تاپ خبر۲۴: یازدهمین کتابخانه گویای کشور، روز پنجشنبه ششم آذر ماه، طی مراسمی با حضور استاندار، مسئولان بهزیستی، انجمن نابینایان کشور، موسسه عصای سفید و خزانه، سفیر کمپین کودکان امید، نمایندگان شرکت سامسونگ و جمعی دیگر از مسئولان در شهر بیرجند افتتاح شد. در جریان مراسم افتتاحیه، جواد رجبی معاونت پشتیبانی سازمان بهزیستی استان با […]

تاپ خبر۲۴: یازدهمین کتابخانه گویای کشور، روز پنجشنبه ششم آذر ماه، طی مراسمی با حضور استاندار، مسئولان بهزیستی، انجمن نابینایان کشور، موسسه عصای سفید و خزانه، سفیر کمپین کودکان امید، نمایندگان شرکت سامسونگ و جمعی دیگر از مسئولان در شهر بیرجند افتتاح شد.
در جریان مراسم افتتاحیه، جواد رجبی معاونت پشتیبانی سازمان بهزیستی استان با اشاره به رسالت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در فعالیت‌های اجتماعی و تقدیر از حمایت سامسونگ در راه‌اندازی پروژه کتابخانه گویا در استان خراسان جنوبی گفت: «امروزه وظایف بنگاه‌های اقتصادی مانند سابق نیست و مسئولیتی که در قبال جامعه دارند ایجاب می‌کند که در برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکت کنند.»
وی ادامه داد: «خوشبختانه با دوراندیشی‌هایی که از سوی مدیران بهزیستی صورت گرفته شرکت‌های غیردولتی نظیر سامسونگ امروزه می‌توانند راهگشا باشند و در پیشبرد چنین حرکت‌هایی، نقش مهمی را ایفا کنند. فراهم کردن امکانات به‌روز و گسترده همگام با فناوری‌های روز دنیا برای نابینایان و کم‌بینایان اتفاق ارزشمندی در استان خراسان جنوبی است.» رجبی در خاتمه صحبت‌هایش پیام محمد حسن اکبری مطلق مدیرکل بهزیستی استان را قرائت کرد.
در ادامه منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان با اشاره به این که سایر شرکت‌ها می‌توانند فعالیت سامسونگ در حوزه مسئولیت اجتماعی را الگو قرار دهند، گفت: «تا قبل از این تولید مواد مطالعاتی برای کودکان نابینا مورد غفلت واقع شده بود و تنها تعداد محدودی عنوان کتاب بریل وجود داشت. اما از سال ۹۱ با رایزنی‌های صورت گرفته با شرکت سامسونگ، شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در این بخش بودیم به طوری که تا به امروز ۱۱ کتابخانه گویا در شهرهای مختلف راه اندازی شده است.» وی با خطاب قرار دادن اصحاب رسانه به عنوان رکن مهمی از جامعه که نقش اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی دارند، از آنها خواست تمام تلاش خود در فرهنگ‌سازی و دعوت از دیگر شرکت‌ها به خرج دهند تا اقدامات موثری در جهت رفع نیازها و مسائل نابینایان که مهم‌ترین آن اشتغال است، صورت گیرد.
نماینده موسسه عصای سفید در مراسم افتتاح یازدهمین کتابخانه گویای بیرجند گفت: «این پروژه بسیار بزرگ که با حمایت ارزشمند سامسونگ بنا نهاده شده، یک بنای همیشگی است.» فتانه صابر با تشکر از مدیران سامسونگ برای همراهی‌هایشان در این بخش ادامه داد: «چنین فضاهایی به فرزندانمان این امکان را می‌دهد تا از همه استعدادهایشان استفاده کنند و در آینده اشخاص بزرگی شوند.»
در حاشیه برگزاری مراسم بازگشایی کتابخانه گویای سامسونگ، مهندس وجه الله ختدمتگزار استاندار استان خراسان جنوبی گفت: «در زمان فعالیتم در بهزیستی شاهد آن بودم که چه استعدادهایی در میان معلولان وجود دارد و همه ما باید آنچه که از دستمان برمی‌آید را از روشن‌دلان، معلولان و جانبازان دریغ نکنیم. آنها نیازمند توجهی نه از جنس ترحم که از جنس خدمتند و تمامی مسئولان باید با تمام توان، برای بروز خلاقیت و استعدادهای این عزیزان به ویژه از زمان کودکی تلاش کنند و با شناسایی مشکلات، در مسیر حل آنها قدم بردارند.»
