تاپ خبر۲۴: دکتر سید تقی نوربخش ،مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی فرارسیدن ٢۵ تیر؛ روز تامین اجتماعی را به ملت بزرگ ایران به ویژه بیمه شدگان،مستمری بگیران وکارفرمایان کشور تبریک گفت. متن پیام مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به شرح زیر است: پیام تبریک مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی به مناسبت ۲۵ تیرماه‌؛ روز تأمین‌اجتماعی به نام […]

تاپ خبر۲۴: دکتر سید تقی نوربخش ،مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی فرارسیدن ٢۵ تیر؛ روز تامین اجتماعی را به ملت بزرگ ایران به ویژه بیمه شدگان،مستمری بگیران وکارفرمایان کشور تبریک گفت. متن پیام مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به شرح زیر است:

پیام تبریک مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی به مناسبت ۲۵ تیرماه‌؛ روز تأمین‌اجتماعی
به نام خداوند جان و خرد

٢۵تیرماه، «روز تأمین‌اجتماعی» را به محضر ملت بزرگ ایران به‌ویژه بیمه‌شدگان تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی، بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان و نیز جامعه شریف کارآفرینان و کارفرمایان کشورمان که بواقع شرکای اجتماعی این سازمان معظم خدمتگزار به نیروهای مولد کشور محسوب می‌شوند، صمیمانه تبریک و تهنیت می‌گویم.

