تاپ خبر۲۴ :رامسر، ۸ شهریور، ۱۳۹۶- سازمان محیط زیست رامسر از موفقیت صد درصدی پروژه «یادگاری تو به زمین» شرکت سامسونگ با احیای ۱۱۰ هکتار از جنگل‌های باستانی هیرکانی خبر داد. کمپین یادگاری تو به زمین که پاییز سال گذشته در راستای مسئولیت‌های‌ اجتماعی بخش موبایل سامسونگ ایران آغاز شد، یکی از مهمترین اتفاقات خبری […]

تاپ خبر۲۴ :رامسر، ۸ شهریور، ۱۳۹۶- سازمان محیط زیست رامسر از موفقیت صد درصدی پروژه «یادگاری تو به زمین» شرکت سامسونگ با احیای ۱۱۰ هکتار از جنگل‌های باستانی هیرکانی خبر داد.

کمپین یادگاری تو به زمین که پاییز سال گذشته در راستای مسئولیت‌های‌ اجتماعی بخش موبایل سامسونگ ایران آغاز شد، یکی از مهمترین اتفاقات خبری محیط‌زیست ایران در سال ۹۵ بود. کمپینی که قرار بود در آن به ازای خرید هر گوشی پرچمدار سامسونگ یک نهال کاشته شود. حالا پیمانکار، کارشناس و ناظر پروژه در سازمان محیط زیست رامسر خبر از موفقیت بی‌نظیر این طرح با حمایت‌های سامسونگ می‌دهند.
حسین مقدوری‌فر، ناظر پروژه جنگل‌کاری مشارکتی با سامسونگ گفت: «چهار نوبت آبیاری که با حمایت سامسونگ پس از تکمیل شدن پروژه انجام شد باعث شد ۱۲۱ هزار اصله نهالی که تا زمستان پارسال کاشته شده بودند تابستان پر باد امسال را به خوبی دوام بیاورند و بیش از دوبرابر آنچه مورد انتظار بود رشد کنند.»
به گفته مقدوری‌فر این درخت‌ها که در دامنه‌های آفتاب‌گیر مشرف به ییلاق جواهرده کاشته شده‌اند به صورت نواری و توده‌ای کاشته و واکاری شده‌اند. اتفاقی که موفقیت کامل این پروژه را تضمین‌کرده است تا نهال‌های ضعیف‌تر یا آسیب‌دیده جایگزین شوند: «سال اول در حیات نهال‌ها بسیار سرنوشت‌ساز است و رعایت استاندارد آبیاری و واکاری باعث شد در شرایطی که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اغلب پروژه‌های درختکاری نابود می‌شوند این پروژه با نظارت و حمایت سازمان جنگلداری و سامسونگ به موفقیتی صد درصدی برسد.»
پروژه اولین‌ها
توجه عمومی به پروژه «یادگاری تو به زمین» ناشی از این واقعیت بود که پروژه توانست بسیاری از مرزهای همکاری تجاری و طبیعی در ایران را جا‌به‌جا کند و در بسیاری زمینه‌ها اولین باشد. برای مثال در این پروژه، که اوایل مهرماه امسال در جنگل‌های تاریخی هیرکانی در منطقه جواهرده کلید خورد، برای اولین بار شاهد همکاری دوطرفه یک شرکت الکترونیکی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران بودیم.
طرح یاد شده با هدف ترمیم مناطق گسترده‌ای از جنگل‌های تاریخی جواهرده آغاز شد و با پایان یافتن آن در دی‌ماه ۹۵ مورد بازدید رسانه‌ها و استقبال مردم و هنرمندان بسیار قرار گرفت.
علاقه‌مندان و داوطلبان حضور در این کمپین به دو شیوه مختلف می‌توانستند در آن شرکت کنند. اولین راه خرید گوشی‌های پرچمدار این شرکت مانند گلکسی‌های سری اس و نوت ۵ بود که با خرید هر یک از این گوشی‌ها در بازه زمانی تعیین‌شده یک نهال به نام خریدار یا نام عزیزانشان کاشته می‌شد.
سامسونگ برای حضور هر چه بیشتر علاقه‌مندان محیط ‌زیست در کمپین یادگاری، راهکاری را به نام سفیران افتخاری پیش‌بینی کرد تا افراد با به اشتراک‌گذاری ویدئوهای کمپین در شبکه‌های اجتماعی نهالی را به نام خود بکارند.
