تاپ خبر۲۴: رییس جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان باید نقاط مشترک خود را بیش از پیش افزایش دهند، گفت: احداث خط راه‌آهن یکی از این وجوه اشتراک است که می‌تواند رفاه و بهبود وضعیت معیشت مردم منطقه را به ارمغان بیاورد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در […]

تاپ خبر۲۴: رییس جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان باید نقاط مشترک خود را بیش از پیش افزایش دهند، گفت: احداث خط راه‌آهن یکی از این وجوه اشتراک است که می‌تواند رفاه و بهبود وضعیت معیشت مردم منطقه را به ارمغان بیاورد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی که در سالن ایستگاه اینچه‌برون برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ویژگی‌های راه‌آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران گفت: امروز در شرق دریای خزر دومین مسیر پیوند با ترکمنستان را بوجود آوردیم و در سال‌های آینده نیز با افتتاح مسیر ریلی رشت به آستارا و آذربایجان از سه نقطه به قفقاز و آسیای میانه متصل خواهیم شد.
به گزارش تاپ خبر۲۴۵ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رییس جمهوری با اشاره به اینکه خطوط ریلی در جنوب کشور نیز در حال توسعه است، گفت: با تکمیل این خطوط از چین تا دریای خزر و از دریای خزر تا خلیج فارس، مدیترانه و پاکستان و هند مستقیم و غیرمستقیم به یکدیگر متصل خواهند شد و زیربنای خوبی در حوزه اقتصادی برای منطقه فراهم خواهد شد.
دکتر روحانی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در نشست سه‌جانبه سران سه کشور گفت: همه ما تلاش داریم تا علاوه بر فراهم کردن بسترهای توسعه روابط، در زمینه نرم‌افزاری نظیر صدور آسان روادید و تسهیلات بانک‌ها نیز گام‌های بلندی برداریم.
نور سلطان نظربایف رییس‌ جمهوری قزاقستان نیز در جمع خبرنگاران به جمع واردات و صادرات سه کشور اشاره کرد و گفت: روابط اقتصادی با افتتاح خط راه‌آهن بیش از پیش خواهد شد و این گسترش روابط منجر به حسن همجواری نیز می‌شود.
وی توافق سه کشور بر سر ایجاد کمیسیون مشترک سه جانبه به منظور شناسایی اولویت‌های اقتصادی را رویدادی قابل توجه دانست و آمادگی کشورش برای همکاری در همه زمینه‌ها را یادآور شد.
رییس‌ جمهوری ترکمنستان نیز در این کنفرانس خبری افتتاح خط راه‌آهن بین‌المللی قزاقستان، ترکمنستان و ایران را با ارزش خواند و گفت: راه‌آهن حاصل زحمات مشترک هر سه کشور است و گام مهمی در راستای توسعه روابط همسایگان تلقی می‌شود.
وی با اشاره به مهیا شدن شرایط ترانزیتی ۳ کشور در پی افتتاح راه‌آهن بین‌المللی شرق دریای خزر، خواستار متنوع شدن مسیرهای حمل و نقل و پیوند کشورهای منطقه با یکدیگر شد.