٢۵ تیر ماه هر سال که به سبب اهمیت و حساسیت‌های ماهوی و کارکردی نظام تأمین‌اجتماعی در تأمین امنیت اجتماعی جامعه و برای جلب توجه افکار عمومی به این بخش مهم به نام روز تأمین‌اجتماعی نامیده شده است، همچنین فرصتی مغتنم است برای خادمان عرصه بیمه‌های اجتماعی به عنوان بخش کلیدی نظام تأمین‌اجتماعی، تا گزارش تلاش‌ها، خدمات، دستاوردها و نیز فراز و نشیب‌های پیش‌روی را به آگاهی میلیون‌ها تن از شریف‌ترین اقشار جامعه – یعنی کسانی که دانش، مهارت و عمر و زندگی خود را در مسیر توسعه همه‌جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور صرف کرده و می‌کنند- برسانند.
خدمتگزاران شما در سازمان تأمین‌اجتماعی به تأسی از اصول مصرح قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران بر این باورند که آسایش و رفاه اجتماعی، حقی است همگانی که بخش مهمی ازآن می‌تواند و باید در سایه تلاش و کوشش نیروهای مولد جامعه و به‌اتکای سرمایه‌گذاری در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، ایجاداشتغال، ارتقای درآمدهای ملی و نهایتاً بازتوزیع عادلانه و عزت‌مدارانه آنها، عمدتاً ازطریق خدمات بیمه‌ها و تأمین‌اجتماعی محقق شود.
سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گراجتماعی و محوری‌ترین بخش نظام رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور، تحقق اهداف کلان “اقتصاد مقاومتی” – مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی- را زمینه‌ساز حمایت مؤثر از نیروهای مولد و تولیدگر کشور و نیز فراهم‌سازی شرایط امن و آرام برای فعالیت تولیدگران و کارآفرینان، در مسیر تحقق توسعه پایدار و انسان‌محور ارزیابی می‌کند.
امروز در همه کشورهای دنیا، صاحبنظران اقتصادی و اجتماعی و جریانات آرمانخواه و پیگیر علیه نابرابری‌ها، بر این باور اصولی اتفاق‌نظر دارند که تحقق عدالت اجتماعی بدون وجود نظام تأمین‌اجتماعی جامع، با کفایت و کارآمد میسر نخواهد بود.
در این میان موضوع تأمین معاش حداقلی همه افراد جامعه و حمایت از افراد و خانواده‌های آنان به‌هنگام حوادث، سوانح، بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی و بویژه ناتوانی ناشی ازسالمندی از اصول پایه‌ای و مهمی است که در تمامی منشورهای بین‌المللی برضرورت تحقق آنها در قالب قوانین و مقررات شفاف و کارآمد تأکید شده و نظام و دولت جمهوری اسلامی نیز از آغاز بنابه موازین و رهنمودهای دین مبین اسلام، این جهتگیری‌های راهبردی برای تحقق عدالت اجتماعی را در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان حقی همگانی و تکلیفی حاکمیتی به رسمیت شناخته است.
سازمان تأمین‌اجتماعی که اصلی‌ترین و محوری‌ترین سازمان فعال در حوزه بیمه‌های اجتماعی در کشور است، افتخار دارد که در سه سال اخیر و همسو با سیاست‌های کلان دولت تدبیر و امید، با پرهیز جدی از حاشیه‌ها و تمرکز بر مأموریت‌های اصلی خود در زمینه بهبود کمی و کیفی خدمات بیمه‌ای و درمانی، کوشیده است تا برغم تمامی محدودیت‌ها و خرابی‌های به جای مانده از گذشته، اعتماد نسبی شرکای اجتماعی خویش شامل کارگران، کارفرمایان و مستمری‌بگیران را جلب کرده و زمینه همراهی و پشتیبانی مؤثر آنان در تحقق طرح‌های توسعه‌ای و ارتقای کیفیت و کمیت خدمات متنوع این سازمان را جلب کند.
این سازمان در حال حاضر بالغ بر ١٣ میلیون و ٧١٢ هزار نفر از جامعه مولد و شاغل کشور ، به همراه ٣ میلیون و ١٢ هزار نفر از شاغلان دیروز و مستمری‌بگیران امروز را تحت پوشش قرار داده است که با احتساب تعداد افراد تحت تکفل آنان، تعداد کل افراد برخوردار از خدمات این سازمان بر اساس تازه‌ترین آمارها، از مرز ۴١ میلیون نفر فراتر رفته و به تعبیری می‌توان گفت از هر ٢ شهروند ایرانی، یک نفر به‌نوعی از خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی برخوردار است.
بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این سازمان، هم‌اکنون خدمات درمانی مورد نیاز را از طریق ٧٣ بیمارستان و ٢٨۶ مرکز درمانی فعال در بخش درمان مستقیم (تحت تملک سازمان) به‌صورت رایگان و در بالغ بر ۴۵ هزار مطب و مرکز درمانی و تشخیصی طرف قرارداد (درمان غیرمستقیم) با پرداخت بخشی از هزینه‌ها دریافت می‌کنند.
لازم به ذکر است که منابع مالی مورد نیاز تولید و ارائه این خدمات و نیز خدمات بیمه‌ای متنوع این سازمان، بر خلاف سایر صندوق‌های بیمه اجتماعی و بازنشستگی کشور، تنها از محل مشارکت بیمه‌شدگان و کارفرمایان (از محل ٣٠ درصد ازحقوق و مزایای ماهیانه مبنای کسر حق بیمه) و بدون دریافت هیچ کمکی از منابع عمومی، تأمین می‌شود.
گفتنی است نهاد دولت، ازسال١٣۵۴- زمان تصویب قانون جدید تأمین‌اجتماعی- مطابق نص صریح قانون موظف به پرداخت معادل تنها ٣ درصد از حق بیمه نیروی کار به سازمان است که متأسفانه این تعهد قانونی هیچگاه به درستی ایفا نشده و حجم مطالبات انباشته سازمان از این محل طی چند دهه به تدریج به بیش از یکصد هزار میلیارد تومان رسیده است! واقعیتی که دولت خدوم یازدهم با وجود تنگناهای اقتصادی بی‌سابقه و به ارث رسیده از گذشته، با همدلی و دوراندیشی، پیش چشم داشته و حل‌وفصل این معضل را در قالب یکی از مهم‌ترین جهتگیری‌های برنامه ششم توسعه کشور در راستای چاره‌جویی برای خروج صندوق‌های بازنشستگی از بحران، به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.

