تاپ خبر۲۴:محمدرضا سرشار در آستانه برگزاری هفتمین جشنواره داستان انقلاب گفت: اگر در سال رمان‌های محدودی با موضوع انقلاب منتشر شود ولی مخاطبان زیادی را به خود جذب کند، می‌توان به آینده ادبیات انقلاب امیدوار بود. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمدرضا سرشار داستان نویس و پژوهشگر ادبی در […]

تاپ خبر۲۴:محمدرضا سرشار در آستانه برگزاری هفتمین جشنواره داستان انقلاب گفت: اگر در سال رمان‌های محدودی با موضوع انقلاب منتشر شود ولی مخاطبان زیادی را به خود جذب کند، می‌توان به آینده ادبیات انقلاب امیدوار بود.
به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمدرضا سرشار داستان نویس و پژوهشگر ادبی در باره نوشتن در موضوع انقلاب و مسائل پیرامون آن گفت: افرادی که می‌خواهند در زمینه انقلاب بنویسند باید بر تمام ریشه‌های تاریخی، اجتماعی و اعتقادی آن واقف باشند تا اثری جذاب و مخاطب پسند روانه بازار شود.
این مدرس داستان نویسی یکی از دلایل کمبود آثار فاخر در حوزه انقلاب و دفاع مقدس را ضعف اطلاعاتی نویسندگان دانست و خاطرنشان کرد: خواندن تمام رمان‌هایی که در این زمینه به رشته تحریر درآمده‌اند یکی از وجه‌هایی است که نویسنده با اشراف بر آن می‌تواند در نویسندگی برای این حوزه تبحر به دست آورد. تجزیه و تحلیل خیلی از مسائل مرتبط در این خصوص نیز در آمادگی نویسنده برای ورود به موضوع انقلاب می‌تواند کمک شایانی کند.
وی محوریت قرار گرفتن شخصیت‌های فقیر و سطح پایین اجتماعی را در داستان‌های انقلاب معضل بزرگی در مسیر ادبیات کشور به شمار آورد و عنوان کرد: قهرمان شدن افرادی که از موقعیت اجتماعی و اقتصادی پایین برخوردار هستند و همچنین کسب عدالتی که این افراد به دنبال آن هستند در شأن ادبیات انقلاب نیست و نویسندگان باید با خلق شخصیت‌هایی که فرهیخته و دانشجو هستند داستان خود را شکل دهند.
سرشار انتشار تعداد زیاد رمان در حوزه انقلاب را نکوهش کرد و اظهار داشت: نوشتن رمان‌هایی که از نظر کیفی در حد موضوع انقلاب نیستند باعث می‌شود تا مخاطب‌هایی که وجود دارد کمتر شود. به همین خاطر، اگر در سال رمان‌های محدودی منتشر شود ولی مخاطبان زیادی را به خود جذب کند، می‌توان به آینده ادبیات انقلاب امیدوار بود.
وی ادامه داد: سفارش دادن مسئولان فرهنگی کشور به نویسندگانی که خیلی به موضوع انقلاب اعتقاد ندارند، باعث کم کاری‌هایی در نشان دادن واقعیت‌هایی در این حوزه می‌شود که این موضوع در ضعف آثار این حوزه تأثیرگذار است.
وی افزود: در این خصوص می‌توان به ادبیات جنگ روسیه اشاره کرد که با اعتقادی که تولستوی به جنگ داشت، توانست با کتاب «جنگ و صلح» شهرت جهانی کسب کند و با گذشت سال‌ها از چاپ آن هنوز شهرت خود را حفظ کند.
این منتقد ادبی انتخاب داوران برای جشنواره داستان انقلاب را نکته‌ای مهم مطرح کرد و گفت: مسئولان برگزاری باید در انتخاب داوران برای جشنواره؛ میزان اطلاعات، شناخت و اعتقاد آن‌ها نسبت به این موضوع را ملاک قرار دهند و صرفاٌ رزومه فرد در حوزه ادبیات را مهم تلقی نکنند.
سرشار نحوه بیان نویسنده در پرداختن به این موضوع را مهم تلقی کرد و گفت: این موضوع باید همواره مورد توجه قرار گیرد که بیان نو و امروزی در داستان انقلاب جایی ندارد و باید متناسب با زبان روایت قصه به آن پرداخته شود.
وی متذکر شد: داستان انقلاب به مانند شعر نیست که بخواهیم از هر نوع زبانی در بیان آن استفاده کنیم. به همین خاطر، توجه به مکتب واقع گرایی در سیر داستان انقلاب باید مورد توجه نویسنده قرار گیرد.