تاپ خبر24: عبدالله مبینی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ملی مهاجرت در "همایش جذب و مدیریت منابع مالی و سپرده گذاری اتباع خارجی و مهاجرین خارجی" از عزم و جدیت بانک ملی ایران برای اجرای طرح اتباع خارجی،تقدیر کرد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از بانک ملی ایران، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ملی مهاجرت در این همایش که در سالن حافظ بانک ملی ایران با حضور مدیر عامل،هیات مدیره،هیات عامل روسای ادارات کل و ادارات امور شعب و همچنین با حضور مدیر عامل شرکت زنجیره دانش،بیمه معلم و حکمت صبا برگزار شد،ابعاد مختلف جذب و مدیریت  منابع مالی  و سپرده گذاری  اتباع و مهاجرین خارجی را تشریح کرد.

عبداله مبینی گفت:تا کنون نگاه غالب به مقوله اتباع خارجی،یک نگاه امنیتی و تهدید محور بوده است که در این نگاه، مهاجران نه مهمانان کشور بلکه اتباع بیگانه تلقی می شوند.

وی با تشریح چهار موج مهاجرتی به کشور گفت: این مهاجرت ها به اجبار و تحت تاثیر تهدیدهایی مختلفی صورت گرفته است اما تا کنون رویکرد غالب در کشور به این موضوع، رویکرد سلبی و تهدید محور بوده است.

رئیس سازمان ملی مهاجرت ادامه داد: این رویکرد باید آسیب شناسی شود و با طرح و برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاه ها،نگاه تهدید محور به نگاه فرصت محور تغییر یابد.

مبینی افزود : بانک ملی ایران با امکانات وسیعی که در اختیار دارد یک حلقه مهم در اجرا شدن طرح برای اتباع خارجی به منظور ارائه خدمات به آنها و ساماندهی منابع در اختیار اتباع خارجی دارد.

وی افزود: تا کنون بانک ملی ایران همکاری خوبی برای اجرای طرح داشته است و اطمینان دارم با این رویکرد،طرح سپرده گذاری اتباع خارجی به نتیجه می رسد.

مبینی تاکید کرد: خرده سرمایه های در اختیار مهاجران به دلیل مدیریت نشدن تا کنون آسیب های متعددی به وجود آورده است و پرونده های زیادی در دادگستری به دلیل مشکلات ناشی از  عملیات های غیرشفاف مالی اتباع خارجی  وجود دارد.

رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: هر یک از اتباع خارجی با سرمایه گداری  ۹۰ هزار یورو یا ۱۰۰ هزار دلاری در بانک مرکزی می تواند اقامت ایران را به دست آورد و این رویکرد متداولی در جهان است.

وی ادامه داد:مهاجران زیادی سرمایه های کلانی دارند و تمایل دارند در طرح های  بزرگ ملی مشارکت کنند.بنابراین این راه باید با همکاری بانک ملی ایران،هموار شود.

مبینی در پایان سخنان خود با اشاره به برخی مخالفت ها در فضای مجازی با این طرح،گفت: نظام ، تصمیم خود را درباره این طرح گرفته است و با همکاری بانک ملی ایران و شرکت زنجیره تامین دانش با قدرت اجرا می شود.