تاپ خبر۲۴: مدیرعامل بانک ملت با انتقاد از مسابقه نرخ سود سپرده ها در نظام بانکی گفت: این بانک سعی کرده است تا همگام با سیاست های بانک مرکزی، قیمت تمام شده پول و به تبع آن نرخ سود تسهیلات خود را کاهش دهد.  به گزارش تاپ خبر۲۴ ،  محمدرضا ساروخانی در جمع خبرنگاران با بیان […]

تاپ خبر۲۴: مدیرعامل بانک ملت با انتقاد از مسابقه نرخ سود سپرده ها در نظام بانکی گفت: این بانک سعی کرده است تا همگام با سیاست های بانک مرکزی، قیمت تمام شده پول و به تبع آن نرخ سود تسهیلات خود را کاهش دهد.

 به گزارش تاپ خبر۲۴ ،  محمدرضا ساروخانی در جمع خبرنگاران با بیان این نکته که مسابقه بین بانک ها برای پرداخت سود بیشتر، با اهداف و استراتژی های بانک ملت سازگار نیست، افزود: رواج یافتن نرخ های سود بالا در ظاهر به سود سپرده گذاران است ولی در واقع به زیان آنها خواهد بود چون با بالارفتن نرخ سود سپرده ها، سود تسهیلات نیز افزایش خواهد یافت و به تبع آن هزینه تولید هم بالا خواهد رفت.

وی با اشاره به این نکته که افزایش نرخ سود سپرده ها از سوی برخی از موسسات اعتباری عموما بدون مجوز ناخواسته تعدادی از بانک های بزرگ را هم وارد این مسابقه کرد، ادامه داد: این مسابقه، برای نظام پولی و به طور کلی اقتصاد کشور خوشایند نیست و ما امیدواریم که با سیاست های اتخاذشده از سوی بانک مرکزی، این نرخ منطقی و به نرخ تورم نزدیک شود.
 
نسبت ۷/۵ درصدی مطالبات در بانک ملت
وی نسبت مطالبات به مصارف را در بانک ملت ۷/۵ تا ۸ درصد ذکر کرد و افزود: این درحالی است که متوسط نرخ مذکور در نظام بانکی بیش از ۱۳ درصد است.
به گفته وی، دلیل پایین بودن این نسبت در بانک ملت، فعال بودن این بانک در حوزه پیگیری و وصول بوده که نمونه آن ایجاد شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت در حوزه وصول مطالبات، طراحی سامانه اهلیت و ظرفیت برای سنجش اعتبار مشتریان و ایجاد شرکت تدبیرگران برای ارزیابی وثایق ملکی است .
به گفته وی، واحد مدیریت ریسک بانک ملت هم به صورت منظم، وضعیت اقتصادی کشور را رصد و به هیات مدیره گزارش می کند و هیات مدیره هم بر اساس آن، سیاست های اعتباری را تنظیم و ابلاغ می کند تا به این ترتیب ریسک ها را مدیریت کند.
 
چند سال است به بانک مرکزی بدهی نداریم
مدیرعامل بانک ملت در مورد وضعیت بدهی این بانک به بانک مرکزی گفت: ما چند سال است به بانک مرکزی بدهی نداریم و همیشه حساب ما مثبت است ضمن این که امسال در بحث خرید نقدی گندم، یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بانک سپه قرض داده ایم که با مساعدت بانک مرکزی اصل این پول به بانک ملت برگردانده شده است.
وی همچنین طلب بانک ملت از دولت را ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.
 
جابه جایی مدیران بهتر است در پایان سال صورت نگیرد
ساروخانی در پاسخ به سوالی درباره داغ شدن بحث تغییر مدیران در پایان سال گفت: این حق سهامداران است که نماینده خود را تغییر دهند اما بهتر است این موضوع در پایان سال صورت نگیرد.
به گفته مدیرعامل بانک ملت، جا به جایی مدیران در پایان سال، آرامش کارکنان را به هم می ریزد.
 
پرداخت ۷۵۰ هزار فقره تسهیلات خرد در سال های اخیر
مدیرعامل بانک ملت با اشاره به پرداخت ۷۵۰ هزار فقره تسهیلات خرد در سال های اخیر، اظهار داشت: امروز هم اگر کسی به شعب این بانک مراجعه کند می تواند بدون تشریفات نسبت به دریافت تسهیلات خرد اقدام کند و این موضوع از اختیارات شعب است.
ساروخانی به اعطای ۹۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک ملت در سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: بیش از ۵۵ درصد این تسهیلات در بخش تولید بوده است.
وی همچنین از وصول دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال مطالبات معوق از سوی شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت در سال جاری خبر داد.
 
