به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از خبرگزاری فارس، غلامحسین تقی نتاج در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد برنامه بانک مرکزی و دستور کار شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سپرده قانونی اظهار امیدواری کرد: این تصمیم در راستای رونق اقتصادی اتخاذ شود، زیرا هم اکنون اقتصاد شدیداً به تزریق نقدینگی […]

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از خبرگزاری فارس، غلامحسین تقی نتاج در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد برنامه بانک مرکزی و دستور کار شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سپرده قانونی اظهار امیدواری کرد: این تصمیم در راستای رونق اقتصادی اتخاذ شود، زیرا هم اکنون اقتصاد شدیداً به تزریق نقدینگی نیاز دارد.
وی افزود: البته باید توجه داشت که منابع آزاد شده به حمایت از تولید اختصاص یابد، زیرا اگر برای بخش‌هایی مثل واردات تأمین اعتبار از این طریق انجام شود، کمکی به اقتصاد نخواهد کرد. در مجموع اگر این تصمیم عملیاتی شود، به رفع تنگنای مالی کمک خواهد کرد، اما این کاهش نرخ اگر در حدی نیم درصد یا یک درصد باشد، چندان تأثیری نخواهد داشت. کاهش نرخ سپرده قانونی بیش از دو درصد بر توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها اثرگذار خواهد بود.
* مهمتر از کاهش نرخ سود، پایبندی بانک‌ها و موسسات به نرخ مصوب است
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در خصوص مباحث مطرح شده برای کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات گفت: به طور طبیعی با کاهش تورم باید اقدامی در این راستا انجام شود؛ در گام اول نرخ سود سپرده ۲۲ درصد و اردیبهشت ماه امسال به ۲۰ درصد کاهش یافت اما نکته مهمتر از کاهش نرخ‌ها پای بندی بانک‌ها و مؤسسات به آن است.
وی ادامه داد: اگر با مدیریت بانک مرکزی و پای بندی بانک‌ها به نرخ‌های سود روند کاهشی نرخ سود سپرده و تسهیلات ادامه داشته باشد زیانی متوجه سپرده‌گذار در طول یک سال نخواهد شد زیرا نرخ سود علی‌الحساب است و بانک در صورت کسب سود بیشتر باید مجدداً به سپرده‌گذار سود نهایی و قطعی را پرداخت کند.
*حفظ اعتماد سپرده‌گذار در فرایند تعدیل نرخ سود لحاظ شود
نتاج با بیان اینکه در مسیر کاهش نرخ سود باید مراقب اعتماد سپرده‌گذاران باشیم گفت: سهم سپرده‌گذار از منابع بانکی ۱۲ برابر سهامدار است به همین دلیل در مسیر کاهش نرخ سود باید به نوعی اقدام شود که سپرده‌گذار احساس نااطمینانی نکند و با کاهش ماندگاری سپرده معاملات حبابی شکل نگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این مسئله لازم است فاصله کاهش نرخ سود سپرده با سود تسهیلات لحاظ شود، زیرا تسهیلات فعلی از محل سپرده‌های قبلی در حال پرداخت است.
* فروش ۲۴ درصد سهام بانک مهر اقتصاد در فرابورس
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به افزایش سهامداران بانک مهر اقتصاد به ۱۸۰ هزار نفر اظهار داشت: برای تحقق سهامی عام سهامداران قبلی سهام خود را واگذار کردند و هم اکنون حدود ۲۴ درصد سهام بانک در اختیار این ۱۸۰ هزار نفر است.
وی ادامه داد: سهام بانک توسط سهامداران قبلی باید به گونه‌ای به فروش برسد که مطابقت با قانون سیاست‌های اصل ۴۴ داشته باشد.
نتاج در مورد تأیید اعضای هیأت مدیره بانک گفت: اعضای هیأت مدیره بانک به بانک مرکزی معرفی شدند و آنها در حال طی کردن مراحل تعیین شده هستند. بعد از اتمام این مراحل بانک مرکزی اعضای تأیید شده را اعلام خواهد کرد.
وی با اشاره به خبرهای خوب در حوزه سیاست بین‌الملل و دیپلماسی گفت: امیدواریم نتیجه این خبرها رفع موانع پیش‌روی اقتصاد ایران باشد و طبیعی است برای کسب توانمندی از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها باید استفاده کرد، به طوری که ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.
* اختصاص ۶۰۰۰ میلیارد ریال به طرح‌های اقتصاد مقاومتی
این مسئول بانکی با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد در این مدت دو پروژه خود را عملیاتی کرده است، گفت: یکی از این طرح‌ها طرح اقتصاد مقاومتی بود که بر اساس آن طی دو سال ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بخش کشاورزی اختصاص یافت و امسال هم ۶ هزار میلیارد ریال دیگر برای این بخش تخصیص داده خواهد شد.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی یک سند بالادستی است، ما تلاش می‌کنیم با قوت بیشتری آن را اجرا کنیم.
*تسهیلات خرید کالا تولید داخل برای رفع معضل فروش
نتاج اقدام دیگر بانک‌‌ را تسهیلات ویژه برای خرید کالاهای تولید داخل عنوان کرد و گفت: هدف این است که فروش کالای تولید داخل افزایش یابد، چرا که هم اکنون سطح تولید بنگاه‌ها به دلیل مشکل فروش کاهش یافته و اگر همین وضع ادامه یابد این بنگاه‌ها به تدریج تعطیل خواهد شد.
به گفته وی، مسأله جدی اقتصاد کشور در حوزه‌های تولید، توزیع و مصرف، مشکل فروش است.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد ۱۲ میلیون مشتری دارد، گفت: سال گذشته ۷۰۰ هزار فقره تسهیلات به ارزش ۱۶۰ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده‌ایم.
* عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات خرید مسکن به دلیل نرخ پایین سود
وی در مورد علت عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن گفت: اینکه گفته می‌شود بانک‌ها منابع برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن ندارند، حرف درستی نیست و در واقع به دلیل اینکه نرخ سود تعیین شده برای تسهیلات خرید مسکن مناسب نیست بانک‌ها و مؤسسات علاقه‌مند به پرداخت تسهیلات در این حوزه نیستند.
وی ادامه داد: الان بانک‌ها نمی‌‌گویند که تسهیلات پرداخت نمی‌کنیم و با سپرده‌گیری از مشتری و طی فرآیندی این تسهیلات را پرداخت می‌کنند. امیدوارم با کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات زمینه ورود بیشتر بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مسکن افزایش یابد.