تاپ خبر۲۴: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به شروع اجرای طرح ساختار نوین ارائه خدمات در شعب این سازمان، گفت: این برنامه در تعدادی از شعبه‌های تأمین اجتماعی در حال اجرا است و با اجرای کامل آن، مراجعه کنندگان به شعب می‌توانند در یک باجه و در کمترین زمان ممکن خدمات مورد نیاز […]

تاپ خبر۲۴: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به شروع اجرای طرح ساختار نوین ارائه خدمات در شعب این سازمان،

گفت: این برنامه در تعدادی از شعبه‌های تأمین اجتماعی در حال اجرا است و با اجرای کامل آن، مراجعه کنندگان به شعب می‌توانند در یک باجه و در کمترین زمان ممکن خدمات مورد نیاز را دریافت کنند و میانگین زمان مورد نیاز برای دریافت خدمات به ۵ دقیقه می‌رسد.
میانگین حضور مردم در مراجعه به شعب تأمین اجتماعی را به ۵ دقیقه می‌رسانیم
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، موضوع تامین اجتماعی، اهداف و عملکرد با حضور دکترسید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه ٢۴ تیر ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در این گفتگو درباره زمان همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهارداشت: افزایش حقوق سالیانه مستمری بگیران طبق دو ماده قانونی ماده ٩۶ و ماده ١١١ قانون تامین اجتماعی انجام می شود که ماده ٩۶ قانون تامین اجتماعی عنوان می کند افزایش حقوق مستمری هر سال باید متناسب با نرخ تورم باشد.

مجموع افزایش مستمری در دولت یازدهم ٧٩ درصد است

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: در سال اول روی کار آمدن دولت دکتر روحانی ( سال ٩٢) ٢۵ درصد سال ٩٣ مجدداً ٢۵ درصد سال ٩۴ ، ١۵ درصد و امسال نیز ١۴ درصد افزایش مستمری داشتیم که بر این اساس مجموعاً در این دولت ٧٩ درصد افزایش مستمری داشتیم و این در حالی است که مجموع افزایش مستمری در ٨ سال دولت قبل ۴٣ درصد بوده است. بنابراین افزایش مستمری در دولت یازدهم در حد توان و متناسب با نرخ تورم و حتی بیشتر از نرخ تورم نیز اتفاق افتاده است.

دکترنوربخش در ادامه به ماده ١١١ قانون تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: این ماده قانونی تصریح دارد که میزان افزایش حداقل بگیران در مستمری باید متناسب با افزایش حقوق و دستمزد باشد و طبیعتاً چون افزایش حقوق و دستمزد در بسیاری از سال های گذشته بیش از ماده ٩۶ یعنی افزایش مستمری ها بوده بنابراین فاصله آن هایی که کم و آن هایی که زیاد دریافت می کردند سال به سال کمتر شده است.

وی تصریح کرد: از آن جایی که حداقل بگیرها طبق افزایش حقوق و دستمزد و طبق نرخ تورم مستمری دریافت می کنند بعد از چند سال اگر این نسبت به هم بخورد افزایش حقوق و دستمزد و نرخ تورم به هم نزدیک می شوند بنابراین بحثی به نام همسان سازی پیش می آید.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: از آن جا که همسان سازی حقوق بازنشستگان و نه در ماده ١١١ و نه در ماده ٩۶ قانون تامین اجتماعی پیش بینی نشده است، بنابراین باید بار مالی این همسان سازی توسط سازمان مدیریت تامین شود که اولین بار این اقدام از سال ٨٨ انجام شد و برای سال اول ٢ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان بار مالی داشت ولی چون پایه حقوقی را افزایش می دهد و هر سال نیز درصدی به آن اضافه می شود تاکنون ٧ هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان بار مالی داشته که منابع آن نیز تامین نشده است.

دکترنوربخش خاطر نشان ساخت: در سال ٨٨ از آن جا که این موضوع در قانون بودجه سنواتی پیش بینی نشده بود موضوع همسان سازی مستمری بازرنشستگان اتفاق نیفتاد و در قوانین بودجه سنواتی پس از آن نیز پیش بینی برای این افزایش ها دیده نشده است.

