تاپ خبر۲۴: وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با اشاره به دیدگاههای مشترک رهبران ایران و چین بر داشتن روابط راهبردی و استراتژیک تاکید کرد که شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می تواند نقش مهمی در تحقق این ایده و گسترش روابط دو کشور ایفا کند. به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی […]

تاپ خبر۲۴: وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با اشاره به دیدگاههای مشترک رهبران ایران و چین بر داشتن روابط راهبردی و استراتژیک تاکید کرد که شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می تواند نقش مهمی در تحقق این ایده و گسترش روابط دو کشور ایفا کند.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی به نقل از ایرنا، شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از امروز سه شنبه به مدت دو روز در شهر پکن برگزار می شود و «علی طیب نیا» به عنوان رئیس طرف ایرانی در این نشست حضور دارد.
وی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این نشست در حالی فعالیت خود را آغاز می کند که روابط سیاسی دو کشور در سطح بسیار ایده آلی قرار دارد و همچنین به دلیل وجود زمینه های خوب همکاری در حوزه های اقتصادی، امیدواری به افزایش این روابط بین دو کشور همچنان چشمگیر است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان محورهایی که در این اجلاس مورد توجه قرار می گیرد را شامل همه زمینه های توسعه روابط ایران و چین از جمله مبادلات تجاری، همکاریهای اقتصادی، همکاری در حوزه نفت، روابط بانکی و پروژه های در دست اجرا دانست.
وی اظهار داشت: یکی از برنامه های مورد توجه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در اجلاس شانزدهم بحث و تبادل نظر در خصوص گسترش همکاریها و رفع موانع و محدودیت ها بویژه در حوزه بانکی است.
طیب نیا یادآور شد: هنوز بین بانک های دو کشور مشکلاتی وجود دارد ولی با صحبت های خوب و سازنده ای که صورت گرفته امیدوارم مشکلات و محدودیت های موجود به زودی برطرف شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه از چین به عنوان یکی از بزرگترین شریک تجاری ایران طی سالهای اخیر نام برد که حجم روابط تجاری دو کشور همواره رو به افزایش بوده و روند افزایشی داشته است.
وی گفت که تبادلات تجاری کشور در سالهای اخیر نیز در حال گسترش بوده و طی یکی دو سال گذشته اگرچه به دلیل کاهش قیمت های جهانی ارزش مبادلات تجاری دو طرف قدری کاهش پیدا کرد اما به لحاظ مقدار و حجم این روابط همواره رو به افزایش بوده است.
به گواه آمار، تبادلات تجاری دوجانبه چین و ایران از سال ۱۹۵۰ شروع شد و چین که اکنون شریک اول تجاری ایران به شمار می رود، همچنان خواستار توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورمان بویژه در زمینه سرمایه گذاری و تامین منابع مالی مورد نیاز است.
نزدیک به دو دهه قبل رابطه اقتصادی ایران و چین تنها ارزشی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار داشت، اما این رقم فقط در سال ۲۰۱۴ به ۵۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسید.
بر اساس گزارش اداره کل گمرک چین، این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.
«علی طیب نیا»، مقام عالی اقتصادی کشورمان در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین در راس هیاتی وارد شهر پکن پایتخت چین شد و در بدو ورود به فرودگاه پکن مورد استقبال مقامات وزارت بازرگانی و اقتصادی کشور میزبان و همچنین «علی اصغر خاجی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین قرار گرفت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان بر اساس برنامه اعلام شده قرار است با وزیر بازرگانی و معاون نخست وزیر کشور چین در طول برگزاری اجلاس دیدار و گفت وگو کند.