تاپ خبر۲۴:پاکستان از انجام تعهدات خود در زمینه خط لوله گازی عقب است و پیوند عدم انجام تعهدات قراردادی با موضوع تحریم¬های آمریکا علیه ایران ، سنجیده به نظر نمی¬رسد. وزارت نفت، علی ماجدی معاون وزیر نفت در امور بین¬الملل و بازرگانی ضمن اعلام این مطلب افزود : « در خصوص قرارداد فروش گاز به […]

تاپ خبر۲۴:پاکستان از انجام تعهدات خود در زمینه خط لوله گازی عقب است و پیوند عدم انجام تعهدات قراردادی با موضوع تحریم¬های آمریکا علیه ایران ، سنجیده به نظر نمی¬رسد.
وزارت نفت، علی ماجدی معاون وزیر نفت در امور بین¬الملل و بازرگانی ضمن اعلام این مطلب افزود : « در خصوص قرارداد فروش گاز به پاکستان، با توجه به تعهداتی که به موجب قرارداد فی مابین داریم، طرف ایرانی تا کنون بیش از ۷۵ درصد خط لوله گازی بخش ایران را اجرایی کرده است، به طوری که از مجموع ۱۲۲۷ کیلومتر خط لوله سهم ایران، ۹۲۴ کیلومتر آن احداث شده و با روند موجود قادر خواهیم بود که طبق موعد مقرر، تعهدات خود را به موقع تکمیل نماییم . »
علی ماجدی تاکید کرد : « متاسفانه طرف پاکستانی اقدامات عملی و جدی در خصوص انجام تعهدات قراردادی صورت نداده و با توجه به نیازهای بسیار زیاد و زمان¬بر ساخت خط لوله در پاکستان و برآوردهای کمیته مشترک فنی از میزان بسیار کم اقدامات طرف پاکستانی، به نظر می¬رسد این کشور برای اجرای تعهدات بر جای مانده خود، با مشکلات زیادی مواجه باشد . »
ماجدی با یادآوری این که چنانچه طرف پاکستانی بخواهد عدم انجام تعهدات را با موضوع تحریم¬های آمریکا علیه ایران پیوند بزند، موضع نسنجیده¬ای را اتخاذ کرده، گفت: “در زمان انعقاد قراداد نیز فشارهای زیادی بر پاکستان بود و تلاش می¬شد تا این کشور را از عقد قرارداد خط لوله منصرف کنند، بنا بر این طرف پاکستانی از ابتدا به جوانب امر و موضوع تحریم¬ها آگاه بود و در عین حال به آنها وقعی نگذاشت و قرارداد را در بالاترین سطح امضا کرد . »
معاون وزیر نفت همچنین بر اعتبار حقوقی قراردادهای بین¬المللی و ساز و کار حاکم بر آنها اشاره کرد و تاکید کرد : « انجام تعهدات قراردادی ، موضوعی مستقل از تحریم¬های یک جانبه کشورهای ثالث علیه طرفین قرارداد
است. تحریم¬ها موضوعی ماهیتاً سیاسی است و در هر حال موضوعات سیاسی توجیه کننده عدم التزام به تعهدات قراردادی نیست . »
ماجدی در ادامه اظهارت خود افزود: ما اکنون نه تنها به تعهدات قراردادی خود عمل کرده¬ایم، بلکه از برنامه زمان تعیین شده نیز جلوتر هستیم و انتظار داریم طرف پاکستانی نیز به تعهدات قراردادی خود پایبند باشد و عقب¬ماندگی خود را در مهلت باقی مانده جبران نماید.
وی در خاتمه گفت : باتوجه به ناتوانی های طرف پاکستانی در اجرای تعهدات قراردادی خود ، در جلسات مشترک با مقامات این کشور در هفته های اخیر ، پیشنهاد گردید، پاکستان می تواند از طرف ثالثی در قرارداد فی مابین که آمادگی داشته باشد، برای اجرایی نمودن پروژه استفاده کند .
یادآوری می¬شود رسانه¬های پاکستانی روز گذشته در خبری به نقل از شاهد خاقان عباسی، وزیر انرژی و منابع طبیعی پاکستان از توقف پروژه خط لوله صلح به سبب وجود تحریم¬های بین¬المللی علیه ایران خبر داده بودند.