وی خاطر نشان ساخت: در این چند سال تلاش داشتیم که موضوع در قانون بودجه ای که در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود، گنجانده شود و هر زمان که این تدبیر صورت گیرد سازمان تامین اجتماعی نیز آمادگی انجام آن را دارد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از این بحث درباره این که چرا افزایش حقوق افراد تحت پوشش تامین اجتماعی سر موقع پرداخت نمی شود گفت: حقوق مستمری بگیران حتی با یک روز تاخیر هم انجام نمی شود ولی همان طور که قبلاً اشاره شد افزایش حقوق طبق ماده ١٩۶ قانون تامین اجتماعی باید در هیئت وزیران تصویب شود و متناسب با افزایش حقوق کارکنان دولت نرخ تورم و سایر پارامترها باشد.

دکترنوربخش یادآور شد: از آن جا که بودجه امسال در اردیبهشت ماه در مجلس تصویب شد طبیعتاً امکان تعیین رشد آن قبل از اردیبهشت وجود نداشت ولی قبل از آن که بودجه در مجلس تصویب شد در عرض ۴٨ ساعت پس از آن پیشنهادمان را درباره میزان افزایش مستمری مطرح کردیم که هیئت دولت نیز آن را تصویب کرد و طبیعتاً موعد پرداخت آن خرداد ماه بود که رشد آن کاملاً اعمال شد و مابه التفاوت فروردین و اردیبهشت ماه را نیز پرداخت خواهیم کرد.

در هیچ جای قانون تامین اجتماعی بیمه تکمیلی پیش بینی نشده است

وی افزود: طبق ماده ٢٨ قانون تامین اجتماعی ٩ درصد یا یک سوم حق بیمه بازرنشستگان مربوط به بیمه پایه درمان است و بر اساس بسته خدمات درمانی که در قانون تامین اجتماعی تعریف شده سازمان تامین اجتماعی باید ٧ درصد آن را در جاری هزینه کند و دو درصد را برای بازنشستگی تامین کند بنابراین در هیچ جای قانون تامین اجتماعی برای بیمه تکمیلی پیش بینی نشده است.

دکترنوربخش در ادامه این گفتگو با اشاره به این که هزینه های درمانی مردم و بیمه شدگان به حداقل رسیده است، گفت: پرداخت از جیب مردم در مراکز درمانی تأمین اجتماعی به صفر رسیده است و در مورد مراکز دولتی و دانشگاهی نیز فرانشیز ۶ درصدی برای شهرها و ٣ درصدی برای ساکنین روستاها اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود این‌ها اگر فردی در صدد بود تا به بخش خصوصی مراجعه کند باید بداند که بیمه پایه نمی تواند هزینه بخش خصوصی را تامین کند و این امکان برای بازنشستگان تأمین اجتماعی وجود دارد که در صورت تمایل از طریق کانون های بازنشستگی از بیمه تکمیلی هم استفاده کنند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از برنامه این سازمان برای توسعه خدمات درمانی خبر داد و گفت: در سه سال گذشته برای احداث ٩ بیمارستان در نقاط محروم صورت گرفته است و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در بیرجند، زابل، کرمان و بندرعباس احداث شده یا توسعه یافته‌اند و بیمارستان‌های ایلام و اهواز نیز در هفته دولت افتتاح می‌شوند.

پرداختی های سازمان تامین اجتماعی به داروخانه ها و مراکز دانشگاهی به روز است

دکترنوربخش با اشاره به وظایف حاکمیتی، منابع و وظایف سازمان تأمین اجتماعی، گفت: با ۴٠ هزار مرکز طرف قرارداد کار می کنیم و لذا باید اذعان داشت که در مورد داروخانه ها و مراکز دانشگاهی پرداختی هایمان به روز بوده است.

وی با اشاره به تفاهم نامه چهارجانبه ای که در ۶ ماه قبل مابین سازمان تأمین اجتماعی، بانک رفاه کارگران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسید، گفت: با اجرایی شدن این توافقنامه پرداخت‌های سازمان تأمین اجتماعی به بیمارستان‌های دولتی و داروخانه‌ها به روز شده است.

