زیر نفت ایران خط لوله ایران-پاکستان موسوم به صلح را بزرگترین توافق انرژی ایران-پاکستان برشمرد.   به گزارش تاپ خبر ۲۴،مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت در پایان سفر خود به عراق به خبرنگار شانا گفت: خط لوله صلح بیانگر معنای واقعی صلح است. این خط لوله علاوه بر مسائل اقتصادی دو کشور برای دو کشور […]

زیر نفت ایران خط لوله ایران-پاکستان موسوم به صلح را بزرگترین توافق انرژی ایران-پاکستان برشمرد.

 

به گزارش تاپ خبر ۲۴،مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت در پایان سفر خود به عراق به خبرنگار شانا گفت: خط لوله صلح بیانگر معنای واقعی صلح است. این خط لوله علاوه بر مسائل اقتصادی دو کشور برای دو کشور مزایایی به لحاظ سیاسی امنیتی رفاه و آسایش مردم پاکستان را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: پروژه ساخت بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان فردا طی مراسمی در مرز ایران و پاکستان با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح می شود.

وزیر نفت تصریح کرد: در مراسم افتتاحیه این خط لوله نیز از وزیران انرژی و نفت کشورهای همسایه دعوت به عمل آمده است.

عملیات لوله گذاری یا احداث بخش پاکستانی خط لوله ایران -پاکستان فردا (٢١ اسفندماه) به طور رسمی آغاز می شود.

مهندس اوجی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان دور قبلی مذاکرات گازی ایران-پاکستان که اوایل اسفند ماه جاری در اسلام آباد برگزار شد، به خبرنگار شانا گفته بود: توافقات صورت گرفته در موضوع قرارداد قبلی صادرات گازی ایران به پاکستان همچنان پابرجاست و بهره برداری از خط لوله آی پی از دسامبر سال ٢٠١۴ (آذر- دی ١٣٩٣) عملیاتی و تزریق و صادرات گاز ایران به پاکستان به میزان ٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار مترمکعب در روز انجام خواهد شد.

 

وی تاکید کرده بود: تمام توافقات امروز براساس اسناد قبلی صورت گرفته است و دوطرف بر انجام آن تاکید کردند.

 

مهندس اوجی در پایان مذاکرات دوم اسفند ایران-پاکستان که با حضور وزیر نفت کشورمان در اسلام آباد برگزار شد، با بیان اینکه از مهمترین موضوعات این سفر که مورد نظر وزیر نفت و هیئت همراه بود، نهایی و قطعی کردن مشارکت ایران در احداث خط لوله ایران- پاکستان در خاک پاکستان بوده است، اظهار داشته بود: این خط لوله به طول ٧١٠کیلومتر در خاک پاکستان ساخته می شود.

 

وی گفته بود: وزیر نفت در مذاکره با طرف پاکستانی بر مشارکت شرکت های پیمانکار توانمند جمهوری اسلامی ایران در ساخت بخش پاکستانی خط لوله ایران-پاکستان تاکید و آن را نهایی کردند.

اوجی تصریح کرده بود: زمان امضای عقد قرارداد شرکت های پیمانکار ایرانی برای مشارکت در احداث خط لوله ایران-پاکستان نهایی شد و همچنین زمان آغاز عملیات اجرایی ساخت بخش پاکستانی با حضور روسای جمهور ایران و پاکستان تعیین شده است.