تاپ خبر۲۴:وزیر نفت با اشاره به توسعه همزمان ١٧ فاز پارس جنوبی با استفاده از توان داخلی گفت: پرونده توسعه بزرگ ترین میدان گاز کشور سال ٩۴ و با بهره برداری از تمامی فازهای باقیمانده بسته خواهد شد. مهندس رستم قاسمی صبح امروز (چهارشنبه نهم مرداد) در مراسم آغاز راه اندازی پالایشگاه فازهای ١۵ و […]

تاپ خبر۲۴:وزیر نفت با اشاره به توسعه همزمان ١٧ فاز پارس جنوبی با استفاده از توان داخلی گفت: پرونده توسعه بزرگ ترین میدان گاز کشور سال ٩۴ و با بهره برداری از تمامی فازهای باقیمانده بسته خواهد شد.

مهندس رستم قاسمی صبح امروز (چهارشنبه نهم مرداد) در مراسم آغاز راه اندازی پالایشگاه فازهای ١۵ و ١۶ پارس جنوبی با بیان این که پرونده توسعه پارس جنوبی در سال ٩۴ بسته و ایران در زمینه برداشت از این مخزن با کشور قطر مساوی خواهد شد، گفت: هم اکنون ١٧ فاز پارس جنوبی در حال توسعه و اجرا است.

وی درباره توسعه فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تصریح کرد: این فاز هم اکنون ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید ضمن آن که مردم ایران زمستان امسال شاهد برداشت ۵٠ میلیون مترمکعبی گاز از فاز ١٢ پارس جنوبی نیز خواهند بود.

وزیر نفت اظهار داشت: در فازهای ٣۵ ماهه پارس جنوبی نیز در حال حاضر در ۶ فاز ما پیشرفت ۶٢ درصدی و در ۴ فاز دیگر شاهد پیشرفت ۵٠ درصدی هستیم و به نظر می رسد با آهنگی که ظرف دو سال گذشته برای توسعه پارس جنوبی شروع شده است تا پایان سال ٩۴ تمامی فازهای پارس جنوبی به بهره برداری کامل خواهد رسید.

مهندس قاسمی توسعه پارس جنوبی را در گرو مدیریت، منابع مالی، تکنولوژی و تجهیزات دانست.

وی با بیان این که شرکت های خارجی در پارس جنوبی برای توسعه فازها از ۶٠ تا ٨۶ ماه زمان برای پروژه ها از کارفرما خواسته بودند در حالی که ٣ مولفه مدیریت، منابع مالی و تجهیزات و کالا را داشتند، گفت: امروز ما شاهد آن هستیم که پروژه های پارس جنوبی به دست شرکت هایی که پیش از این هیچگونه تجربه ای در خصوص توسعه پروژه های بزرگ نداشتند در زمان بندی کوتاه تری اجرا می شود.

وی با اشاره به این که تحریم های نفتی از دو سال گذشته در صنعت نفت شدت بیشتری یافته است، گفت: در این مدت پروژه های پارس جنوبی به طور متوسط به رغم این تحریم ها ماهانه ٢ تا ٢,۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند به عنوان مثال فاز ١٢، ٢.٨ درصد و فاز ١٩ بالای ٢ درصد در ماه پیشرفت فیزیکی داشته اند، البته برخی فازها مانند فازهای ٢٠ و ٢١ و ١۴ نیز بالای یک درصد در ماه پیشرفت داشته اند که این در مقایسه با عملکرد شرکت های خارجی در پارس جنوبی چشمگیر است.

مهندس قاسمی افزود: به رغم تحریم ها پروژه های جدید در پارس جنوبی نهایتا ۵٠ ماهه به اتمام خواهد رسید در حالی که شرکت های خارجی این کار را ۶٠ تا ٨۶ ماهه انجام داده بودند.

مهندس قاسمی به پیشرفت های چشمگیر در بخش خشکی فازهای در حال اجرای میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در سال ٩٠ در پارس جنوبی ٧ دکل روی این میدان کار می کرد در حالی که امروز به رغم تحریم های شدید ١٧ دکل در حال کار است، ٣ دکل دیگر نیز در حال ورود است و تا کمتر از دو ماه دیگر ۴ دکل دیگر نیز وارد آب های خلیج فارس خواهد شد و در مجموع ٢۴ دکل در این میدان کار خواهند کرد تا عقب ماندگی موجود در بخش حفاری پارس جنوبی جبران شود.

وزیر نفت با تشریح مشکلات حاصل از تحریم های غربی در صنعت نفت از سرمایه گذاری ٢۴,۶ میلیارد دلاری در سال ٩٠ و ١٩.۵ میلیارد دلاری در سال ٩١ خبر داد و گفت: این رقم پیش از دولت نهم نهایتا سالانه به ١٣.۵ میلیارد دلار رسیده است.

مهندس قاسمی، استفاده از منابع صندوق انرژی فاند و همکاری بانک مرکزی با شرکت ملی نفت را از روش های جدید تامین منابع مالی خواند و گفت: امروزه اگر منابع مالی نیز وجود داشته باشد جابجایی آن مشکل است اما با راهکارهای پیش بینی شده این مشکل نیز تا کنون در صنعت نفت رفع شده است.

وی گفت: در دو سال گذشته که تحریم های نفتی شدت یافته است ما مجبور شدیم برخی کالاها را چندین بار در چندین کشور ساخته یا خریداری کنیم اما به هر حال تحریم ها نتوانسته است جلوی روند ورود کالا به داخل را بگیرد، در عین حال در مورد بسیاری از کالاها امروزه تلاش می شود تا در داخل ساخته شود.

وزیر نفت با اشاره به این که صنعت نفت هم اکنون در ساخت کابل ها، ابزار دقیق، مواد شیمیایی و توربوکمپرسورها به خودکفایی رسیده است، از رونمایی توربوکمپرسور ٢۵ مگاواتی که از سوی شرکت مپنا طراحی و ساخته شده است در هفته آینده خبر داد.