تاپ خبر۲۴:رئیس حوزه هنری در مراسم اختتامیه جشنواره «رسول آفتاب» تاکید کرد: افتخار می کنیم که نگاه انقلابی و ارزشی در ادبیات ما عمیق شده و می توانیم نمونه هایی از ادبیات انقلاب و دفاع مقدس داشته باشیم. به گزارش گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از حوزه هنری، آیین تجلیل از برگزیدگان چهارمین جشنواره مردمی […]

تاپ خبر۲۴:رئیس حوزه هنری در مراسم اختتامیه جشنواره «رسول آفتاب» تاکید کرد: افتخار می کنیم که نگاه انقلابی و ارزشی در ادبیات ما عمیق شده و می توانیم نمونه هایی از ادبیات انقلاب و دفاع مقدس داشته باشیم.
به گزارش گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از حوزه هنری، آیین تجلیل از برگزیدگان چهارمین جشنواره مردمی «رسول آفتاب عصر» روز هشتم دی ماه ۹۳ در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

این جشنواره در قالب های داستان، خاطره، عکس و کاریکاتور و با محوریت موضوعات جلوه های فتنه اسلام آمریکایی، فتنه سال ۸۸، فتنه داعش تکفیری، فتنه تشیع انگلیسی و فتنه رفاه زدگی و سازشکاری برگزار شده و این دوره به بزرگداشت جهانگیر خسروشاهی اختصاص داشت.

در این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری با گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی در مورد شخصیت جهانگیر خسروشاهی گفت: سیره و سلوک اخلاقی خسروشاهی برای همه به خصوص جوانان قابل تأسی است.

وی افزود: آشنایی من با خسروشاهی به حدود سال های ۷۰ و چاپ کتاب «صخره ها و پروانه ها» بازمی گردد. در آن سال ها بیشتر رمان ها و کتب ادبی جنگ به شیوه نویسندگان غربی نوشته می شد، اما خسروشاهی توانست برخلاف جریان آب حرکت کند. در آن زمان هنرمندانی مانند شهید آوینی و سرشار به دنبال ایجاد سبک ادب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بودند که از اولین ثمره های این تلاش می توان به آثار خسروشاهی اشاره کرد و حالا افتخار می کنیم که این نگاه در ادبیات ما عمیق شده و می توانیم نمونه هایی از ادبیات انقلاب و دفاع مقدس برای به ارجاع دیگران داشته باشیم.

مومنی شریف همچنین ادامه داد: خسروشاهی تنها به ادبیات داستانی اکتفا نکرده بلکه در حوزه های مختلف از جمله سینما و فیلم مستند فعالیت داشته؛ به طوری که می توان گفت متن ۱۰۰ فیلم مستند با موضوعات ارزشی و انقلابی را وی نوشته است.

رئیس حوزه هنری اظهار کرد: وی همچنین در جمع دوستان خوب در حوزه های مختلف بوده به ویژه در حوزه تفکر اسلامی که با افرادی مانند فردید و داوری اردکانی تجربه همنشینی داشته است.

مومنی شریف تاکید کرد: خسروشاهی نسبت به رمان انقلاب اسلامی همیشه دغدغه مند بوده و دغدغه ایشان و نویسندگان دیگر از جمله آقایان رحماندوست، فردی و حسین حداد، به ایجاد جشنواره داستان انقلاب منجر شد که خوشبختانه هنوز هم برگزار می شود و خوشحالیم که اکنون یکی از دغدغه های نویسندگان ما نوشتن درباره انقلاب و دفاع مقدس است.

ظرفیت پذیرش بالا و منصف بودن نیز از ویژگی هایی است که مومنی شریف درباره جهانگیر خسروشاهی برشمرد و ادامه داد: زمانی که نقد تندی بر رمان «زخمدار» نوشته شد، دیدیم که ایشان ناراحت نشد و گفت اتفاقا از این مطلب چیزهایی یاد گرفتم که این موضوع نشان دهنده ظرفیت بالای این نویسنده است. ضمن این که همنشینی با هنرمندان دیگر سبب تغییر در زندگی و آداب و روش زندگی ایشان نشد و او که فردی متشرع است، با گذشت زمان، روز به روز متواضع تر شد.

خسروشاهی: مخالفان جشنواره رسول آفتاب را نیز جذب کنیم

در ادامه این مراسم، جهانگیر خسروشاهی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) گفت: ایشان می فرمایند بالای هر نیکویی، نیکویی است و بعد از این که انسان در راه خدا شهید شد، بالاتر از آن دیگر نیکویی نیست.

وی با سپاسگزاری از صبر خانواده شهدایی که در این برنامه حاضر شده بودند، گفت : به نظرم اکنون جای تقدیر و سپاس از من در این جشنواره نیست و بهتر است از شهدا تقدیر شود؛ از جمله شهید تقوی که توسط استکبار در سامرا به شهادت رسید.

این نویسنده تاکید کرد: در سال ۸۸ اتفاقاتی افتاد که زمینه های فرهنگی آن خطرناک است. من ادبیات داستانی را ورق زده ام و دیده ام کسانی کمربندها را محکم بسته اند که با یک رمان یا داستان کوتاه گفته های شبکه های بیگانه را تقویت کنند. مسئولان باید مراقب این خطرهای فرهنگی باشند.

خسروشاهی در ادامه درباره این جشنواره بیان داشت: حضور گسترده تر هنرمندان در این جشنواره و تعامل بهتر و وسیع تر با آنها سبب می شود این جشنواره بیشتر رونق بگیرد. جشنواره رسول آفتاب حاصل مهربانی های مردم این کشور و همچنین حاصل نامهربانی های استکبار با مردم است. باید کسانی را هم که با این جشنواره موافق نیستند رفته رفته جذب کرده، آن ها را دعوت کنیم و دست آن ها را از دست استکبار جدا کنیم.

پس از این سخنرانی ها، در حضور علیرضا قزوه، محسن مومنی شریف و محمدرضا سرشار، با اهدای لوح تقدیر و جوایزی از این نویسنده متعهد تقدیر شد. گفتنی است، در این مراسم چهره های ادبی و فرهنگی کشور از جمله علیرضا قزوه، مرتضی گودرزی دیباج، محمدرضا سرشار، راضیه تجار و … حضور داشتند.
شایان ذکر است، در این مراسم از چهار خانواده شهید به تناسب موضوع جشنواره دعوت شده و تقدیر به عمل آمد؛ خانواده شهید ذوالعلی شهید بصیرت و معرفت، شهید حاج حسن شاطری شهید جبهه تکفیری، شهید تهرانی مقدم شهید بین المللی در مقابل استکبار و شهید مصطفی احمدی روشن شهید هسته ای. در پایان این مراسم نیز با حضور خانواده شهدا از نفرات برگزیده جشنواره تقدیر به عمل آمد.