تاپ خبر۲۴: معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت سالیانه ۴٠٠٠ میلیارد تومان در حوزه دارو خبر داد. سازمان تأمین اجتماعی سالیانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه دارو هزینه می کند به گزارش تاپ خبر۲۴ از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر محمدعلی همتی در برنامه نبض شبکه خبر گفت: در حال حاضر […]

تاپ خبر۲۴: معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت سالیانه ۴٠٠٠ میلیارد تومان در حوزه دارو خبر داد.
سازمان تأمین اجتماعی سالیانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه دارو هزینه می کند

به گزارش تاپ خبر۲۴ از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر محمدعلی همتی در برنامه نبض شبکه خبر گفت: در حال حاضر با غفلت در حوزه سیاست گذاری مصرف دارو مواجه هستیم و باید برای رفع این کمبود در نظام درمانی کشور اقدام مناسبی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی در اجرای طرح تحول سلامت نهایت همکاری را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته است، افزود: اجرای طرح تحول سلامت منجر به افزایش قابل توجه هزینه سازمان های بیمه گر در همه بخش ها از جمله در حوزه دارو شده است.

دکتر همتی تجویز و مصرف منطقی دارو را از مسائل بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: مصرف بی رویه دارو جدای از صرف هزینه، عوارض کوتاه مدت و بلند مدت را به دنبال دارد و علاوه بر طولانی شدن درمان بیماری می تواند عوارض جانبی برای افراد داشته باشد که مهمترین عوارض مصرف بی رویه دارو بیماریهای کلیه و کبد است.

وی در ادامه سوء استفاده از هزینه پرداختی سازمان تأمین اجتماعی در برخی داروها را از مشکلات حوزه دارو برشمرد و گفت: یکی از داروهایی که سازمان تأمین اجتماعی هزینه زیادی بابت آن پرداخت می کند و در زمره پرمصرف ترین داروها نیز محسوب می شود، هرمون رشد است که بیشتر مصرف آن نیز مربوط به مصارف غیردرمانی و در بدنسازی است و با اقدامات کنترلی صورت گرفته میزان مصرف آن در تابستان سال ٩۵ نسبت به سال قبل ۴٢ درصد کاهش یافته است.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: ٨٠ درصد هزینه ای که از طرف این سازمان بابت دارو پرداخت می شود مربوط به ١٨٨ قلم دارو است که بیشتر آنها داروهای سرطان هستند.

دکتر همتی از برگزاری جلسات تهیه خطوط راهنما در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی این حوزه خبر داد و گفت: امیدواریم گایدلاین های مربوط به تجویز و مصرف دارو به زودی ابلاغ شود.

وی اجرای برنامه های نظام ارجاع و پزشک خانواده را بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات نظام سلامت دانست و اظهار داشت: برنامه پنجم و ششم توسعه نیز اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده را مورد تأکید قرار داده است.

دکتر همتی ایجاد پرونده الکترونیک برای بیماران و تجویز الکترونیکی نسخه ها را نیز در تجویز و مصرف منطقی دارو بسیار اثرگذار دانست و گفت: این برنامه در تمامی مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور اجرایی شده است.