تاپ خبر۲۴: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اجرای طرح تحول سلامت را از راهبردهای بسیار ارزشمند و موفق دولت تدبیر و امید ارزیابی کرد و گفت: حدود ۷۸ درصد منابع طرح تحول سلامت توسط بیمه‌ها تجهیز می‌شود و سازمان تأمین اجتماعی نیز در این رابطه نقش قابل توجهی دارد. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از […]

تاپ خبر۲۴: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اجرای طرح تحول سلامت را از راهبردهای بسیار ارزشمند و موفق دولت تدبیر و امید ارزیابی کرد و گفت: حدود ۷۸ درصد منابع طرح تحول سلامت توسط بیمه‌ها تجهیز می‌شود و سازمان تأمین اجتماعی نیز در این رابطه نقش قابل توجهی دارد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش در برنامه صبح با خبر، شبکه خبر سیما، اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی در سال ۹۲ حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید خدمات درمانی پرداخت کرد در حالیکه در سال ۹۳ این رقم به ۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و در نتیجه اختصاص این هزینه شاهد ارتقاء قابل توجه خدمات درمانی ارائه شده به بیمه شدگان سازمان در مراکز درمانی طرف قرارداد هستیم.
دکتر نوربخش در خصوص همسان سازی خدمات سازمان‌های بیمه‌گر گفت: خدمات بیمه ها در گذشته به طور متنوع به مردم اعطا می‌شد که از سه ماه پیش با وحدت رویه ای که در سازمان های بیمه گر انجام شد فرانشیزها و ارائه خدمات و  عقد قرارداد همه سازمان های بیمه گر یکسان شد و وحدت رویه در ارائه خدمات و بررسی اسناد یکسان سازی شد.
وی در ادامه به تشریح نحوه ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان تأمین اجتماعی پرداخت و تصریح کرد:  دو روش در سازمان تامین اجتماعی برای تامین درمان وجود دارد؛ روش اول توسط مراکز ملکی است که در حال حاضر حدود ۸۰ بیمارستان و ۳۵۰ مرکز درمانی به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی خدمات ارائه می کنند. روش دوم عقد قرارداد با مراکز درمانی کشور اعم از دولتی و خصوصی است که در این زمینه نیز اکنون وحدت رویه ایجاد شده است.
دکتر نوربخش افزود: در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی به طور صددرصد رایگان ارائه می‌شود. با توجه به اینکه تعداد این بیمارستان ها محدود است ممکن است در برخی موارد غیر اورژانس بیمار در نوبت قرار بگیرد که به دلیل محدودیت مراکز درمانی ملکی این مسئله وجود دارد اما در مراکز طرف قرار داد به این صورت نیست.
وی توسعه و ارتقاء خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: از یک سال پیش سازمان تامین اجتماعی ارتقاء هتلینگ بیمارستان های خود را آغاز کرده است . درسال گذشته حدود ۲۰۰ آمبولانس سازمان تجهیز شدند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حوزه درمان سازمان ایجاد برند مورد توجه قرار گرفته است و اولین این برندها بیمارستان میلاد است که تعدادی از بیمارستان‌های سازمان به این بیمارستان متصل شدند. در بیمارستان‌های میلاد خدمات درمانی در شهرهای مختلف هم‌پای بیمارستان میلاد تهران به مردم ارائه می‌شود.
دکتر نوربخش اظهار داشت: اولین بیمارستانی که با برند میلاد به بهره‌برداری رسید بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی کرمان است که دهه فجر گذشته افتتاح شد. بیمارستان های دوم ، سوم و چهارم میلاد نیز در ایلام، بیرجند و اهواز به بهره برداری می‌رسند.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص  طرح تحول نظام سلامت و همراهی سازمان تامین اجتماعی با این طرح هم تصریح کرد: طرح تحول سلامت یکی از راهبردهای اصلی دولت یازدهم است و در یک سال و نیمه گذشته با آغاز این طرح خدمات فراوانی ارائه داده است. اجرای این طرح زمینه کاهش قابل ملاحظه سهم بیمار از هزینه درمان را فراهم کرده است.
دکتر نوربخش افزود: در سالهای گذشته و پیش از اجرای این طرح بیماران در مراکز دانشگاهی هم بیش از ۵۰ درصد هزینه های درمانی را پرداخت می کردند و همچنین برخی از بیماران خاص همچون مبتلایان به سرطان، تلاسمی، هموفیلی، هزینه‌های خانمان‌سوزی پرداخت می‌کردند. با شروع طرح تحول نظام سلامت اقداماتی اتفاق افتاد که در بیست سال گذشته یعنی از ابتدای اجرای قانون بیمه همگانی مصوب سال ۷۴ بی نظیر بود و هزینه‌هایی که از جیب مردم پرداخت می شد از بالای ۵۰ درصد در مناطق شهری به زیر ۶ درصد رسید و در مناطق روستایی به زیر سه درصد کاهش یافت.
وی ادامه داد: همچنین هزینه های خانمان سوز بیماران خاص از بیش از ۷ درصد به کمتر از یک درصد کاهش یافت . البته هنوز مشکلاتی باقی است . به ویژه در زمینه بیماران مراجعه کننده به بخش خصوصی به دلیل اینکه پوشش بیمه ای از لحاظ پرداخت هنوز کامل نیست؛ اما در مراکز دانشگاهی و دولتی اقدامات موثری صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص حذف دفترچه‌های بیمه برای بیماران خاص هم گفت: استفاده از دفترچه‌های درمانی در بیشتر کشورهای پیشرفته منسوخ شده است واستفاده از فن‌آوری اطلاعات مورد توجه قرار دارد که برای احراز هویت افراد و همچنین پرونده سلامت از فن‌آوری‌های نوین بهره گرفته می‌شود. در این رابطه سازمان تأمین اجتماعی نیز برای کنترل هزینه‌ها و سهولت درمان در نخستین مرحله دفترچه بیماران خاص حذف خواهند شد.