تاپ خبر۲۴:وزیر نیرو در خصوص احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال آینده، گفت: این وزارتخانه تاکنون هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق در سال آینده نگرفته است. حمید چیت چیان روز سه شنبه در نشست صبحانه کاری با فعالان بخش خصوصی، افزود: صنعت آب و برق در وزارت نیرو چند ویژگی […]

تاپ خبر۲۴:وزیر نیرو در خصوص احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال آینده، گفت: این وزارتخانه تاکنون هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق در سال آینده نگرفته است.
حمید چیت چیان روز سه شنبه در نشست صبحانه کاری با فعالان بخش خصوصی، افزود: صنعت آب و برق در وزارت نیرو چند ویژگی دارد چرا که همواره این صنعت در ایجاد صنایع پشتیبان پیشرو بوده به طوری که می توان ادعا کرد وزارت نیرو در ایجاد پیمانکارانی در زمینه تجهیزات مورد نیاز مشاوره های متعدد شرکت های پیمانکاری موفق عمل کرده است.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از ایرنا ، وی همچنین در مورد واگذاری تصدی گری های دولت در حوزه آب و برق به بخش خصوصی، اظهار داشت: وزارت نیرو بیش از یکصد شرکت پیمانکاری، مشاوره ای و سازنده تجهیزات آب و برق را به بخش خصوصی واگذار کرده و در این میان تنها یک کارخانه تعمیرگاه نیروگاهی همچنان در اختیار بخش دولت باقی مانده و این هم به منظور جلوگیری از انحصار در بازار بوده است.

به گفته وی، وزارت نیرو نخستین مجموعه ای بوده که بورس انرژی را پایه گذاری کرده است.

چیت چیان با اشاره به وضعیت بودجه وزارت نیرو و راهکارهای تامین هزینه های مورد نیاز، گفت: در مورد صادرات، این مجموعه یکی از موفق ترین بخش ها بوده به طوری که سالانه ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت برق صادر می کند که این میزان به چهار کشور همسایه به صورت صادرات صرف بوده، هرچند به با ترکمنستان و ارمنستان نیز برق مبادله می کنیم.

وی با تاکید بر آنکه ۶۰ درصد نیروگاه های حرارتی کشور در اختیار بخش خصوصی است، گفت: برخی از این نیروگاه ها را بخش خصوصی از ابتدا سرمایه گذاری و احداث کرده و بخش دیگری را وزارت نیرو به این بخش واگذار کرده است.

وی سپس خطاب به بخش خصوصی گفت: در بخش تولید، توزیع و انتقال تاکید داریم که بخش انتقال دولتی باشد و آن را به بخش خصوصی واگذار نخواهیم کرد چرا که اکنون برقی که به عراق برای هر کیلووات ساعت ۱۲ سنت می فروشیم ممکن است بخش خصوصی آن را در راستای رقابت در حدود ۶ سنت بفروشد.

چیت چیان همچنین در خصوص هزینه تمام شده قیمت برق در کشور اظهار داشت: هزینه تولید هرکیلووات ساعت حدود ۷۰ تومان است که ۵۰ تومان آن را مشترکان دریافت می کنیم و همچنین ۱۰۲ ریال هم بابت هدفمندی یارانه ها پرداخت می کنیم که در مجموع ۳۱ تومان باقی می ماند و برای صنعت برق که هیچ بودجه ای را دریافت نمی کند، کمرشکن است بنابراین تمام راه گریز ما فروش ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت برق در بازارهای صادراتی است.

وزیر نیرو سپس تشکیل یک کارگروه ویژه با اعضای بخش خصوصی حاضر در اتاق بازرگانی ایران را پیشنهاد داد و گفت: این کارگروه در حوزه صنعت آب و برق ایجاد شود تا هر سه ماه یکبار با برگزاری جلسه ای، چالش های صنعت آب و برق را مورد بررسی قرار دهد.

چیت چیان همچنین در خصوص پرداخت بدهی های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی پیشنهاد داد تا از اوراق صکوک اجاره استفاده شود و در اختیار طلبکاران دولت قرار گیرد.

وی افزود: هرچند ممکن است این اوراق زمان نداشته باشد اما همراه با نرخ تورم سود به صاحبان آن پرداخت شود و هرزمان که وضعیت مالی دولت تغییر کرد می توان این اوراق را خریداری و پول را به صاحبان اوراق پرداخت کنیم.

به گفته وی، وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای پرداخت بدهی های خود به بخش خصوصی و پیمانکاران انجام می دهد.

وزیر نیرو همچنین از بخش خصوصی خواست تا ساده گزینی و سهل اندیشی را کنار بگذارد و در فعالیت های پیچیده اقتصادی ورود پیدا کند.

چیت چیت گفت: هم اکنون در دنیا بخش خصوصی وارد وظایف حاکمیتی در چارچوب مقررات و قوانین شده است بنابراین بخشی خصوصی می تواند این وظیفه را در ایران به انجام برساند.

وی افزود: وزارت نیرو در صدد است تا ۹۲۰ مجتمع آبرسانی روستایی را به اجرا درآورد براین اساس از بخش خصوصی دعوت می کنیم در این راستا برای سرمایه گذاری و بهره برداری، آب را تحویل مردم دهند. چنانچه این موضوع عملیاتی شود ظرف دو سال می توان به ۷ میلیون نفر جمعیت روستایی آبرسانی کرد.

وزیر نیرو همچنین از ظرفیت ایجاد انعقاد هفت هزار میلیارد تومان قرارداد جدید با بخش خصوصی خبر داد و گفت: ۲۰ میلیارد دلار پروژه مشخص و دقیق نیز تعریف کرده ایم که سهم آن در اختیار وزارت نفت قرار گرفته و این سهم آماده است، در شورای اقتصاد به تصویب برسد.

چیت چیان سپس تصریح کرد: بخش خصوصی هرچقدر سرمایه گذاری کند در بخش تولید و فروش برق، وزارت نیرو این قول را می دهد که زمینه انتقال آن را فراهم کند و شما هم می توانید قراردادهای دوجانبه منعقد کنید چرا که این را به عنوان گام جدی در خصوصی سازی قلمداد می کنیم.