خدمات درمانی از طریق ۴٠ هزار مرکز درمانی طرف قرار داد ارائه می شود

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان این که خدمات درمانی را از طریق ۴٠ هزار مرکز درمانی تامین می کنیم اظهار داشت: به بیمارستان های دولتی بدهی نداریم.

دکترنوربخش با اشاره به بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، روند رو به افزایش این بدهی را ناشی از اقدامات صورت گرفته در دولت قبل دانست و گفت: در سال ٨۴ یعنی در آغاز دولت نهم، کل مبلغ بدهی دولت به تأمین اجتماعی ۴ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان بود اما در سال ٩٢ بدهی دولت به ۶٠ هزار میلیارد تومان رسید.

وی با اشاره به تعهدات بدون منبع با مصوبات هیئت وزیران و مجلس افزود: ٣ میلیون نفر بدون منبع به سازمان تامین اجتماعی تفویض شده اند.

وی با اشاره به این که سازمان تامین اجتماعی ماهانه ۵ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان مصارف دارد افزود: بدهی دولت از ٣ روش قابل بازپرداخت است که آن سه روش شامل نقدی، دادن بنگاه و انفال است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی و بحث خصوصی سازی اکثر بنگاه ها واگذار شده اند لذا دادن بنگاه به نهادهای عمومی و بیمه گر با مشکلاتی مواجه است و بر اساس قانون نیز باید به نهادهای خصوصی واگذار شود.

دکترنوربخش با اشاره به بحث انفعال افزود: در حال مذاکره هستیم و امیدواریم به نتیجه برسیم و لذا امیدواریم بدهی های دولت تسویه شود.

وی با اشاره به بودجه مربوط به بیمه رانندگان گفت: این بودجه ماهانه ١٠٠ میلیارد تومان از طرف دولت به سازمان داده می شود و از سوی دیگر نیز ما به التفاوت قیمت توسط دولت به سازمان داده می شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که از محل هدفمندی یارانه ها نمی توان اقدام به تسویه بدهی کرد اظهار داشت: در دولت نهم و دهم سازمان تامین اجتماعی ٨ مدیرعامل تغییر داد این در حالی است که دولت تدبیر و امید برای اولین بار اداره این سازمان به خودش تحویل داد و برای اولین بار مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از درون این سازمان انتخاب شد.

دکترنوربخش با اشاره به این که از بیرون سازمان فردی را به بدنه تزریق نکرده اند ادامه داد: اکثر معاونین بنده از بدنه سازمان هستند.

وی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی دو هلدینگ بزرگ را به بورس برده است گفت: در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی هیچ گونه تخلفی انجام نشده است و مدیران این مجموعه از افراد پاک دست و خوش نام هستند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر این که مشارکت بخش خصوصی را نیازمندیم گفت: این امر را در شستا دنبال می کنیم.

دکترنوربخش با بیان این که در شرکت های سرمایه گذاری سعی شده است تا شفافیت وجود داشته باشد افزود: راهبردمان به سمت شفافیت در مکانیزم‌های مالی است.

وی با اشاره به این که ارسال لیست های حق بیمه به صورت غیرحضوری شده و این امر سبب کاهش ٣ میلیون مراجعه کننده شده است، گفت: همچنین طرح ساختار نوین ارائه خدمات در شعب تأمین اجتماعی آغاز شده است و با اجرایی شدن این طرح میانگین حضور مردم برای مراجعه به سازمان را به ۵ دقیقه خواهیم رساند.

دکتر نوربخش ادامه داد: این طرح در حال حاضر در چند شعبه سازمان از جمله شعبه ۴ تهران در حال اجرا است و در آینده نزدیک در سایر شعب نیز اجرایی می‌شود تا شاهد تحول اساسی در ارائه خدمات بیمه‌ای سازمان باشیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی راه اندازی سامانه ارتباط با بیمه‌شدگان را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان گرد و گفت: این سامانه در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد و امکان پاسخ گویی به بیمه شدگان و دریافت سوالات و نظرات و همچنین انتقادات مخاطبان در این سامانه پیش بینی شده است.