تاپ خبر۲۴: داده های ماهواره ای فائو می تواند تامین کننده چشم انداز جدیدی در خصوص چگونگی مصرف آب به شیوه ای کارآمدتر و پربازده تر در ایران باشد سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در حال توسعه پرتال اطلاعاتی جدیدی با دسترسی آزاد برای عموم است که با بکارگیری تصاویر ماهواره ای به کشور […]

تاپ خبر۲۴: داده های ماهواره ای فائو می تواند تامین کننده چشم انداز جدیدی در خصوص چگونگی مصرف آب به شیوه ای کارآمدتر و پربازده تر در ایران باشد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در حال توسعه پرتال اطلاعاتی جدیدی با دسترسی آزاد برای عموم است که با بکارگیری تصاویر ماهواره ای به کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا امکان مدیریت بهتر منابع ارزشمند آب را می دهد.

سرج ناکوزی نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران در این خصوص گفت: پرتال مذکور جایگاه ارزشمندی در تامین بینش لازم برای حمایت از کشورهایی که با مسئله کمبود آب دست به گریبان هستند، دارد به گونه ای که امکان تولید محصول بیشتر از هر قطره آب را می دهد.

وی افزود: این پرتال جدید ثابت خواهد کرد که بدون شک وسیله ای بسیار ارزشمند و سودمند برای کشورهایی همچون ایران است که هم اکنون با چالش اثربخشی مدیریت منابع آب موجود رو به رو هستند.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از واحد ارتباطات و اطلاع رسانی نمایندگی فائو در ایران، در حال حاضر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به شدت از کمبود آب رنج می برند و این مسئله تاثیر قابل ملاحظه ای را بر کشاورزی نیازمند آبیاری به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب در این منطقه گذاشته است.

بر اساس بررسی های فائو، انتظار می رود این وضعیت در پی تغییرات آب و هوایی و تناوب بیشتر خشکسالی ها از وخامت بیشتری برخوردار شود، به طوری که نهایتا تاثیر مخربی را بر روند تولید محصولات غذایی خواهد داشت.

هدف از ایجاد پرتال جدید فائو جمع آوری و تحلیل داده های ماهواره ای است که می تواند برای بهبود بهره وری منابع آب و خاک و ارتقاء پایداری نظام های کشاورزی بکار گرفته شود. دسترسی به تمامی این اطلاعات به برای عموم آزاد است و کشورها و اشخاص نیازمند به این اطلاعات می توانند به راحتی از آنها بهره مند گردند.

فائو پیشنهاد انجام این پروژه جدید را در جریان برگزاری کنفرانس سالانه هفته جهانی آب (۲۳ الی ۲۸ اوت برابر با ۱ الی ۶ شهریور) در استکهلم سوئد ارائه کرد.

این پروژه چهار ساله که منجر به توسعه پرتال اطلاعاتی یادشده می شود، از سوی دولت هلند تامین مالی شده است و توسط فائو با همکاری موسسه آموزش عالی آب یونسکو- آی اچ ای و سایر مشارکت کنندگان به اجرا گذاشته خواهد شد. پیش بینی می شود انجام این پروژه از اکتبر (مهر ماه) ۲۰۱۵ آغاز شود.

جیب هووگوین هماهنگ کننده این پروژه و کارشناس فنی بخش آب و خاک فائو در این خصوص خاطر نشان کرد: گزارش دهی در خصوص بهره وری مصرف آب هم اکنون یکی از نیازهای ملی در مناطقی است که با کمبود آب مواجه هستند و این اطلاعات کلیدی نقش مهمی را در ایجاد  نظام های پایدار کشاورزی در این مناطق ایفا می کند.

وی افزود: تصاویر ماهواره ای سنجش از راه دور به دولت ها این امکان را می دهد که اطلاعات واقعی در خصوص وضعیت بهره برداری از منابع طبیعی را برای رشد تولید محصولات غذایی، ارزیابی و تقویت اقدامات کشاورزی کنونی به شیوه ای کارآمدتر با اثرگذاری کم هزینه تر انجام دهند.

فن آوری های سنجش از راه دور در حال حاضر انقلابی را در خصوص امکان ارزیابی بهره وری منابع آب و خاک ایجاد کرده است، به گونه ای که با فراهم ساختن پوشش گسترده تر دریافت اطلاعات بسیاری از کشورهایی که از ظرفیت ها و منابع لازم برای تحلیل و کار بروری این اطلاعات برخوردار نیستند، را یاری می رساند.

این پایگاه جدید داده ها به توسعه در سه مقایس فضایی شامل سطح قاره ای که برگیرنده کل خاورمیانه و شمال آفریقا است، سطح رودخانه ها و حوزه های آبریز کشورها  و نهایتا سطح تحت پوشش آبیاری می شود.  این رویداد به متخصصان امکان اطمینان یافتن از صحت اطلاعات را در سطوح مختلف می دهد به گونه ای که  نتایج بدست آمده از سطوح مختلف را برای اطمینان یافتن از توصیه های مناسب و بهبود بکار گیرند.

پشتیبانی های فنی فائو شامل کمک به کشورها در رصد وضعیت بهره وری منابع آب و خاک، شناسایی خلاءهای بهره وری، پیشنهاد راهکارهایی به منظور کاهش این خلاءها و مشارکت در رشد پایدار محصولات کشاوزری می شود.

بر اساس بررسی های فائو، میزان افزایش مصرف آب در سطح جهانی دو برابر سرعت رشد جمعیت در قرن گذشته است و تعداد مناطقی که در زمینه دسترسی به خدمات آب مطمئن با مشکل مواجه هستند نیز رو به رشد است.

در حال حاضر بخش کشاورزی ۷۰ درصد آب شیرین را در جهان مصرف می کند که این رقم برای کشورهای در حال توسعه بالغ بر ۹۵ درصد است.

بر اساس پیش بینی های فائو تا سال ۲۰۲۵ تعداد ۱٫۸ میلیارد نفر از جمعیت جهان با مسئله کمبود آب به صورت “مطلق” روبرو خواهند شد و بالغ بر دو سوم ساکنان کره زمین نیز وارد شرایط “نگران کننده” می شوند.