تاپ خبر۲۴:یکی از داوران بخش پویانمایی نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» معتقد است،ضعف های تکنیکی گریبانگیر سینمای ایران شده است و برطرف شدن ضعف های تکنیکی، شاه کلید پیشرفت سینمای کشور خواهد بود. به گزارش تاپ خبر۲۴، اسفندیار باقرزاده شهیدی، فارغ التحصیل فیلم برداری از کالج ملی فیلم لندن، عضو هیئت انتخاب و داور […]

تاپ خبر۲۴:یکی از داوران بخش پویانمایی نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» معتقد است،ضعف های تکنیکی گریبانگیر سینمای ایران شده است و برطرف شدن ضعف های تکنیکی، شاه کلید پیشرفت سینمای کشور خواهد بود.

به گزارش تاپ خبر۲۴، اسفندیار باقرزاده شهیدی، فارغ التحصیل فیلم برداری از کالج ملی فیلم لندن، عضو هیئت انتخاب و داور بخش داستانی نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» درخصوص آثار این دوره از جشنواره گفت: به عنوان شخصی که هم در هیئت انتخاب آثار و هیئت داوران بخش داستانی جشنواره «رویش» حضور داشته ام و بیش از ۵۴۰ را در این زمینه دیده ام، می توانم بگویم هنوز یک معیار مشخص برای انتخاب فیلمی با مضمون دینی وجود ندارد و بسیاری از این جنس آثار در جشنواره های دیگر نیز حضور داشته اند.

وی ادامه داد: باید به یک تعریف درست از فیلم دینی یا فیلمی با مضمامین دینی به وجود آوریم تا بتوانیم به درستی به انتخاب و داوری آثار دست بزنیم. نمی توان تنها با اکتفا به حضور یک آیه قرآن کریم همراه با ترجمه آن در پایان بندی یک فیلم، آن را فیلم دینی دانست؛ زیرا محتوای آن، مضامین دینی را در خود جای نداده است و شاید بازگشت به فرمایشات مقام معظم رهبری به تعریف فیلم دینی که در فراخوان نیز بازتاب داشته است، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

شهیدی درخصوص محتوا و تکنیک آثار این دوره از جشنواره گفت: به عنوان داور با سطوح مختلفی از آثار رو به رو می شدم، بسیاری از آثار با توجه به تب موجود درخصوص ساخت فیلم های انتزاعی و نشانه شناسانه که نوعی جهت گیری شبه روشنففکرانه را دارند، تقاضای حضور در این جشنواره را داشتند، از سوی دیگر ما با فیلم های قصه گو و روایت گر نیز آشنا می شدیم. در کل می توان گفت تنوع زیادی دیده می شد و فیلم های خوبی نیز حضور داشتند.

وی درخصوص مسائل تکنیکی و فنی فیلم ها گفت: مباحث فنی چون صدا، تدوین، فیلم برداری و حتی طراحی صحنه در بسیاری از آثار ضعیف هستند، البته این ضعف یک دامنه گسترده به اندازه تمام سینمای ایران را دارد که گریبانگیر کل جریان فیلم سازی کشور شده است. در این فیلم ها تنها به دیالوگ فکر شده است، این مشکلات در آینده به مراتب آسیب زا خواهند بود. باید به مسائل اموزشی و نهادهای آموزشی و سطوح تدریسی آن توجه خاصی شود. اگر آموزش مناسب وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

این مدیر فیلم برداری باسابقه سینمای کشور درخصوص حلقه گمشده آثار سینمایی گفت: تصویر یک عامل بزرگ در جهان مدرن امروز و رسانه های نوین است که به طور کامل در سینمای ما درحال فراموشی است و به آن توجه نمی شود، بسیاری از تهاجمات فرهنگی نه از طریق گفت و گو و دیالوگ، بلکه تصاویر جذاب است که به پیکره فرهنگ وارد می شود که متاسفانه به آن توجهی نمی شود. برطرف شدن ضعف های تکنیکی، شاه کلید پیشرفت سینمای کشور خواهد بود.

وی افزود: ما در ایران تنها یک قصه را به مخاطب خود نشان می دهیم، نه یک فیلم را که مجموعه ای از عوامل فنی، تکنیکی و محتوایی در قلب تصویر است، بسیاری از هنرمندان ما حتی در رشته های گرافیک و نقاشی با مسئله «پرسپکتیو» کنار نیامده اند و این مشکل در سینمای ما نیز دیده می شود. باید امروز به فیلم سازی خود نگاهی بیندازیم و با تغییرات مناسب جهت آن را به سوی مسیری درست هدایت کنیم.

اسفندیار شهیدی متولد ۱۳۲۴ تهران، فارغ التحصیل مهندسی طراحی از دانشکده علم و صنعت و فیلمبرداری از کالج ملی فیلم لندن است زمینه اصلی فعالیت این هنرمند در حوزه مدیر فیلم برداری و فیلم برداری آثار سینمایی است. فیلم «مرضیه» تنها اثر سینمایی این هنرمند در مقام کارگردان است.
شایان ذکر است، نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش ۵ تا ۸ اسفندماه ۱۳۹۳، در پردیس سینمایی آزادی تهران برگزار خواهد شد.