به گفته ابوالفضل احمدی‌فرد، کارشناس جنگل‌داری در ستاد چالوس، پروژه یادگاری تو به زمین علاوه بر تاثیرات طبیعی، تاثیر محلی و اجتماعی هم داشته است: در بعد محلی یکی از ویژگی‌های این پروژه نزدیک بودن به ییلاق جواهرده است که یک مقصد ایرانگردی بسیار محبوبی است. جنگل‌کاری در این محل باعث حفظ کل پوشش گیاهی منطقه خواهد شد. گونه‌های به کار رفته در این طرح ون، کاج سیاه، افرا شیردار، بلوط ایرانی، پیسه آ بودند که گونه‌‌هایی مقاوم هستند.
بیش از ۷ کیلومتر لوله‌کشی برای آبیاری این جنگل‌ها از چشمه‌های مجاور انجام شده و در هر نوبت آبدهی بیش از ۵۰ لیتر آب صرف هر نهال می‌شود. این میزان بیش از ۵ برابر آبرسانی رایج این منطقه است: «تا کنون هیچ پروژه مشارکتی به این شیوه با همکاری یک شرکت خصوصی یا خارجی در ایران انجام نشده و از این نظر انتظار می‌رود که مشوقی برای دیگران باشد.»
یادگاری به تاریخ
جنگل‌‌های هیرکانی به دلیل قدمت ۴۰ میلیون ساله خود از جمله سرمایه‌های ارزشمند منابع طبیعی ایران و این منطقه از جهان به شمار می‌آیند. تا جایی که طی چند سال اخیر پرونده ثبت جهانی این منطقه از ایران در سازمان جهانی یونسکو مطرح شده است. با این حال، جنگل‌های هیرکانی همواره در معرض انواع خطرات طبیعی و انسانی قرار دارند و به همین دلیل حفظ پوشش جنگلی آن با دشواری‌های زیادی همراه است. با وجود اینکه در کمپین یادگاری تو به زمین بیش از ۱۲۰ هزار نهال کاشته شد، اما پهنای وسیع این جنگل‌ها هنوز تشنه کاشت درخت است. تا جایی که در جلسه خبری زمستان گذشته در این خصوص ناصر مقدسی، قائم‌ مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مساحت ۱۱۰ هکتاری ‌را که در طول کمپین یادگاری تو به زمین تحت پوشش قرار گرفت تنها شروعی برای فعالیت‌های گسترده‌تر سامسونگ و سازمان جنگل‌ها اعلام کرد.
در همین مراسم، بام‌سوک‌ هانگ، مدیرعامل سامسونگ ایران، با اعلام اینکه حفظ کره زمین و منابع طبیعی آن صرف ‌نظر از ملیت، نژاد و قومیت وظیفه همه انسان‌هاست، از کمپین درختکاری به عنوان یکی از موفق‌ترین فعالیت‌های مسئولیت‌اجتماعی سامسونگ در ایران یاد کرد.
بر اساس توافق اولیه، سامسونگ الکترونیکس به مدت دو سال تمامی هزینه‌های مربوط به آبیاری و کاشت نهال‌های جایگزین را بر عهده خواهد داشت. پس از اتمام مدت‌زمان مذکور پهنه به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استان مازندران وگذار خواهد شد.
وحید شقاقی، کارشناس ارشد سازمان جنگل‌ها و رئیس گروه جنگل‌کاری استان در این‌باره می‌گوید: «تا پیش از این همه پروژه‌های درختکاری یا توسط نهادهایی انجام می‌شد که به نوعی خود موجب آسیب‌دیدن جنگل و به همین دلیل ملزم به احیای آن بودند یا اساسا بدون اطلاع و مشارکت مردمی انجام می‌گرفت. ولی پروژه یادگاری تو به زمین که با حمایت سامسونگ انجام و همچنان حمایت می‌شود، در ایده و انجام متفاوت بود. خوشبختانه با مشارکتی که شرکت سامسونگ کرد، ما پیمانکاری جذب کردیم که علاوه بر کاشت مناسب، چندین مرحله آبیاری هم انجام داد. گونه‌های انتخابی ما ترکیبی از گونه‌های پهن‌برگ و سوزنی بود که مقاومت خوبی برای ناحیه کوهستانی دارند. البته نمود اصلی این پروژه بعد از چهار پنج سال خود را نشان خواهد داد. این یک یادگاری واقعی به نسل آینده ایران است.»