در سرمایه گذاری، با استانداردهای بانک مرکزی زیاد فاصله نداریم
مدیرعامل بانک ملت در مورد بنگاه داری هم گفت: نسبت بنگاه داری و سرمایه گذاری های این بانک، زیاد با استانداردهای بانک مرکزی فاصله ندارد به عبارت دیگر در حالی که نسبت مجاز سرمایه گذاری ها، ۴۰ درصد سرمایه پایه است، این نسبت در بانک ملت حدود ۱۰ درصد انحراف دارد.
وی اضافه کرد: برای کاهش میزان سرمایه گذاری ها، یک برنامه سه ساله به بانک مرکزی ارائه داده ایم و حتی حاضریم بخشی از سرمایه گذاری ها را الان کاهش دهیم ولی بازار سرمایه کشش ندارد.
ساروخانی با تاکید بر این نکته که سازمان بورس با عرضه این سهام در شرایط کنونی موافق نیست، اضافه کرد: با این عرضه ها می توانیم به سطح استاندارد بانک مرکزی برسیم.
 
مبلغ برداشت شده از سوی بانک مرکزی، هنوز برنگشته است
وی درباره مبلغ برداشت شده از سوی بانک مرکزی از حساب بانک ملت گفت: مبلغ برداشت شده هنوز به بانک ملت بازگشت داده نشده ولی در دست اقدام است.
به گفته مدیرعامل بانک ملت، مکاتبات لازم در این زمینه صورت گرفته و گزارش های تکمیلی ارائه شده است ولی هنوز مبلغ مورد نظر وصول نشده است.
 
بدهکار کلان هزارمیلیاردی نداریم
وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک ملت بدهکار کلان دارد یا نه، اظهار داشت: بدهکاران این بانک در سطوح بالا و با پیچیدگی های سایر بانک ها نیستند و به عبارتی بدهکاران کلان هزار میلیاردی نداریم.
ساروخانی بازدهی سرمایه بانک ملت را در سال ۸۷ حدود ۱۹ تا ۲۰ درصد خواند که هم اکنون به حدود ۳۰ درصد و بازدهی دارایی این بانک از ۰.۸ درصد به ۱.۴ درصد رسیده است.
 
کسب جایگاه داراترین شرکت کشور
مدیرعامل بانک ملت به موفقیت های این بانک در سال جاری اشاره کرد و کسب جایگاه داراترین شرکت کشور و برترین بانک در گروه بانک ها از نگاه سازمان مدیریت صنعتی ایران، کسب جایزه مدیریت سلامت اداری و جایزه عالی مدیریت صداقت و انتخاب به عنوان کارآفرین برتر در کنفرانس کارآفرینی و تولید ملی را از جمله این موفقیت ها ذکر کرد.
 
راه اندازی بانکداری های مختلف در بانک ملت
وی به تغییر مدل کسب و کار بانک ملت از بانکداری سنتی به بانکداری جامع و مدرن مبتنی بر بخش بندی مشتریان اشاره کرد و گفت: کار پایلوت بانکداری شرکتی در سال ۹۲ شروع شده و هم اکنون فعالیت های ۴۰۰ مشتری ارزنده بانک به این بخش انجام شده است. در سال ۹۳ هم فعالیت بانکداری تجاری با راه اندازی دو مرکز بانکداری تجاری لاله و نفت شروع شده است و بانکداری شخصی هم با راه اندازی شعب ویژه برای مشتریان مهان به صورت پایلوت استارت خورده است.
ساروخانی به حضور فعال بانک ملت در حوزه تامین مالی بخش انرژی اشاره کرد و افزود: علاوه بر فازهای ۲۰ تا ۲۴ پارس جنوبی که با ایجاد صندوقی مشترک با بانک مرکزی با مبلغ ۸ میلیون یورو، انجام شده، عاملیت فاز ۱۳ پارس جنوبی هم با دو میلیارد دلار از سوی شرکت ملی نفت به بانک ملت واگذار شده  است.
وی ادامه داد: برای پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس هم در حال انعقاد قرارداد جدیدی به مبلغ ۸۸۴ میلیون دلار با صندوق توسعه ملی هستیم که باعث خودکفایی در تولید بنزین کشور خواهد شد. این کار در مراحل نهایی مذاکرات برای تنظیم قرارداد و آغاز پرداخت تسهیلات است.
ساروخانی گفت: برای طرح های اصلاحی پالایشگاه اصفهان و پروژه های دیگر هم پیشنهاداتی ارائه کرده ایم که امیدواریم با تصویب آنها، عاملیت آنها به بانک ملت واگذار شود.