تاپ خبر۲۴:مدیر عامل بانک ایران زمین گفت: ما هیچ‌گاه اعتقاد نداشته ایم که نرخ بازار پر اهمیت است و نباید ذخایر ارزی را زیر قیمت بازار به فروش برسانیم، تا ایجاد رانت نکنیم. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال ۹۴ با هدف بررسی […]

تاپ خبر۲۴:مدیر عامل بانک ایران زمین گفت: ما هیچ‌گاه اعتقاد نداشته ایم که نرخ بازار پر اهمیت است و نباید ذخایر ارزی را زیر قیمت بازار به فروش برسانیم، تا ایجاد رانت نکنیم.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال ۹۴ با هدف بررسی چالش ها و فرصت های پیش رو، چهارم اسفند ماه در محل اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران برگزار شد.
در این همایش سیدکمال سید علی به بررسی مولفه‌های تاثیرگذار ارز بر اقتصاد کشور، یکسان سازی نرخ ارز و شرایط ارزی کشور پس از برداشته شدن تحریم‌ها پرداخت.
سیدعلی در تشریح شرایط تعیین نرخ ارز گفت: نرخ ارز به‌عنوان یک مولفه تاثیر گذار بر اقتصاد مطرح و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و‌ نقش بازار به‌عنوان یکی از مولفه‌های تعیین نرخ باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: ما هیچ‌گاه اعتقاد نداشته‌ایم که نرخ بازار پر اهمیت است و نباید ذخایر ارزی را زیر قیمت بازار به فروش برسانیم، تا ایجاد رانت نکنیم.
مدیر عامل بانک ایران زمین در خصوص تعیین نرخ ارز توسط بازار گفت: وقتی به دوران بحران ارزی نگاه می‌کنیم، نرخ ارز در مقطعی از زمان به بالای ۴۰۰۰ تومان رسید و بعد به حدود ۳۰۰۰ تومان بازگشت و کسی هم کاری نکرد، یعنی خود بازار دست به تصویه و پالایش نرخ زد.
ایشان فروش ارز با نرخ دولتی را باعث ایجاد رانت اقتصادی دانست و اظهار داشت: بعضی افراد عقیده دارندکه باید نرخ ارز مبادله‌ای را حفظ کنیم؛ در حالی‌که در اینصورت رانت بسیاری به وارد کننده پرداخت می شود و کسانیکه با این نرخ کالا وارد می‌کنند، پس از واردات، آن را به نرخ آزاد به‌فروش می‌رسانند.
سیدعلی تاکید کرد: اگر ما در شرایط کنونی اعتقاد به آزاد سازی قیمتها ، مقررات زدایی و خصوصی سازی داریم باید نرخ بازار را مورد توجه قرار دهیم و از تعیین دستوری نرخ جلوگیری کنیم.
مدیرعامل بانک ایران زمین در خصوص رشد نرخ ارز همگام با تورم گفت: اگر اجازه رشد ارز در سال به میزان معقول و همگام با تورم داده نشود به یکباره با پرش‌های قیمتی مانند گذشته مواجه می‌شویم.
وی در خصوص بهترین زمان برای حذف فاصله ارز دولتی و آزاد گفت: اکنون بهترین زمان برای نزدیک کردن نرخ ارز مبادله‌ای به ارز آزاد است و با این کار می‌توانیم به کنترل تورم و نقدینگی، حذف رانت موجود و بازگرداندن اعتماد عمومی به پول ملی دست پیدا کنیم.
سیدعلی در مورد اینکه برای نرخ ارز پس از برداشته شدن تحریم ها چه اتفاقی می‌افتد، افزود: ما اعتقاد داریم وقتی به ذخایرمان در کره ، ژاپن و اروپا دسترسی داشته باشیم و فروش نفت عادی شود سیر افزایشی نرخ ارز کنترل خواهد شد؛ هرچند ما به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها با تراکم تقاضا مواجه خواهیم بود، زیرا ما باید به نوسازی صنعت نفت، نیرو، ناوگان هوایی و بسیاری از مسائلی که در این دوران نتوانسته‌ایم جوابگوی آن باشیم، بپردازیم، بنابراین باید در این شرایط مدیریت و کنترل بازار را در دستور کار خود قرار دهیم.
لازم به ذکر است در این پنل حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی به بررسی بازار طلا و مسائل مرتبط با آن پرداخت.