تاپ خبر۲۴:معاون وزیر در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها با اشاره به بی سرانجامی حضور خاتم‌الانبیاء در آزادراه تهران –شمال به نیاز سالانه ۸ هزار میلیارد تومانی برای نگهداری راه‌ها اشاره کرد و در بخش مسکن تصریح کرد: در دوماه گذشته ۱۰۹۵ میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر پرداخت شده است و سیاست وزارتخانه تشویق […]

تاپ خبر۲۴:معاون وزیر در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها با اشاره به بی سرانجامی حضور خاتم‌الانبیاء در آزادراه تهران –شمال به نیاز سالانه ۸ هزار میلیارد تومانی برای نگهداری راه‌ها اشاره کرد و در بخش مسکن تصریح کرد: در دوماه گذشته ۱۰۹۵ میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر پرداخت شده است و سیاست وزارتخانه تشویق مردم برای پس انداز مسکن است.
احمد مجیدی که امروز در نشست خبری چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی سخن می‌گفت با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲۰ هزار کیلومتر راه شامل راه‌های روستایی آسفالته، آزادراه، بزرگراه و … در کشور داریم، گفت: ارزش این راه‌ها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که با احتساب عمر ۲۵ ساله ۴ درصد یعنی سالانه ۸ هزار میلیارد تومان برای نگهداری آنها نیاز است.
مجیدی در عین حال با اشاره به اینکه فقط هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: مهمترین کار وزارت راه‌ وشهرسازی بحث نگهداری زمستانی راه‌هاست که در این زمینه مشکلات بسیاری داریم چرا که با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه براساس اصل ۴۴ قانون اساسی راهسازی را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم گفت: تنها نگهداری راه‌ها بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سوانح رانندگی یکی از چالش‌های حمل و نقل است، گفت: ۳۰ درصد سوانح رانندگی در شهرها و ۷۰ درصد در بیرون از شهرها روی می‌دهد. در مجموع روزانه ۷۰ نفر به دلیل تصادفات رانندگی کشته و ۴۰۰ نفر نیز مجروح می‌شوند.
مجیدی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن در دست بهره‌برداری داریم، گفت: همچنین ۹۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن در دستور ساخت است که برای اتمام آنها ۳۰ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهیم.
وی با بیان اینکه ۱۷۰۰ واگن مسافری در ناوگان ریلی داریم گفت: ۷۰۰ واگن مسافری فرسوده است. ضمن آنکه باید تعداد واگن‌ها را به ۳ هزار دستگاه افزایش دهیم تا بتوانیم به هدف ۳۰ درصد حمل و نقل مسافر در ریل برسیم.
معاون وزیر در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها با اشاره به اینکه برای این کار ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌خواهیم، خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد ظرفیت مسافری شبکه ریلی تکمیل است که ۵٫۵ درصد جابجایی مسافر را انجام می‌دهد. این رقم باید براساس برنامه پنجم توسعه به ۱۸ درصد افزایش یابد.
مجیدی با اشاره به اینکه سهم شبکه ریلی از حمل بار ۱۰٫۵ درصد است، گفت: براساس برنامه پنجم توسعه این میزان باید به ۳۰ درصد افزایش یابد اما با توجه به قیمت کنونی سوخت دستیابی به این هدف بعید به نظر می‌رسد.

بی سرانجامی حضور خاتم‌الانبیاء در آزادراه تهران –شمال

وی با توضیح در خصوص قطعات آزادراه تهران –شمال اظهار داشت:آزادراه تهران – شمال شامل چهار قطعه است که قطعه چهارم آن به بهره‌برداری رسیده است.
مجیدی گفت: قطعه یک این آزادراه نیز توسط شرکت چینی در حال اجرا است که تا یکی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون وزیر در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها با بیان اینکه ساخت قطعات ۲ و سه آزادراه تهران – شمال به هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: کار ساخت این قطعات در یک رقابت سالم به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
مجیدی تاکید کرد: برای تامین مالی مورد نیاز برای ساخت قطعات یادشده آزادراه تهران – شمال بیشتر به دنبال تامین منابع مورد نیاز از طریق فروش سهام کارخانجات، فاینانس (تامین مالی) و یا سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی هستیم.
وی با بیان اینکه در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز این قطعات ظرف سه تا چهار سال ساخته خواهد شد، تصریح کرد: اگر قادر به تامین منابع مورد نیاز مالی و یا ساخت پروژه با منابع اندک نباشیم و در ادامه نتوانیم به موقع تامین اعتبار کنیم ساخت اینگونه پروژه ها به هیچ عنوان به صلاح نیست.
معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: حضور قرارگاه خاتم الانبیاء و بنیاد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران – شمال به سرانجامی نرسید و این مجموعه در اجرای این پروژه حضور ندارد.

