تاپ خبر۲۴:حسن روحانی در پایان نطق خود اسامی وزرای پیشنهادی خود را به رییس مجلس تقدیم کرد. وزارت اقتصاد: طیب نیا “علی طیب‌نیا” سمت‌هایی همچون دبیری کمیسیون اقتصاد هیات دولت در دولت‌های پنجم تا هشتم، ‏معاونت طرح و بررسی نهاد ریاست‌جمهوری، معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، عضویت در شورای پول و اعتبار و […]

تاپ خبر۲۴:حسن روحانی در پایان نطق خود اسامی وزرای پیشنهادی خود را به رییس مجلس تقدیم کرد.
وزارت اقتصاد: طیب نیا

“علی طیب‌نیا” سمت‌هایی همچون دبیری کمیسیون اقتصاد هیات دولت در دولت‌های پنجم تا هشتم، ‏معاونت طرح و بررسی نهاد ریاست‌جمهوری، معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، عضویت در شورای پول و اعتبار و را در کشور دارا بوده است.

وزارت اطلاعات: سید محمود علوی

حجت‌اسلام سید محمود علوی ۵۹ ساله و عضو مجلس خبرگان رهبری است. علوی تحصیلات خود را در حوزه و دانشگاه دنبال کرد و در سال ۴۹ به کسوت روحانیت در آمد.
او در دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس شورای اسلامی بود و از سال ۶۸ تا ۷۰ معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را بر عهده گرفت؛ وی از سال ۷۹ تا ۸۸ با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش منصوب شد.
حجت‌الاسلام علوی سال ۹۰ داوطلب نمایندگی نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که البته صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نشد.
وزارت خارجه: محمد جواد ظریف
محمد‌جواد ظریف متولد تهران، پیش از دوران دانشگاهش به امریکا سفر کرده بود و در دانشگاه سانفرانسیسکو و دنور تا مدرک دکترا تحصیل کرده بود. او از ۲۲ سالگی و در سال ۱۹۸۲ به نمایندگی ایران در سازمان ملل رفته بود و سربازی‌اش را به‌عنوان کارمند محلی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل گذراند. در سال ۱۹۸۸ همزمان با دریافت مدرک دکترای حقوق بین‌الملل به تهران فراخوانده شد و با کناره‌گیری جواد لاریجانی از معاونت بین‌الملل وزارت امور‌خارجه، مشاور وزیر در امور بین‌الملل شد و یک سال بعد به نیویورک بازگشت تا معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل شود. او در آخرین دور وزارت علی‌اکبر ولایتی به معاونت بین‌الملل وزارت امورخارجه رفت و ۱۰ سال این معاونت را برعهده داشت. او سپس دوباره به نیویورک بازگشت و این‌بار ظریف نماینده و سفیر ایران در سازمان ملل بود. وی پس از این در مرکز تحقیقات استراتژیک که روحانی ریاست آن را بر عهده داشت، فعال بوده است.او از همراهان حسن روحانی در ضیافت افطاری مجلس و رییس جمهور منتخب بود. دیپلماتی کار آزموده که البته روابط خوبی هم با غربی‌ها دارد.کریم سنجابی، ابراهیم یزدی، ابوالحسن بنی‌صدر، صادق قطب‌زاده، محمدعلی رجایی، موسوی، علی‌اکبر ولایتی، منوچهر متکی، علی‌اکبر صالحی ۹ فردی بوده‌اند که تا‌کنون به ساختمان تاریخی وزارت امور خارجه رفته‌اند .
وزارت ارتباطات: محمود واعظی

محمود واعظی متولد۱۳۳۱ و دارای مدرک‌های تحصیلی دکترای روابط بین‌الملل و هم چنین فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک است. او معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
وی دارای مدرک‌های تحصیلی :دکترای روابط بین‌الملل و هم چنین فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک می‌باشد.
سوابق اجرایی محمود واعظی عبارت است از:
– مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵
– مشاور وزیر امور خارجه از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶
– مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸
– معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶
– معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸
– معاون پژوهش های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک از سال ۱۳۷۸ تا کنون.
– استاد مهمان در مقطع کارشناسی ارشد روابط بین الملل در دانشگاه علامه طباطبایی.

آموزش و پرورش: محمد نجفی

محمدعلی نجفی، در ۲۳ دی ۱۳۳۰ در تهران بدنیا آمد و در دبیرستان مروی واقع در ناصر خسرو تحصیلات متوسطه را به پایان رساند پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه تکنولوژی ماساچوست دوره کاشناسی ارشد را طی نمود ولی به جهت فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.
وی از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی است و هم‌اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران و عضو هیات علمی ‌دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی‌شریف است. او از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های باهنر، مهدوی‌کنی و موسوی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و در دولت هاشمی‌رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. وی در دولت اول خاتمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. وزارت آموزش و پرورش در دولت هاشمی مسئولیت دیگر او بوده است.
وزارت بهداشت: حسن هاشمی

سید حسن هاشمی، متخصص چشم پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه، رکورد دار عمل جراحی لیزیک چشم در کشور است و پیش از این در سمتهایی از جمله دبیرکلی انجمن چشم پزشکی ایران،مسئول بازسازی مناطق جنگ زده (۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲)، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، دبیر شورای سیاستگذاری رشته چشم پزشکی، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، مشاور وزیر بهداشت در زمان وزارت محمد فرهادی، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، کارشناس رشته چشم پزشکی در هیئت انتظامی نظام پزشکی،مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران،مؤسس و عضو هیئت مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران و عضو هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت فعالیت کرده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه: علی ربیعی
علی ربیعی متولد ۱۳۳۴ در جنوب شهر تهران و در محله جوادیه واز یک خانواده کارگری است. وی که معروف به “عباد” است مسؤول اجرایی دبیرخانه شورای امنیت ملی در دوره ریاست‌جمهوری سید‌محمد خاتمی و عضو کمیته سه‌‏نفری ‏تحقیق قتل‌های زنجیره‌ای بود. علی ربیعی، مدرس دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی ‌دانشگاه پیام‌نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی سید‌محمد خاتمی طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بوده است.ربیعی از دوستان و معتمدان خاتمی است و مشاور اجتماعی خاتمی در دوره هشت ساله ریاست جمهوری وی بوده‌ است.

