوگواره هنرهای عاشورایی علاوه بر این که از این پس به صورت سالانه برگزار می‌شود، در دوره‌های بعد به صورت بین المللی و با محوریت کشورهای جهان اسلام برگزار خواهد شد.
مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری درباره جوایز این دوره از جشنواره نیز عنوان کرد: در این دوره از سوگواره هنرهای عاشورایی ۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به برگزیدگان اهدا خواهد شد که ۳۶ میلیون تومان به نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف و ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم به راه یافتگان به این همایش اهدا خواهد شد که به نوعی می‌توان گفت حق التالیف آن هاست.
درادامه گودرزی مدیربرگزاری گفت که به دلیل ارزش هایی که بر آن پافشاری می کنیم، سوگواره هنرهای عاشورایی برگزار کرده ایم، اظهار کرد: امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد و بتواند بخشی از بار فرهنگی کشور را به شایستگی بر دوش کشد.
وی ادامه داد: قرار است پس از وقفه یک ساله ای که در برگزاری سوگواره هنرهای عاشورایی رخ داده، این مراسم به صورت سالانه برگزار شود و برنامه های جدیدی برای عمیق تر کردن این حرکت هنری و آیینی در نظر داریم.
گودرزی دیباج درباره دلیل و هدف برگزاری سوگواره هنرهای عاشورایی نیز، گفت: نمی خواستیم با برگزاری این مراسم مانند بسیاری از سازمان ها و نهادها که جشنواره ها و کنگره های اینچنینی برگزار می کنند، تنها نمایش داده باشیم. بلکه این سوگواره از ابتدا با نگاهی کاربردی پایه گذاری شد و بنا داشتیم و داریم که آثار هنری را توسط جوانان معتقد و خلاق در حوزه هنر عاشورایی خلق کنیم و این آثار را در فضای عمومی کشور، اماکن و محیط هایی که مستقیما با مردم در ارتباط است قرار دهیم.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ضمن ابراز خوشحالی از این که بخشی از آثار تولید شده در دوره های پیشین سوگواره هنرهای عاشورایی در اماکن مختلف استفاده شده است، عنوان کرد: در چند سال اخیر شاهد سامان دهی خوبی در اقلام تزیینی که برای هیئت های مذهبی و مساجد به کار می رود، بوده ایم و این رشد عرضه آثار به لحاظ کیفی و رشد گرافیک مذهبی به ویژه در عرضه عاشورایی جای تقدیر و تشکر دارد و ما نیز دست هنرمندان جوانی که در این زمینه آثار خلاقانه می آفرینند را به گرمی می فشاریم.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: طی دوره هایی که سوگواره هنرهای عاشورایی برگزار شده است، تلاش کرده ایم تا آثار به دست کسانی که متقاضی استفاده از آن ها هستند، برسد. برای نخستین بار این سوگواره تمام فایل های آثاری که راه یافته به بخش مسابقه هستند را به طور رایگان در اختیار علاقه مندان، سازمان ها، نهادها و دانشگاه های متقاضی قرار می دهد.
وی همچنین با اشاره به این که قرار است سوگواره هنرهای عاشورایی از سال آینده به صورت بین المللی برگزار شود، اظهار کرد: فراخوان این سوگواره در ۵۰ و اندی کشور مسلمان جهان منتشر می شود و از تمام مسلمانان و دوستداران اباعبدالحسین (ع) آثار دریافت می شود.
گودرزی همچنین با اشاره به این که در این دوره جشنواره ارتباط بین داوران و شرکت کنندگان به طور مستمر برقرار خواهد بود، تصریح کرد: داوران سوگواره در روزهای برگزاری، در کارگاه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری واقع در طبقه دوم ساختمان اداری حوزه هنری حضور خواهند داشت و پاسخ گوی سوالات و نظرات شرکت کنندگان هستند. البته جای نشست های تخصصی در همایش خالی است و تلاش می کنیم در صورت امکان چند کارگاه تخصصی در طول برگزاری همایش داشته باشیم.