تاپ خبر۲۴:دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در نشست تخصصی کودتای ۲۸ مرداد سخنرانی می کرد، گفت: هیچ حادثه تاریخی و بررسی عوامل تاریخی و برداشت های آن باب طبع همه نیست و طرح این گونه مسائل تاریخی از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی است تا با واکاوی مناسب، نقاط […]

تاپ خبر۲۴:دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در نشست تخصصی کودتای ۲۸ مرداد سخنرانی می کرد، گفت: هیچ حادثه تاریخی و بررسی عوامل تاریخی و برداشت های آن باب طبع همه نیست و طرح این گونه مسائل تاریخی از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی است تا با واکاوی مناسب، نقاط کور را بشناساند و روشنی بخش باشد و بتواند ابهام زدایی و نکات جدید را از آن برای پژوهشگران استخراج کند. همه این ها می تواند پاسخ یک سوال و یا شروع یک سوال جدید برای پژوهش های تاریخی باشد.

 وی در این نشست که امروز دوشنبه ۲۸ مرداد ماه و همزمان با شصتمین سالروز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برگزار شد، اظهار داشت: یک واقعه تاریخی، ناگهانی اتفاق نمی افتد، بلکه یک فرایند است که در برهه ای منتج به یکسری نتایج خوب یا بد می شود.  وی با بیان این که کودتای ۲۸ مرداد دارای علل و عوامل دور و نزدیک است، ادامه داد: بررسی این عوامل در برخورد مناسب با واقعه و اشخاص مربوط به حادثه کمک زیادی می کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه صرف نقل حوادث تاریخی کمکی به حل مشکلات تاریخی و تبیین آن نمی کند، گفت: هیچ حادثه تاریخی و بررسی عوامل تاریخی و برداشت های آن باب طبع همه نیست و طرح این گونه مسائل تاریخی از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی است تا با واکاوی مناسب، نقاط کور را بشناساند و روشنی بخش باشد و بتواند ابهام زدایی و نکات جدید را از آن برای پژوهشگران استخراج کند. همه این ها می تواند پاسخ یک سوال و یا شروع یک سوال جدید برای پژوهش های تاریخی باشد.

دکتر صلاحی به مناقشه بر سر عنوان کودتا برای واقعه ۲۸ مرداد نیز اشاره کرد و افزود:  برخی از عنوان رستاخیز برای کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ استفاده می کنند که این واژه ها ساخته و پرداخته حکومت پهلوی و دلدادگان آن ها است.

عذرخواهی مقامات رسمی آمریکا، نشان از دخالت آنان در وقوع کودتای ۲۸ مرداد است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: اظهارات رسمی مقامات دولتی در دخالت در کودتای ۲۸ مرداد نشان از  هدایت و رهبری آنای در این واقعه است، به طوری که خانم مادلین آلبرایت در سال ۲۰۰۰ میلادی، باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ و خانم کلینتون در سال ۲۰۱۱ همگی از واژه کودتا و براندازی در واقعه ۲۸ مرداد استفاده کردند و از نقش موثر ایالات متحده برای دخالت و راه اندازی کودتا سخن گفته و خانم کلینتون هم از ملت ایران پوزش خواسته است.

وی با بیان برخی اتفاقات دهه ۲۰، آن ها را ناشی از عوامل تاثیر گذار بیرون از ایران دانست و افزود: شکل گیری جبهه ملی در ۱۳۲۷ ، اتمام جنگ جهانی دوم و آغاز تشکیل جنبش های آزادی بخش، ترور رزم آرا توسط فدائیان از جمله این اتفاقات بود.

عملیات جنگ روانی و صحنه گردانی بریتانیا در روی کار آمدن حکومت پهلوی مشهود است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایجاد جنگ روانی و وجود امکانات رسانه ای و صحنه گردانی جنگ نرم بریتانیا توسط عوامل آن ها یعنی اردشیر رپورتر و پسرش شاپور رپورتر را در روی کار آمدن حکومت رضاخان و محمدرضاخان موثر دانست و ادامه داد: وحشت بیش از اندازه از شوروی و حزب توده و ایجاد تفرقه بین اعضای نهضت ملی، روحانیون و مردم از جمله فعالیت های آنان بود که چگونگی انجام عملیات روانی و اهداف پشت پرده آن ها می تواند به عنوان یک موضوع تحقیقی استخراج شود و مورد پژوهش باشد.

وی با اشاره به ابزار دانستن دموکراسی برای غربی ها در جهت تامین منافع خود در کشورهای دیگر، اظهار داشت: با ملی شدن صنعت نفت ایران در سال ۲۹ یعنی ۳ سال قبل ازکودتا، صحنه نبرد آمریکا با ایران که قبلاً پنهانی بود، علنی شد و نخست وزیر قانونی ایران را که به پشتوانه مردم و مجلس روی کارآمده بود، برکنار کردند.

رهبران دینی همواره در اعلام خواست و اراده مردم پیش قدم بودند

د کتر صلاحی به چگونگی انتخاب مصدق و برکناری وی نیز اشاره کرد و ادامه داد: پس از ورود علما و اعلام جهاد آیت الله کاشانی به عنوان رهبر مذهبی ایران، مصدق دوباره توانست پس از ۵ روز ازعزلش در ۳۰ تیر ۱۳۳۱، برسر کار آید و قوام بر کنار شود.

وی در بررسی عوامل نزدیک تاثیرگذار در کودتای ۲۸ مرداد، از عملیات روانی آمریکا و انگلیس  سخن گفت و افزود: آژاکس و چکمه نام عملیات روانی این دو کشور بود و مقر فرماندهی مشترک آنان در قبرس قرار داشت و  نماینده ای نیز برای فرماندهی عملیات در ایران انتخاب کردند که در غروب ۲۴ مرداد ۳۲ با اعلام جمله “حالا دقیقاً نیمه شب است” عملیات روانی کودتا را آغاز کردند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از سند دو نامه سفید امضای شاه برای عزل مصدق و نصب زاهدی و هم چنین خروج شاه از ایران در ۲۵ مردادماه نیز یاد کرد و ادامه داد: آیت الله کاشانی در ۲۷ مردادماه نسبت به وقوع کودتای حتمی در ایران هشدار داده بود و از مصدق درخواست همکاری کرد که مصدق در جواب وی خود را پشت گرم به  پشتیبانی ملت ایران دانست و با درخواست همکاری وی مخالف کرد.

وی افزود: کشور ایران یک کشور اسلامی است که تمدن چند هزارساله، هویت و تاریخ دارد و همواره از فضای دینی برای غنای تمدن خود استفاده کرده است. آنچه در این گونه اتفاقات می توانیم اتفاق نظر داشته باشیم، تلاش برای احقاق حق ملت ایران در بحث نهضت ملی نفت  و منافع به خطر افتاده ملت است که باید ضمن رعایت وجدان و حقیقت تاریخی، فکر حفظ حق و حقوق ملت ایران باشیم.

گفتنی است در ادامه این مراسم دکتر محمود کاشانی استاد دانشگاه شهید بهشتی و فرزند آیت الله کاشانی سخنرانی کرد. هم چنین نمایشگاه اسناد کودتای ۲۸ مرداد نیز در محل نمایشگاه دائمی ساختمان آرشیو ملی ایران برپاست که شرکت کنندگانف پس از اتمام نشست از آن بازدید می کنند. این نمایشگاه تا ۴ شهریور ماه پذیرای بازدید علاقه مندان است.