تاپ خبر۲۴:نخستین یارانه دولت روحانی ساعت بیست و چهار دیشب(سه شنبه)، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از بامداد امروز قابل برداشت شد. یارانه نقدی که سی امین مرحله از پرداخت یارانه نقدی به حساب می‌آید در حالی شب گذشته از طرف دولت روحانی واریز شد که پیش از این برخی از مسوولان اقتصادی در […]

تاپ خبر۲۴:نخستین یارانه دولت روحانی ساعت بیست و چهار دیشب(سه شنبه)، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از بامداد امروز قابل برداشت شد.

یارانه نقدی که سی امین مرحله از پرداخت یارانه نقدی به حساب می‌آید در حالی شب گذشته از طرف دولت روحانی واریز شد که پیش از این برخی از مسوولان اقتصادی در دولت دهم ادعا کرده بودند دولت احمدی نژاد منابع مورد نیاز این مرحله را نیز آماده کرده بود.

با پرداخت ۴۵ هزار و پانصد تومان یارانه مرداد ماه، میزان دریافتی هر ایرانی از این طریق به یک و نیم میلیون تومان رسید و میزان کل مبالغ واریزی دولت از آذر ماه ۸۹ و با احتساب یارانه نان و مبلغ عیدانه اسفند سال گذشته از ۱۰۹ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

 

آنطور که در قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب شده توسط مجلس تصریح شده است، این طرح باید در چند مرحله و در فاصله چند سال نهایی شود که تاکنون تنها فاز اول آن اجرایی شده و علی رغم تاکیدات مکرر دولت گذشته، مجلس اجازه استارت گام دوم این طرح ها را صادر نکرد.

 

آنطور که از صحبتهای روز گذشته طیب نیا، وزیر اقتصاد پیشنهادی روحانی بر می‌آید، تیم اقتصادی دولت یازدهم به بحث هدفمندی توجه ویژه‌ای داشته است اما برای آغاز گام دوم پیش شرط‌هایی اساسی قائل خواهد شد.

طیب نیا در صحبتهای روز گذشته خود در صحن علنی مجلس درباره چگونگی اجرای طرح هدفمندی گفت: پس از اصلاح بازار پول و بازار ارز و برقراری تعادل و آرامش در بازارها و ارزیابی عملکرد مرحله اول با تاکید بر پرداخت‌های نقدی، افزایش کارآیی بنگاه‌ها و استفاده از منابع حاصله جهت توسعه نظام تامین اجتماعی و به ویژه بیمه بهداشت و بیمه بیکاری اقدام خواهد شد.

 

پیش شرط‌هایی که به نظر می رسد محقق شدنشان به چند ماه کار احتیاج داشته باشد و به این ترتیب تغییر اساسی در نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در کوتاه مدت چندان محتمل به نظر نمی رسد.