به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل خبرگزاری فارس،خیز آرام افزایش قیمت میوه در میدان مرکزی تره‌بار تهران در حالی از چند روز گذشته آغاز شده که دلالان شب بیدار شبانه میوه‌ها را می‌خرند و به هنگام روز با ۵۰۰ تومان اضافه در هر کیلو به خریداران می‌فروشند، قیمت میوه در سایه بی‌نظارتی تا ۷۰۰ تومان […]

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل خبرگزاری فارس،خیز آرام افزایش قیمت میوه در میدان مرکزی تره‌بار تهران در حالی از چند روز گذشته آغاز شده که دلالان شب بیدار شبانه میوه‌ها را می‌خرند و به هنگام روز با ۵۰۰ تومان اضافه در هر کیلو به خریداران می‌فروشند، قیمت میوه در سایه بی‌نظارتی تا ۷۰۰ تومان در هر کیلو طی هفته گذشته افزایش داشته است.

با نزدیک شدن به ایام عید که بازار خریدها داغ‌تر شده به همان نسبت بازار خرید میوه هم رونق بیشتری پیدا کرده است.

میوه یکی از محصولاتی است که سهم زیادی در سبد خانوارها دارد و به همین دلیل فراوانی و قیمت آن برای مردم اهمیت دارد.

میدان مرکزی میوه و تره‌بار که در جنوبی‌ترین نقطه تهران قرار دارد روزانه پذیرای مقدار زیادی از تولیدات انواع میوه کشاورزان است تا از این مسیر به مصرف‌کنندگان کل کشور برسد، در واقع این مکان به عنوان شاهرگ توزیع میوه به حساب می‌آید و ارزیابی این مکان می‌تواند چشم‌اندازی از وضعیت میوه در ایام  عید بدهد.

اول صبح که به این مکان می‌رسم فروشندگان در داخل حجره و بیرون از آن در سبدهای تزیین شده میوه ها را چیده‌اند به کار خود مشغول‌اند برخی نیز روی کامیون‌ها میوه‌ها را می‌فروشند.

انواع میوه از مرکبات گرفته تا سیب قرمز و زرد و کیوی، توت فرنگی، خیار، موز و آناناس و انواع سبزیجات در این مکان به فروش می‌رسد.

اولین میوه‌ای که توجهم را جلب می‌کند هندوانه است که ظاهرا امسال زودتر هم به بازار رسیده است، به قیمت هر کیلو ۱۴۰۰ تومان عرضه می‌شود از فروشنده در مورد دلیل گرانی آن می‌پرسم و می‌گوید به عراق و ترکیه صادر می‌شود و به همین دلیل قیمت بالاست.

 
* میوه محل پایین میدان از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان

در سایر حجره‌ها قیمت پرتقال ۱۶۰۰ تومان، سیب سرخ ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان، سیب زرد ۱۳۰۰ تومان،  پرتقال تامسون ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان، پرتقال خونی ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان، پرتقال رسمی برای آبگیری هزار تومان، نارنج ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان، کیوی ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان وگوجه گلخانه‌ای ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان،به فروش می‌رسد.

با یکی از فروشندگان صحبت می‌کنم که آیا قیمت میوه در همه جای میدان این چنین است می‌گوید میوه‌های با کیفیت معمولا در بخش آجر قرمزی‌ها به فروش می‌رسد و قیمت‌ آنها بیشتر از اینجاست.

 
* ۲ هزار تومان تا ۸۰۰۰ تومان میوه در راسته آجرقرمزی‌ها

به این مکان می‌روم که حدود یکی دو خیابان آن طرف‌تر است حجره‌های تمیز‌تری  دارند با آجرهای قرمز و به همان نسبت میوه‌هایشان هم شاداب‌تر است، قیمت‌های آنجا پرتقال دو هزار تومان، سیب قرمز و زرد ۲۵۰۰ تومان، کیوی ۲۵۰۰ تومان، توت فرنگی ۸۰۰۰ هزار تومان، گوجه فرنگی ۲۸۰۰ تومان و خیار ۲۸۰۰ تومان است.

*قیمت متفاوت در میدان اما مناسب در مقایسه با پارسال

به هر حال محله پایین و بالا در این میدان تره‌بار نیز وجود دارد قیمت‌ها در پایین محل و بالا محل متفاوت است، به هر حال جدا از قیمتهای بالا و پایینی که در این میدان وجود دارد قیمت‌ها همانند سال گذشته است اگر چه تورم جامعه چند ده درصدی بوده اما تورم قیمت میوه نسبت به سال گذشته چندان بالا نیست.

 
*حجره‌های خالی با دلالان فراوان

آنچه توجهم را جلب می‌کند در جلوی اغلب حجره‌ها، دلالانی وجود دارد که میوه‌های خود را در خیابان بساط کرده و می‌فروشند در حالیکه حجره‌ها خالی هستند.

علی کریمی کارگر یکی از حجره‌ها می‌گوید، حجره‌داران این مکان‌ها را اجاره می‌دهند.

وی در مورد اینکه چرا آن‌ها میوه را در حجره‌های خود نمی‌فروشند، می‌گوید این کار راحت‌تر است و بدون دردسر، فضای جلوی حجره‌های خودشان  را در ابعاد ۸ الی ۱۰ مترمربع به ۱۰ نفر هم می‌توانند بدهند و از هر کدام ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرند.

