تاپ خبر۲۴: مدیرعامل بورس کالای ایران در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اقدامات سال ۹۵ و برنامه های سال ۹۶ بورس کالای ایران را تشریح کرد و فاینکس ۲۰۱۷ را فرصتی برای افزایش دانش سرمایه گذاری و شناخت ابزارهای جدید مالی برای فعالان بازار سرمایه دانست. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد […]

تاپ خبر۲۴: مدیرعامل بورس کالای ایران در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اقدامات سال ۹۵ و برنامه های سال ۹۶ بورس کالای ایران را تشریح کرد و فاینکس ۲۰۱۷ را فرصتی برای افزایش دانش سرمایه گذاری و شناخت ابزارهای جدید مالی برای فعالان بازار سرمایه دانست.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطانی نژاد گفت: شاخص های بازار صنعتی و معدنی در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ با رشد ۲۲ درصدی ارزش روبه رو بوده است.
وی در ادامه به تمرکز در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: در حوزه معاملات کشاورزی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ شاهد ۲۲۹ درصد افزایش حجم و ۱۹۷ درصد ارزش معاملات بوده ایم.
مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین به رشد ۳۴ درصدی ارزش معاملات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در این حوزه اقدامات بهبود دهنده ای نظیر قراردادهای بلندمدت، کمک به صنایع پایین دست برای خرید محصولات و همچنین حذف دامنه نوسان های برای برخی از محصولات انجام شد.
وی ادامه داد: در حوزه فرآورده های نفتی با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت، شاهد کاهش ارزش اندک معاملات، اما افزایش حجم معاملات بوده ایم.
سلطانی نژاد به رشد قابل توجه معاملات بازار فرعی اشاره کرد و گفت: بازار فیزیکی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با افزایش ۱۰ درصدی حجم و رشد ۲۵ درصدی ارزش معاملات روبه رو بود.
وی در ادامه افزود: حجم معاملات قراردادهای آتی هم نسبت به سال ۹۴ به میزان ۸۹ درصد و ارزش آن نیز ۱۳۴ درصد رشد داشته است.
سلطانی نژاد همچنین به معاملات ۵۰ میلیارد تومانی اختیارمعامله اشاره کرد و گفت: معاملات مشتقه نیز با ۹۱ درصد افزایش در حجم و ۱۳۴ درصد در ارزش طی سال ۹۵ روبه رو بوده است.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به تامین مالی شرکت های تولیدکننده در قالب معاملات سلف موازی نیز اشاره و عنوان کرد: معاملات سلف موازی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با افزایش ۱۶۳ درصدی حجم و ۶۶۹ درصدی ارزش مواجه بوده است.
وی خاطر نشان کرد: در کل بازارهای کالایی شاهد افزایش حجم معاملات به میزان ۲۶ درصد و ارزش آن به میزان ۷۳ درصد نسبت به سال ۹۴ بوده ایم.
سلطانی نژاد همچنین به ارزش بازار اوراق مبتنی بر کالا نیز اشاره کرد و گفت: ارزش مالی این بازار ۴۴۶ میلیارد ریال است و ۵۵ درصد بازار ما به معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا تعلق دارد.
به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران ارزش تالار صنعتی و معدنی در سال گذشته ۴۲ درصد، تالار پتروشیمی ۳۱ درصد، فرآورده های نفتی ۱۹ و تالار کشاورزی نیز ۸ درصد بوده است.
از سویی وی به تامین مالی شرکت های تولیدکننده از طریق معاملات سلف اشاره کرد و گفت: در قالب قراردادهای سلف ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای صنایع مختلف تامین مالی شده است.
به گفته سلطانی نژاد؛ عمده تامین مالی صنایع در حوزه صنعتی و معدنی با ۷۴ درصد رخ داده است و معاملات کشاورزی و پتروشیمی نیز در رتبه های بعدی تامین مالی از طریق معاملات سلف هستند.
وی گفت: در حوزه معاملات گواهی سپرده( معاملات مستمر در حوزه کالایی) شاهد رشد ۸۲ درصدی ارزش معاملات ذرت و ۱۵ درصدی ارزش معاملات جو بوده ایم.
وی همچنین تاکید کرد: برای مرجعیت قیمتی در حوزه کالایی باید بازار مشتقه و نقدی قوی داشته باشیم، به طوری که کشف قیمت در بازار نقدی با معاملات گواهی سپرده مدیریت شود.
حامد سلطانی نژاد در ادامه برنامه های بورس کالا در سال ۹۶ را تشریح کرد و گفت: انجام معاملات قراردادهای اختیار معامله روی محصولاتی همچون جو و ذرت از برنامه های بورس کالا در سال جدید است.
وی همچنین انجام معاملات برخط اختیار معامله، قرارداد آتی قیر، معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات صنعتی و پتروشیمی، معاملات پیمان های آتی و سوآپ کالایی، معاملات حق امتیاز، راه‌اندازی تابلو مناقصه، معاملات گواهی سپرده کالایی صنعتی و پتروشیمی و ایجاد زیرساخت‌های رتبه بندی مشتریان و تدوین شاخص مسکن، طراحی مدل جهت انتشار بلیط حمل و نقل و استراتژیک محور شدن وجه تضمین معاملات اختیار را نیز از مهمرترین اقدامات سال ۹۶ دانست و در مورد توسعه و گسترش بازار مالی ابراز امیدوای کرد.