تاپ خبر۲۴: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص احتمال کشف قیمت خودرو در بورس کالای ایران گفت: فلسفه کشف قیمت محصولات در بورس کالای ایران با شیوه قدیمی و سنتی متفاوت است، به طوریکه قیمت ها روی تابلوی معاملات به صورت شفاف و رقابتی تعیین می شود. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل […]

تاپ خبر۲۴: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص احتمال کشف قیمت خودرو در بورس کالای ایران گفت: فلسفه کشف قیمت محصولات در بورس کالای ایران با شیوه قدیمی و سنتی متفاوت است، به طوریکه قیمت ها روی تابلوی معاملات به صورت شفاف و رقابتی تعیین می شود.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، دکتر محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در کنفرانس خبری روز شنبه ۱۸ بهمن در جمع خبرنگاران در سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد افزود: در حال حاضر در رابطه با قیمت گذاری خودرو، مشکلاتی وجود دارد به طوریکه قیمت خودروهای مختلف داخلی در مسیر رسیدن از کارخانه به دست مشتری، بین یک تا ۵ میلیون تومان نوسان دارد که این حاشیه سود به جیب دلالان می رود و موجب نارضایتی مردم شده است.

وی اظهار کرد:  در این زمینه با توجه به اینکه صنعت خودروسازی از صنایع پیشرو در بازار سهام بوده، سازمان بورس اوراق بهادار از هر طرحی که قیمت خودرو را به صورت رقابتی تعیین کرده و حاشیه سود بازار خودرو را به دست تولیدکننده و سهامدار برساند، حمایت می کند. دکتر فطانت ادامه داد: در حال حاضر محصولی مانند فولاد به صورت رقابتی در بورس کالای ایران کشف نرخ می شود و هیچ تلاطمی در قیمت این محصول وجود ندارد، از این رو کشف قیمت مناسب فولاد می تواند الگوی خوبی برای خودرو باشد که این اتفاق در نهایت به سود تولید کننده، سهامدار و اقتصاد کشور خواهد بود. راه اندازی معاملات آنلاین آتی در بورس کالاسخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به راه اندازی معاملات آن لاین آتی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: معاملات آن لاین آتی در بورس کالای ایران طی هفته جاری شروع می شود.

وی با بیان اینکه بورس کالای ایران ظرفیت های بسیاری برای شفافیت در عرضه و تقاضای انواع کالاها دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون صنعت فولاد با اضافه تولید رو به رو است و بر اساس رویه های موجود فقط حقوقی ها در بورس کالای ایران امکان معامله دارند که با شرایطی که بوجود آمده از طرف شرکت ذوب آهن این درخواست مطرح شده که با تصویب در مراجع لازم، حقیقی ها نیز مانند حقوقی ها امکان معامله در بورس کالای ایران و خرید فولاد و سایر کالاهای مشابه را داشته باشند.

دکتر فطانت گفت: تعامل خوبی هم با مجلس و دولت در بحث رینگ کشاورزی بورس کالای ایران صورت گرفته است که بر اساس این مذاکرات، از سازوکار قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی در بورس کالای ایران استفاده شود، به این ترتیب کالا به قیمت تابلو خریداری می شود و مابه التفاوت تابلو و قیمت نقدی از محل بودجه تخصیس یافته براساس قیمت تضمینی، تأمین می شود که در این خصوص مذاکرات خوبی با مجلس و دولت انجام گرفته است.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بین المللی شدن بورس های ایران گفت: بین المللی شدن بورس اوراق و کالا به این معنی است که معاملات بورس اوراق و کالای سایر کشورها در تابلوی کشور ما و معاملات ما در تابلوی آنها دیده شود. به همین منظور، زمینه سازی هایی انجام گرفته است .

دکتر فطانت در بخش دیگری از نشست خبری خود، به آخرین آمار معاملات در بورس های چهارگانه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در بورس کالای ایران در معاملات آتی ۱۴ هزار میلیارد تومان از ابتدای سال معامله داشتیم و در بخش کالا ۳۴ هزار میلیارد تومان معامله انجام شده است.