با یکی از این دلالان به گفت‌وگو می‌نشینم. مهدی مغانلو اهل زنجان ۱۰ سال است در کار فروش میوه فعالیت می‌کند میوه‌های پرتقال و سیب بساط کرده و می‌فروشد می‌گوید: به این فضایی که اجاره کرده‌ام ماهانه ۳۰۰ هزار تومان می‌دهم البته این قیمت پایین محلی‌های میدان تره‌بار مرکزی است و قیمت ساختمان آجر قرمزی‌ها بیشتر است.

*دلالان شب بیدار،‌شکارچیان قهار،  سهم ۵۰۰ تومان در هر کیلو میوه

وی می‌گوید: برای خرید میوه شبانه می‌آییم و صبح بساط می‌کنیم و به خریداران عمده می‌فروشیم.

مغانلو می‌گوید در هر کیلو میوه حدود ۵۰۰ تومان اضافه می‌کنیم و این به خاطر زحمتی است که می کشیم همچنین میوه‌ای که دلالان می‌گیرند، کیفیت بسیار عالی دارد و خریداران عمده هیچ وقت نمی‌توانند این میوه‌ها را با این کیفیت بگیرند.

به سراغ دلال دیگری در سمت حجره‌های آجر قرمزی می‌روم دلالی که می‌گوید سه دانگ این حجره را اجاره کرده‌ام، حجره خالی است و جلوی حجره بساط میوه است.

*دلالانی که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان زمین اجاره می‌کند و پولش را از خریدار می‌گیرد

وی می‌گوید: ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان این محل را اجاره کرده‌ام و حتی می‌توانم به فرد دیگری هم اجاره دهم، از او سؤال می‌کنم چرا حجره‌داران خودشان در حجره نیستند و میوه‌ای نمی‌فروشند می‌گوید: این کار راحت‌تر و پر درآمدتر است و بعضی از آن‌ها هم پیر شده‌اند و توان کار کردن ندارند.

*حلقه دوم دلالی افزایش تا ۳۰ درصد

با یک خریدار عمده میوه صحبت می‌کنم که پرتقال و سیب و کیوی خریداری کرده و می‌گوید قرار است در مغازه خود بفروشم، می‌پرسم چقدر به این قیمت اضافه می‌کنید می‌گوید: من هیچ وقت بیشتر از ۳۰۰ تومان در هر کیلو اضافه نمی‌فروشم، اگرچه عرف ۳۰ درصد است.

*و سهم کشاورزی پولی است که به عنوان مساعده می‌دهند

با یک حجره‌دار به گفت‌‌وگو می‌نشینم می‌گوید: در پاییز و زمستان پول مساعده‌ای به کشاورز می‌دهیم و محصول آن‌ها را در زمان برداشت و یا پس از انبار خریداری می‌کنیم و حق‌العمل‌کاری ما ۱۰ درصد است، با خودم فکر می‌کنم واقعا این میوه‌ها را مگر چقدر از کشاورز خریداری می‌کنند که اگر ۱۰ درصد حجره‌دار، کیلویی ۵۰۰ تومان دلال داخل میدان و کیلویی ۳۰۰ تومان مغازه‌دار بردارد پس چه به کشاورز می‌رسد. گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است میوه خارجی به غیر از موز و آناناس هم در بازار وجود ندارد موز کیلویی ۴۵۰۰ تومان تا ۴۹۰۰ تومان و یک کارتن با ۶ عدد آناناس ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

قیمتی که امسال از سوی وزارت صنعت  برای میوه شب عید مصوب شده پرتقال  کیلویی ۱۵۰۰ تومان و سیب  کیلویی ۱۶۰۰ تومان است اما قیمتی که در میدان مرکزی تره‌بار عرضه می‌شود خیلی بالاتر از این قیمت است و قطعا در مغازه‌ها هم این فاصله بیشتر خواهد شد امسال ۱۰۰ هزار تن ذخیره سازی سیب و مرکبات انجام شده است اما معلوم نیست که مصرف واقعی در این ایام چقدر است و میوه‌های ذخیره‌سازی شده چه سهمی از نیاز بازار را تشکیل می‌دهد قبلا صحبت‌هایی از حاجی بازاری‌ها شده بود که می‌تواند عامل گرانی قیمت در بازار باشند.

اگر یک کیلو سیب در میدان ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رود با احتساب سود ۳۰ درصد مغازه‌دار به قیمت بیش از ۳۲۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد و نگرانی از اینکه آیا امسال با هیاهویی که از ماهها پیش در مورد توزیع میوه ارزان شده است محقق خواهد شد؟

فروشندگان می‌گویند طی یک هفته گذشته قیمت میوه پرتقال از ۱۳۰۰ تومان به ۲ هزار تومان رسیده است و قیمت سایر میوه‌ها هم به همین نسبت افزایش داشته است، سئوال این است که نظارت‌ها پس کجا رفته‌اند اگر روند افزایش به همین روال پیش رود آیا مردم می‌توانند عید میوه ارزان بخورند؟

البته یادمان نرود که امسال ۱۸ میلیون تن میوه، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب و ۴٫۵ میلیون تن مرکبات تولید شده و دیگر بهانه اینکه میوه کافی نیست نیز وجود ندارد.