کارفرمایان گرامی، بیمه‌شدگان عزیز،
بازنشستگان و مستمری‌بگیران ارجمند

نظام تأمین‌اجتماعی که حوزه بیمه‌های اجتماعی و درمانی یکی از قلمروهای اصلی این نظام تعریف می‌شود، امروزه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار برقراری عدالت اجتماعی از طریق بازتوزیع عادلانه و مبتنی بر نیازهای افراد مختلف یک جامعه تلقی می‌شود. اثرات و نقش تأمین‌اجتماعی را می‌توان در بعد اقتصادی، شامل بازتوزیع درآمدها، کمک به برقراری عدالت اقتصادی و فراهم ساختن بسترهای مناسب برای تداوم تولید و رشد اقتصادی؛ در بعد اجتماعی جوامع، شامل ایجاد امنیت اجتماعی و روانی، افزایش سرمایه اجتماعی، کاهش بزه‌های اجتماعی و افزایش رضایتمندی اجتماعی؛ در بعد سیاسی، شامل افزایش مشارکت سیاسی، افزایش مشروعیت سیاسی و گسترش و تعمیق دموکراسی و در بعد فرهنگی نیز شامل اشاعه ارزش‌های عدالت‌خواهانه، انسانی و معنوی دانست.
با شناخت دقیق اهمیت وجودی و کارکردی این نظام، مدیران و کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی، پرهیز از ورود به هرگونه حاشیه‌سازی را در دستور کار خود دارند تا بتوانند برای پیشگیری از تأثیرات ناگوار برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی بر زندگی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت‌پوشش، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری کنند. شواهد عینی این رویکرد را می‌توان در برنامه راهبردی تدوینی سازمان تأمین‌اجتماعی و در معرفی “برنامه‌محوری”، “امانتداری و پاکدستی”، “قانونمداری و عدالت‌محوری”، تخصص‌گرایی”، “اخلاق گرایی” و “آینده‌نگری و بهبود مستمر و روزانه”، به‌عنوان ارزش‌های اساسی سازمان مورد توجه قرار داد و بر این واقعیت انگشت تأکید گذاشت که یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی، با ماهیتی عمومی و غیردولتی و متکی به منابع داخلی، تنها با اتکای به مدیریت صحیح منابع و مصارف و ایجاد توازن و تعادل منطقی میان منابع ورودی و هزینه‌های جاری و آتی صندوق، درسایه آرامش و عقلانیت می‌تواند پشتیبان مؤثر میلیون‌ها تن از مشترکان امروز خود و حامی نسل‌های آینده باشد.
سازمان تأمین‌اجتماعی، با پرهیز از ورود به حاشیه‌ها، مصمم به ادامه حرکت در مسیر کمک به تحقق راهبردها و سیاست‌های نظام کلان رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور و ارتقای روزافزون سطح کمی و کیفی خدمات است و در این مسیر، جلب اعتماد و همراهی و همدلی شرکای اجتماعی خودرا از اصلی‌ترین مأموریت‌ها و وظایف خویش می‌داند. در این راه خطیر، و به‌ویژه برای غلبه بر دشواری‌های ناشی از عدم توازن میان منابع و مصارف سازمان، ضمن توکل به عنایات الهی و پشتگرم به توان، تخصص و شور و عشق به خدمت در میان هزاران نیروی خدمتگزار در شعب بیمه‌ای، مراکز درمانی و حوزه‌های اقتصادی و درآمدآفرینی سازمان، خود را نیازمند مساعدت و یاری همه مسئولان دلسوز در دولت تدبیر و امید و منتخبان محترم دوره دهم مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانون‌گذار و تصمیم‌ساز و حمایت و مشارکت کلیه شرکای اجتماعی می‌دانیم.