تاپ خبر24: پذیره‌نویسی دوازدهمین صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلا با نماد «جواهر» در راستای رسالت ملی بورس کالای ایران در جهت کمک به اقتصاد و جذب نقدینگی سرگردان در کشور به ابزارهای مالی رسمی و شفاف، از روز دوشنبه ۸ آبان ماه جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از کالاخبر ، رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران با اعلام خبر پذیره نویسی صندوق طلای جواهر گفت: امکان مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد حتی با سرمایه های خرد و هدایت نقدینگی سرگردان جامعه به بازارهای شفاف و رسمی از اهداف دولت سیزدهم به شمار می رود به گونه ای اسفندماه سال گذشته معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران از سوی معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد. در همین زمینه و در پی استقبال عموم مردم و سرمایه گذاران از صندوق های طلا در بورس کالا، راه اندازی صندوق طلای جدید در دستور کار قرار گرفته و دوشنبه هفته جاری پذیره نویسی دوازدهمین صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلا با نماد «جواهر» آغاز می شود.

به گفته مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران، صندوق‌های قابل معامله کالایی برای اولین بار در خرداد ماه ۱۳۹۶ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد و در حال حاضر، ۱۳ صندوق‌ سرمایه‌گذاری کالایی در بورس کالا فعالیت دارند که ۱۱ صندوق، صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا هستند. عمده دارایی صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا، گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا است.

وی یادآور شد: با توجه به موضوع فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا، این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف بر پایه طلا از قبیل گواهی سپرده کالایی شمش و سکه طلا، قرارداد آتی شمش طلا، قرارداد اختیار معامله شمش و سکه طلا را دارند.

۱۷ همت، ارزش واحدهای صندوق های طلا

آراسته در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: در این میان گسترش و توسعه بازار صندوق‌های کالایی نه تنها مزایایی را برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی به وجود می‌آورد، بلکه به دولت نیز در جهت سازماندهی سیاست‌های پولی کمک خواهد کرد. در حال حاضر، ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های کالایی در مجموع حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است. این موضوع نشان می‌دهد بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی تاکنون توانسته است حجم قابل توجهی از نقدینگی موجود را به خود جذب کرده و از ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای غیررسمی موازی جلوگیری کند.