تاپ خبر۲۴: چالش‌های مختلف مطمئناً با کمک مردم حل‌شدنی خواهد بود، مشکلات امروز محیط زیست مانند دریاچه ارومیه و وجود ریزگردها جز با مشارکت گسترده مردمی امکان برطرف شدن نخواهند داشت. دکتر محمد نهاوندیان مشاور و رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید قبل و بعد از انتخابات دو حوزه اقتصادی و […]

تاپ خبر۲۴: چالش‌های مختلف مطمئناً با کمک مردم حل‌شدنی خواهد بود، مشکلات امروز محیط زیست مانند دریاچه ارومیه و وجود ریزگردها جز با مشارکت گسترده مردمی امکان برطرف شدن نخواهند داشت.

دکتر محمد نهاوندیان مشاور و رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید قبل و بعد از انتخابات دو حوزه اقتصادی و سیاست خارجی را به عنوان حوزه‌های چالش پیش‌رو و اولویت‌های اقدامات خود اعلام کرد و مردم آگاه ایران نیز با رأی خود این دو اولویت را مورد تأکید قرار دادند.

دکتر محمد نهاوندیان مشاور و رییس دفتر رییس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست،اظهار داشت: در بخش اقتصادی شرایطی که در رشد و سطح عمومی قیمت‌ها و اوضاع اشتغال شاهد آن هستیم همگان را به این نتیجه رساند که باید مسیر حرکت در این بخش تغییر کند.وی افزود: در رابطه با مناسبات خارجی نیز ملت ایران به تحول در نگاه و گفتمان در این حوزه رأی دادند.

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در هر دو حوزه اقدامات اولویتی دولت، موضوع محیط زیست در حقیقت بخشی جدایی‌ناپذیر است، اظهار داشت: اگر بخواهیم در اقتصاد به رشد پایدار رسیده و پیشرفت داشته باشیم و استفاده از همه منابع را لازمه توسعه همه جانبه بدانیم، در این صورت نمی‌توان بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی اقدام به طراحی برنامه‌های اقتصادی توسعه کرد.

دکتر نهاوندیان افزود: معنای این سخن این است که دولت به محیط زیست به عنوان یک بخش در کنار بخش‌های دیگر نگاه نمی‌کند، بلکه ملاحظات زیست‌محیطی در طول بخش‌های دیگر و بخشی از حیات اجتماعی است.

وی تصریح کرد: در خصوص اولویت دوم برنامه کاری دولت که همان بخش سیاست خارجی است، توجه به مسائل زیست محیطی می‌تواند باعث ایجاد حوزه منابع و دغدغه‌های مشترک هم با همسایگانمان در منطقه و هم با سایر کشورهای جهان شود.

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه طرفداری از محیط زیست از صحبت‌ها و نظرات سیاسی جداست، تصریح کرد: موضوع محیط زیست می‌تواند در حل برخی بدفهمی‌های بین‌المللی نیز کارساز باشد.

دکتر نهاوندیان با تأکید بر اینکه باید مغلطه ی تعارض رشد و توسعه با ملاحظات زیست‌محیطی شکسته شود و در این زمینه آگاهی‌ها باید افزایش پیدا کند، خاطر نشان کرد: باید به این درک برسیم که توجه به مسایل محیط‌ زیست هرگز مقابله با رشد و توسعه نیست.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که عموم جامعه این تصور غلط گذشته را که صیانت از محیط زیست و حیاط وحش مانع از ایجاد توسعه خواهد بود را کنار گذاشته و در این مسیر باید زبان ایجابی را بجای زبان سلبی توسعه دهیم.

رییس دفتر رییس‌جمهور با تأکید بر توجه به ملاحظات اخلاقی در بخش محیط زیست، گفت: روحیه حساس به ملاحظات زیست محیطی، حساس به ملاحظات اخلاقی نیز خواهد بود و این تعریف اعتلا یافته که به جای منافع محدود، قدری بیشتر از خود، جامعه و حقوق را می‌بیند، اخلاق را هم در نظر دارد.

دکتر نهاوندیان با تقدیر از همه تلاشگران که طی سال‌های گذشته در این سازمان در قسمت‌های مختلف خدمت کرده‌اند، تصریح کرد: باید از نقاط ضعف درس گرفت و از آنان تجربه اندوخت و بر نقاط مثبت، تأکید کرد.

وی همچنین ضمن آرزوی توفیق برای دکتر ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: چالش‌های مختلف مطمئناً با کمک مردم حل‌شدنی خواهد بود، مشکلات امروز محیط زیست مانند دریاچه ارومیه و وجود ریزگردها جز با مشارکت گسترده مردمی امکان برطرف شدن نخواهند داشت.

رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید این است، در تمام حوزه‌ها مردم باید به میدان بیایند و مشارکت گسترده آنان را برطرف کننده مشکلات می‌دانند، ادامه داد: باید فعالان حوزه مدنی و رسانه‌ای را در بخش‌های مختلف وارد میدان کنیم.

دکتر نهاوندیان تصریح کرد: یکی از دلایل انتخاب دکتر ابتکار به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست به دلیل کفایت تخصصی، مهارتی و مدیریتی ایشان و مطمئناً در آینده نیز ما باید به همین سبک حرکت کرده و نسبت به شناسایی کفایت‌ها و تخصص بانوان برای تصدی مسئولیت‌ها تلاش کنیم.

محمدجواد محمدی‌زاده در این مراسم گزارشی از عملکرد خود در این سازمان ارائه و تلاش‌های کارکنان این سازمان تقدیر کرد.

همچنین دکتر معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه‌ها و رویکردهای مورد نظر برای تقویت این سازمان و حفاظت از محیط زیست را ارائه کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت