تاپ خبر۲۴:قزوه: ظرفیت ادبی کشور تنها برگزیدگان جشنواره ها نیستند نشست خبری چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب با حضور علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و علی داودی دبیر هنری جشنواره دوشنبه ۸ دی ماه در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در این نشست رسانه ای […]

تاپ خبر۲۴:قزوه: ظرفیت ادبی کشور تنها برگزیدگان جشنواره ها نیستند
نشست خبری چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب با حضور علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و علی داودی دبیر هنری جشنواره دوشنبه ۸ دی ماه در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در این نشست رسانه ای علیرضا قزوه با بیان این که چهارمین جشنواره شعر انقلاب در استان سیستان و بلوچستان برگزار می شود، اظهار کرد: تلاش داریم این جشنواره ادبی حوزه هنری نیز در استان های محروم وارد شود چرا که ظرفیت های خوبی در این استان ها وجود دارد.
وی ادامه داد: منطقه سیستان و بلوچستان جزو مناطقی است که نخستین اشعار فارسی در آن سروده شده است، اما نخستین کسانی که در شعر فارسی کار کرده اند و بزرگان اساطیری و عرفان ایران متعلق به این سرزمین بوده اند. سیستان همیشه در طول تاریخ چهره های درخشان داشته است و امروز هم این چهره ها وجود دارند و تنها باید چشم تماشا باز کنیم و جوانان با استعداد استان های محروم را ببینیم.
ادبیات به عنوان محمل وحدت سرزمین ها را به هم نزدیک می کند
قزوه با بیان این که سیستان و بلوچستان در سایه وحدت توانسته است شکوفا باشد، عنوان کرد: امروز دشمنان تلاش می کنند در همین سرزمین تفرقه ایجاد کنند و ادبیات به عنوان محمل آشتی و وحدت می تواند تمام قومیت ها را به هم نزدیک کند.
این شاعر کشورمان با تاکید بر این که حوزه هنری حدود ۴۰ مرکز در کشور دارد، عنوان کرد: شاید ادبیات در روزگاری برای حوزه هنری به عنوان اولویت مطرح نبوده است اما طی سال های اخیر، این نهاد انقلابی ، ادبیات را در اولویت کاری خود قرار داده است. نظارت دقیقی بر برنامه های ادبی مراکز استانی خواهیم داشت و همچنین جشنواره های ادبی حوزه هنری و برخی برنامه های معتبر استان ها را به صورت بین المللی برگزار خواهیم کرد.
مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری خاطرنشان کرد: جشنواره شعر انقلاب در کنار دیگر جشنواره های حوزه هنری تلاش می کند تا چهره های شاخص استان های کشور را شناسایی کند و در این زمینه و به ویژه در بعد ادبیات حوزه هنری تا به حال بسیار موفق عمل کرده است.
برگزیدگان جشنواره ها لزوما بهترین ها در شعر کشور نیستند
قزوه در بخش دیگری از سخنانش گفت: همیشه ظرفیت ادبی کشور کسانی نیستند که در جشنواره ها شرکت می کنند، شاعرانی همچون سلمان هراتی و قیصر امین پور هیچ گاه در مسابقه یا جشنواره ای شرکت نکردند و مطرح شدند. نباید ملاک این باشد که کسانی که در جشنواره ها مقام می آورند بهترین ها در شعر کشور هستند.
وی با اشاره به این که در جشنواره های ادبی حوزه هنری جایزه ملاک نیست، عنوان کرد: در این جشنواره ها شاعران جوان و گمنام شهرستان ها را معرفی می کنیم و در نهایت می خواهیم سلمان هراتی ها راهشان را پیدا کنند و به چیزی که حقشان است برسند. برای ما مهم این است که پیش از انقلاب در استانی مثل بوشهر اگر ۱۰ سال می گذشت یک کتاب آیینی منتشر می شد، اما امروز هر سال در این استان حدود ۳۰ کتاب آیینی چاپ و منتشر می شود.
قدمت جشنواره های ادبی باید به ۴۰۰ سال برسد
وی همچنین با بیان این که در کشورمان مسابقات و جشنواره های ادبی زیادی در طول سال برگزار می شود تصریح کرد: باید تلاش کنیم جشنواره های ادبی و هنری ادامه دار باشد و قدمت آن ها حتی به ۴۰۰ سال برسد. در هندوستان و در قلعه سرخ شهر دهلی که حدود ۴۰۰ سال پیش ساخته شده است، از همان زمان شاعران مراسم شعرخوانی دارند و تا امروز هم این مراسم ادامه داشته است. در کشور ما، مرحوم خاسته جشنواره ای مردمی در سالروز ولادت امام حسین (ع) داشتند که متاسفانه با درگذشتشان این مراسم نیز دیگر برگزار نشد. باید این گونه جشنواره ها را هدفمند کنیم و ادامه داشته باشند. در این حوزه اگر سنگ هم بکاریم گل سنگ رشد می کند.
این شاعر کشورمان اظهار داشت: جشنواره سراسری شعر انقلاب در چند سال آینده باید به صورت بین المللی و در کشورهای دیگر برگزار شود تا بتوانیم ادبیات انقلاب اسلامی را صادر کنیم.
وی همچنین از انتشار آثار برگزیده جشنواره شعر انقلاب در قالب کتاب خبر داد و گفت: در جشنواره های دیگر حوزه هنری همچون داستان انقلاب و یا شعر و داستان جوان سوره هر سال آثار برتر در قالب کتاب هایی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ می رسند و در این جشنواره نیز این روند ادامه خواهد داشت.