در نشست خبری که بعد از بازگشایی کتابخانه گویای بیرجند و با حضور اصحاب رسانه صورت گرفت، مهتاب کرامتی سفیر کمپین کودکان امید گفت: «اگر هر یک از ما، در هر جایگاه و موقعیتی که هستیم، بتوانیم بخشی از توجه مردم و مسئولان را به سمت کودکان، نیازها و مشکلات‌شان جلب کنیم، قدم بزرگی برداشته‌ایم. در سفرهای قبلی‌ام به اهواز و کرمانشاه، به عنوان سفیر کمپین کودکان امید، با نابینایان زیادی ملاقات کردم و تا حدی با سبک زندگی، توانایی‌ها و دغدغه‌هایشان آشنا شدم. کم‌ترین دستاورد شخصی این سفرها برای من، آشنا شدن با استعدادهای درخشانی بود که کمتر، دیده و شنیده بودم. این که افرادی با وجود همه سختی‌ها، راه خود را پیدا می‌کنند و به موفقیت می‌رسند، ستودنی است. همین موضوع برایم انگیزه بیشتری ایجاد کرد تا پیام این قشر از مردم عزیزمان را، بیش از پیش و با صدایی رساتر به گوش همه برسانم.»
مینو یثربی سرپرست مجتمع توانبخشی نابینایان خزانه و مشاور پروژه کتابخانه‌های گویا، به محتوای آموزشی در این کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: «انتخاب کتاب‌ها زیر نظر آموزش و پرورش و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفته است. خودیاری، مسئولیت پذیری، نقدپذیری و پذیرش شکست‌های جزئی، از موضوعاتی بودند که به آنها توجه ویژه‌ای داشتیم تا به این وسیله در جهت تغییر سبک زندگی نابینایان و کم‌بینایان قدم برداریم.»
همچنین دکتر جمیله رضا زاده معاوت توانبخشی اداره بهزیستی استان خراسان جنوبی درباره تعداد نابینایان استان گفت: «هم اکنون ۱۵۳۰ نابینا در سطح استان داریم که ۲۳۶ دانش‌آموز و ۳۸ دانشجو در میان آنها قرار دارد. راه‌اندازی کتابخانه‌ گویا در این استان جای خوشحالی بسیار دارد.»
گفتنی است کتابخانه گویا با هدف بهبود کیفیت آموزش به کودکان نابینا و کم‌بینا و تسهیل فعالیت‌های آموزشی‌شان راه‌اندازی شده است. دسترسی به این کتابخانه‌ها کیفیت آموزشی کودکان نابینا وکم‌بینا را بهبود می‌بخشد و امکاناتی برابر برای رشد و پرورش توانایی‌ها و استعدادهای این قشر از جامعه مهیا می‌کند. در کتابخانه‌های گویا امکاناتی از قبیل لپ‌تاپ، نرم‌افزار‌های مخصوص نابینایان (نرم‌افزار گویا)، کتاب‌های گویا، مانیتور بریل یا برجسته‌نگار و تجهیزات صوتی مورد نیاز نابینایان فراهم شده است.
درباره کمپین کودکان امید
کمپین کودکان امید یکی از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ است که در سه فعالیت جداگانه، موفق به تجهیز مدارس مناطق محروم به کلاس‌های هوشمند، راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا برای نابینایان و کم‌بینایان و یک مرکز مهندسی با عنوان مرکز آموزش تخصصی برای اشتغال جوانان شده است. این کمپین با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان تهران، سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران، سازمان بهزیستی کل کشور و نهادهای دولتی مرتبط، سازمان‌های غیردولتی چون انجمن نابینایان، مؤسسه عصای سفید و انجمن تعالی صورت پذیرفته است. طبق تفاهم‌‌نامه‌های امضا شده‌ با این دستگاه‌ها، شرکت سامسونگ صرفاً برای تجهیز این مراکز به تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز اقدام می‌کند تا دسترسی افراد در مناطق محروم به امکانات آموزشی روز دنیا را فراهم آورد. کمپین کودکان امید در سال ۱۳۹۳ برگزیده جشنواره هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان شد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت www.koodakaneomid.irمراجعه کنید.