پرداخت ۱۰۹۵ میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر در دو ماه گذشته

وی با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر هدف‌گذاری شده بود، گفت: ساخت ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد شروع شده بود که ۹۵۰ هزار واحد آن خود مالک بوده است.
مجیدی افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر را هم دولت ساخت که از این تعداد، ۶۰۰ هزار واحد به افتتاح رسیده و ۶۰۰ هزار واحد دیگر در دست اقدام است.
معاون وزیر در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها در خصوص اتمام این واحدها گفت: بخش زیادی از این ۶۰۰ هزار واحد به اتمام رسیده اما به دلیل نبود خدمات زیربنایی و روبنایی امکان بهره برداری از آنها وجود ندارد، بنابراین بستگی به میزان پول و تامین خدمات دارد ضمن آنکه امروز صبح وزیر جلسه ای را در این خصوص با بانک مرکزی داشت و بعدازظهر هم جلسه ای با دولت برای تامین اعتبار مسکن مهر دارد.
مجیدی با بیان اینکه از مجموع کل مسکن مهر ۸۰۰ هزار واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و ۴۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شده است، گفت: از مجموع واحدهای شهرهای جدید ساخت ۲۵۰ هزار واحد باقی مانده است.
معاون وزیر در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها بیان کرد: از شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر نیز ۳۵۰ هزار واحد باقی مانده است.
مجیدی با اشاره به اینکه برای ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد مسکن مهر فقط خط اعتباری از سوی بانک مرکزی تامین شده بود، گفت: تاکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری از سوی بانک مرکزی تامین شده که ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
معاون وزیر در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها با تاکید بر اینکه در دو ماه گذشته یکهزار و ۹۵ میلیارد تومان تسهیلات جدید به مسکن مهر پرداخت شده است، تصریح کرد: ۶۰ هزار واحد به مرحله نازک کاری رسیده است و تا یک ماه آینده ۲۰ هزار واحد در شهرهای جدید تحویل داده می شود.

مسکن‌مهر منتظر انشعابات آب

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام داریم گفت: وزارت نیرو برای تامین زیرساخت‌های پروژه‌های مسکن مهر ۶ هزار میلیارد تومان از دولت می‌خواهد.
وی در خصوص تامین خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر توضیح داد: آنها ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب، برق و فاضلاب درخواست کرده بودند اما وزارت نیرو در حال حاضر به دلیل آنچه تورم اعلام می‌شود برای تامین خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر ۶ هزار میلیارد تومان می‌خواهد.

تشویق مردم برای پس انداز مسکن

معاون وزیر در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها تاکید کرد: در حال حاضر و در برنامه‌های جدید دولت می‌خواهیم مسکن برای مردم را با مشارکت مالکین بسازیم.
وی گفت: باید مردم در تامین مسکن خود در بخش معماری داخلی دخالت کند و خود معماری‌شان را انتخاب کنند، چرا که مسکن به عنوان بزرگ‌ترین عمل اقتصادی خانوار محسوب می‌شود.
مجیدی با تاکید بر آنکه سیاست ما ساخت مسکن است و به دنبال مشارکت مردم در بخش مسکن هستیم، خاطرنشان کرد: مسکن به عنوان بزرگترین عمل اقتصادی خانوار به شمار می آید که بدون پس انداز نمی تواند محقق شود، بنابراین به دنبال تشویق مردم برای پس انداز مسکن هستیم.
وی با اشاره به اینکه در تهران ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی وجود دارد، گفت: به دنبال این هستیم که خالی بودن خانه ها را از صرفه بیندازیم، به همین جهت وضع مالیات بر خانه های خالی را پیگیری می کنیم.
معاون وزیر در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها با بیان اینکه قانون مشخصی برای کنترل بازار مسکن وجود ندارد، گفت: در سال‌های گذشته هم تعزیرات را وارد بازار کردیم اما موفق نبود بنابراین باید به دنبال کنترل عرضه و تقاضا باشیم.