تاپ خبر۲۴: یکی از قدیمی ترین معضلات در نظام اقتصادی کشور، عدم ایجاد رابطه صحیح میان ایده پردازان، محققان و دانشگاهیان با مراکز تامین مالی از جمله بانک هاست، به این معنا که صاحبان دانش و طرح های خلاقانه، به دلیل نداشتن توانایی مالی، ایده هایشان را در کتابخانه ها بایگانی می کنند. به گزارش […]

تاپ خبر۲۴: یکی از قدیمی ترین معضلات در نظام اقتصادی کشور، عدم ایجاد رابطه صحیح میان ایده پردازان، محققان و دانشگاهیان با مراکز تامین مالی از جمله بانک هاست، به این معنا که صاحبان دانش و طرح های خلاقانه، به دلیل نداشتن توانایی مالی، ایده هایشان را در کتابخانه ها بایگانی می کنند.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، بسیار شنیده شده که دانشمندان یا دانشجویان توانمند کشورمان، با وجود داشتن طرح های نو و راهکارهای مطلوب برای حل مشکلات بخش های مختلف، نمی توانند این طرح ها را عملیاتی کنند. علت این پدیده هم درگیر شدن نهادهای اجرایی با اقدامات روزمره و نبود بودجه برای اجرایی کردن طرح های پژوهشی است.

نگران کننده تر این که بسیاری از این طرح ها با وجود این که می توانند مشکلات کشور خودمان را برطرف کنند، پس از ارائه پیشنهادهای مالی بزرگ و مناسب به کشورهای دیگر رفته و در آنجا عملیاتی می شوند.

در چنین شرایطی، بانک ها هم به دنبال اجرای طرح های نو با هدف حل مشکلات جامعه هستند، اما حقیقتا پیدا کردن صاحبان چنین طرح هایی در میان انبوهی از ایده پردازان، دانشجویان و اساتید دانشگاهی کاری سخت و پیچیده است.

با هدف حل مشکل دوری دانشگاه از مراکز تامین مالی، بانک ملی ایران چاره ای اندیشیده و آن را در مرحله اجرا قرار داده است.

در این طرح، ایده راه اندازی دپارتمان بانک ملی ایران در برخی دانشگاه های بزرگ کشور مطرح و پیگیری شده است. با این روش، نمایندگانی از بانک در این دپارتمان ها مستقر شده و آن را به مرکزی برای دریافت ایده ها، ارائه پیشنهادهای تامین مالی طرح ها و نیز مشاوره دریافت تسهیلات تبدیل خواهند کرد.

طبیعی است که کوتاه کردن روش های طولانی و پیچیده اداری با هدف کمک به طرح های دانش بنیان و نیز حمایت حداکثری از دانشمندان ایرانی در کنار تقویت استارت آپ ها، می تواند به تسریع در حل چالش های موجود در کشور بسیار کمک کند.

بانک ملی ایران از دیرباز در کنار دانشگاهیان و دانشمندان کشور بوده و هست و امیدوار است این طرح جدید که به زودی از سوی اداره کل تحقیقات و برنامه ریزی این بانک عملیاتی خواهد شد، راه تازه ای به سوی توسعه کشور باز کند.