تاپ خبر۲۴: با بازتر شدن فضای سیاسی و پیش‌بینی کارشناسان از گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و دیگر کشورهای دنیا، هراسی به دل تولیدکنندگان داخلی افتاده که با افزایش واردات، بار دیگر بازار تولید داخل کساد خواهد شد اما در روزهای اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت خیال همه را راحت کرد و گفت که […]

تاپ خبر۲۴: با بازتر شدن فضای سیاسی و پیش‌بینی کارشناسان از گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و دیگر کشورهای دنیا، هراسی به دل تولیدکنندگان داخلی افتاده که با افزایش واردات، بار دیگر بازار تولید داخل کساد خواهد شد اما در روزهای اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت خیال همه را راحت کرد و گفت که ورود خارجی‌ها به ایران منوط به سرمایه‌گذاری در داخل است.

در سال‌های اخیر و با تصویب تحریم‌های مختلف علیه ایران، بسیاری از برندهای مطرح دنیا در زمینه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی روابط تجاری خود را با ایران کاهش دادند یا متوقف کردند و این موضوع به رغم ایجاد مشکلاتی برای کشور، بخش تولید را در محیط تقریبا ایزوله‌ای قرار داد که بتوانند در نبود برندهای رسمی خارجی تولید خود را گسترش دهند.

البته در این میان سهم قاچاق نیز در میان کالاهای موجود در بازار بالا رفت و برخی محصولات خارجی به این شکل وارد ایران شدند، اما با وجود اینکه تولیدکنندگان در سال‌های اخیر نسبت به وضعیت ایجاد شده برای این بخش اعتراض داشتند، تا حدودی موجبات بهبود بازار برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شد؛ هرچند که مشکلاتی از قبیل سختی دسترسی به مواد اولیه‌ای که نیاز به ورود از خارج کشور داشت و از دست دادن صادراتی چاشنی کار تولیدکنندگان شد.

اما پس از توافق ایران و ۱+۵ بر سر موضوع هسته‌ای، خبرها از کشورهای مختلف مبنی بر ورود بسیاری از برندهای مطرح دنیا در زمینه‌های متفاوت به ایران شنیده شد که البته این اخبار در روزهای ابتدایی پس از توافق بیشتر بود که با توجه به فضای روانی حاکم بر کشور طبیعی هم به نظر می‌رسید تا جایی که برخی از این اخبار تنها در حد شایعات بودند.

ورود رسمی کالاهای خارجی مطرح در شرایطی که بسیاری از مردم کشور هنوز فرهنگ نادرست استفاده از کالای خارجی به عنوان کالای با کیفیت را با خود به یدک می‌کشند، می‌توانست تهدیدی برای تولید داخلی باشد که نتواند حتی با تولید کالاهای با کیفیت بازار خود را پیدا کند؛ چنانچه در حال حاضر نیز در برخی از صنایع کالاهای ایرانی کیفیت بسیار مناسبی دارند، اما در مقابل کالاهای بی کیفیت و ارزان چینی جایی برای عرض اندام ندارند.

البته در سال‌های اخیر برخی از برندهای داخلی توانستند جای بیشتری در بازار باز کنند اما باز شدن فضای سیاسی و لغو تحریم‌ها در روزهای اخیر این بیم را در دل تولیدکنندگان ایجاد کرده است که با واردات آسان‌تر کالاهای خارجی باز هم جا برای تولیدات داخلی تنگ شود.

این بار اما مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اظهار نظرهای خود کمی خیال تولیدکنندگان داخل را راحت کردند اما در عین حال کار آن‌ها برای رقابت با برندهایی که احتمالا وارد ایران خواهند شد سخت‌تر می‌شود.

محمدرضا نعمت زاده – وزیر صنعت‌، معدن و تجارت‌ – در سخنان خود در پیش خطبه نماز جمعه هفته گذشته تصریح کرد که خارجی‌ها اگر می‌خواهند به ایران بیایند، باید با خود تکنولوژی را به کشور وارد کنند و در ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر این‌که دولت در اقتصاد دخالت نمی‌کند‌،اعلام کرده که بازار ایران را به شرطی به روی خارجی‌ها باز می‌کنیم که با خود تکنولوژی و فن آوری بیاورند و بازارهای چند صدمیلیونی خود را در اختیار ما بگذارند.

نعمت‌زاده این را هم گفته که هیچ گونه نگرانی به باز کردن بازار به روی خارجی‌ها وجود ندارد و صحبت با کشورهای دیگر به معنای آغاز مراوده‌های ۱۰ سال پیش نیست، چرا که امروز یاد گرفتیم روی پای خود بایستیم و بسیاری از بازارها را شناخته‌ایم‌ و به آنها نفوذ کرده‌ایم.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت هدف، باز کردن بازار ایران به روی کشورهای خارجی نیست. چنانچه در مذاکرات با چهار وزیر خارجی که داشتیم تاکید کردیم در صورتی که می‌خواهید با ما سهیم باشید ما هم باید با شما سهیم باشیم و بخش عمده کالاهای داخلی باید به خارج صادر شود و نیاز است که از تجارب خارجی‌ها در صادرات غیرنفتی و توسعه آن بهره ببریم.

طبق آنچه نعمت‌زاده عنوان کرده اگر کشورهای خارجی می‌خواهند تولیدمان را با تکنولوژی آنان توسعه دهیم، باید تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین در اختیارمان بگذارند تا توان فنی کشور توسعه پیدا کند، بنابراین شرایط ورود خارجی‌ها مشخص است و آنها این مساله را متوجه شده‌اند.

اظهارات نعمت‌زاده این موضوع را مشخص می‌کند که دولت هم به نبال این است که ورود کشورهای خارجی به ایران نه تنها به عنوان یک تهدید برای تولید داخلی تلقی نشود، بلکه با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان داخلی توسط سایر کشورها و د اختیار قرار دادن بازارهای صادراتی، زمینه مناسبی هم برای فروش محصولات داخلی ایجاد شود و همین امر نیز کمک می‌کد که برندهای ایرانی راحت‌تر در دنیا شناخته شوند.

منبع :