تاپ خبر۲۴: نام EXTREME در هر کدام از مادربردهای ایسوس نشان دهنده یک مادربرد بی نقص و قدرتمند است؛ ایسوس نیز به تازگی مادربرد ROG Crosshair VIII EXTREME را معرفی کرده که پرچمداری برای پلتفرم AMD X570 خواهد بود. همزمان با عرضه پردازنده قدرتمند و جدید AMD Ryzen 9 5950X که از معماری Zen 3 برخوردار است، طرفداران سخت افزارهای رایانه به یک مادربرد قدرتمند […]

تاپ خبر۲۴: نام EXTREME در هر کدام از مادربردهای ایسوس نشان دهنده یک مادربرد بی نقص و قدرتمند است؛ ایسوس نیز به تازگی مادربرد ROG Crosshair VIII EXTREME را معرفی کرده که پرچمداری برای پلتفرم AMD X570 خواهد بود.

همزمان با عرضه پردازنده قدرتمند و جدید AMD Ryzen 9 5950X که از معماری Zen 3 برخوردار است، طرفداران سخت افزارهای رایانه به یک مادربرد قدرتمند نیز برای به کار گیری تمام قدرت پردازشی این سری نیاز خواهند داشت. مادربرد ASUS ROG Crosshair VIII EXTREME با ۲۰ فاز دیجیتالی می تواند نهایت قدرت و پتانسیل قابل توجهی را برای اورکلاکینگ ارائه دهد. نام EXTREME بر روی مدل این مادربرد بیانگر نهایت قدرت است؛ قدرتی به معنای حضور فاز هایی با ظرفیت ۹۰ آمپر که حتی قدرتمند ترین پردازنده سری  AMD RYZEN 5000 را به چالش دعوت می کند.

 

برای قسمت ذخیره سازی ایسوس سه اسلات PCIe 4.0 X4 M.2 بر روی این مادربرد تعبیه کرده است که استفاده از اسلات DIMM.2 می توان تا دو اسلات دیگر را برای این نوع ذخیره سازها در اختیار داشت. همچنین ۶ پورت SATA نیز برای دیگر دستگاه های ذخیره سازی تعبیه شده که با پشتیبانی از RAID 0، RAID 1 و RAID 10 همراه است. این مادربرد به صورت کلی از ۱۲۸ گیگابایت حافظه اصلی پشتیبانی می کند که البته نکاتی جالب در این قسمت وجود دارد که مهندسی دقیق این مادربرد همراه با فناوری Optimem III توانسته است تا امکان دسترسی به ۱۲۸ گیگابایت ماژول حافظه های DDR4 را با فرکانس های بسیار بالا را برای واحد حافظه دردسترس قرار دهد.

 

از ویژگی های دیگر این مادربرد می توان به کنترلر Intel Thunderbolt 4 به همراه درگاه های USB Type-C، دو تراشه مستقل شبکه اترنت Marvel AQC1113CS با پهنای باند ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و Intel I225-V با پهنای باند ۲٫۵ گیگابیت بر ثانیه اشاره داشت. این مادربرد در قسمت شبکه بیسیم از AX210 WiFi6E نیز برخوردار بوده که نسبت به نسل قبل از ۴ برابر ظرفیت بیشتری برای دستگاه های متصل دارد و همچنین تا ۴۲ درصد توانایی آنتن دهی بیشتری برای شبکه بی سیم دارد. استاندارد بلوتوث ۵٫۲ نیز در قسمت اتصالات قرار دارد.

 

در بخش صوتی نیز صدایی بسیار با کیفیت و غنی را می شنوید که ایسوس از کارت صدای حرفه ای SupremeFX با تراشه صوتی قدرتمند را با کدک ALC4082HD همراه کرده است. در این قسمت نیز همانند مدار تغذیه از خازن های بسیار با کیفیت استفاده شده است. این کارت صوتی حرفه ای با مبدل دیجیتال به آنالوگ ESS Sabre 9018Q2C به صورت یکپارچه در یک برد مستقل از مادربرد قرار گرفته است.

 

طراحی این مادربرد شامل رگه های تیره رنگ، نورپردازی RGB، لوگوی ROG در دو قسمت چیپست و محافظ I/O است. یکی دیگر از نکات ظاهری این مادربرد مربوط به هیت سینک های بزرگ آن است که وظیفه جذب دمای تولید شده از اِلمان های مهم را بر عهده دارند. برخلاف مدل های قبلی در این پلتفرم، این مادبرد قدرتمند تنها از یک سیستم خنک کننده غیرفعال (Passive) برای تعادل دمایی استفاده می کند.