وزارت جهادکشاورزی: محمود حجتی

“محمود حجتی” وزیر راه و ترابری و جهاد کشاورزی در دولت هفتم و هشتم بوده است.
“محمود حجتی” در سال ۱۳۳۴ در نجف آباد اصفهان دیده به جهان گشود.پدر وی مرحوم حاج شیخ غلامرضا حجتی از روحانیون برجسته نجف آباد بود.وی تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم در نجف آباد طی کرد و سپس وارد دانشگاه صنعتی اصفهان شد و در رشته مهندسی عمران موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان خدمت کرد و با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداریدر این حوزه خدمت کرد.حجتی در دوره اول ریاست جمهوری خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم وی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت خاتمی انجام وظیفه کرد.
حجتی وزیر راه و ترابری در دولت اول خاتمی و وزیر جهاد کشاورزی (این وزارتخانه از ادغام وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و کشاورزی تشکیل شد) در دولت دوم خاتمی بوده است.
وزارت دفاع: حسین دهقان

حسین دهقان دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه تهران می باشد و پیش از این مسوولیت هایی همچون معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت های هشتم و نهم ، جانشینی وزارت دفاع در دولت های هفتم و هشتم و فرماندهی رده های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس را در کارنامه مسوولیتی خود دارد.

وزارت دادگستری: مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی در سال ۱۳۳۸ در قم زاده شد. وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزهٔ علمیه تحصیل کرده‌است. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشهٔ سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است.

وزارت راه و شهرسازی: عباس آخوندی

عباس احمد آخوندی در سال ۱۳۳۶ در خانواده‌ای روحانی در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود.وی فرزند آیت‌الله علی احمدآخوندی و نوه دختری علامه عبدالحسین امینی از مراجع فقید نجف و صاحب اثر معروف الغدیر است.آخوندی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علوی ایرانیان در زادگاه خود گذراند و چندی بعد به همراه خانواده به ایران نقل مکان کرد.همچنین تحصیلات متوسطه را در قم و تهران به اتمام رساند و پس از سپری کردن این دوران، در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده فنی تهران شد.وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند.دکتر آخوندی مرداد سال ۱۳۶۱ به عنوان معاون سیاسی وزیر وقت کشور (آیت‌الله ناطق نوری) انتخاب شد و در دولت دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرده است.آخوندی در شکل‌گیری و تاسیس جهادسازندگی نقش موثری داشت و از سوی شهید دکتر بهشتی در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی به عنوان عضو شورا انتخاب شد.وی همچنین در جهاد سازندگی مسئولیت امور استان‌ها را بر عهده داشت و پس از شروع جنگ تحمیلی مسئولیت پشتیبانی جبهه‌های جنگ را نیز برعهده گرفت.آخوندی در سال ۱۳۷۶ نماینده ویژه رییس جمهور وقت برای اجرای طرح احداث سالن بزرگ همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است.دکتر آخوندی علاوه بر مسئولیت‌های سیاسی و اجرایی که در عرصه‌های مختلف به عهده داشته است، در بخش آموزش نیز فعالیت دارد. وی در دانشکده مطالعات جهان علاوه بر عضویت در هیات علمی، در گروه بریتانیا نیز تدریس می‌کند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت: محمدرضا نعمت زاده
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع دولت هاشمی‌رفسنجانی بود. وی همچنین معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی ‌در کابینه‌های خاتمی و معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش را در کابینه احمدی‌نژاد به‌عهده داشته‌است. نعمت‌زاده در دولت احمدی‌نژاد مشاور ویژه وزیر نفت بود که پس از مصاحبه با روزنامه اعتماد و انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد و متفاوت دانستن وی با رجایی، بلافاصله از این سمت برکنار شد.

وزارت علوم: جعفر میلی منفرد
۲۵ گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران است.
وی پس از استعفای «مصطفی معین» سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.
میلی منفرد مدرک کارشناسی مهندسی برق ـ قدرت را در سال ۱۳۵۶ از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک سابق) دریافت کرد و در سال ۱۳۵۹ موفق به اخذ دیپلم تخصصی از مدرسه عالی برق پاریس(Supelec) فرانسه شد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق ـ قدرت را در سال ۱۳۶۰ از دانشگاه پاریس( ۶) کشور فرانسه اخذ و مدرک دکتری مهندسی برق ـ قدرت همین دانشگاه دریافت کرد.
میلی منفرد در سال های ۸۲ تا ۸۴ نیز عهده دار مسوولیت قائم مقام وزیر و معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.
وی همچنین در سمت هایی همچون معاون فناوری وزارت علوم، رییس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم مسئولیت داشته است.
وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سمت هایی همچون معاون پژوهشی، مسوول چهار دوره تقویتی کارشناسی ارشد ایثارگران کشور، سرپرست پردیس تفرش، سرپرست دانشکده فیزیک، معاون آموزشی، رئیس دانشکده مهندسی برق، معاون امور جنگ، معاون دانشکده مهندسی برق برعهده داشته است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: علی جنتی

علی جنتی (زادهٔ ۱۳۲۸) سیاست‌مدار و دیپلمات ایرانی و پسر آیت الله احمد جنتی است. وی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است.  پیش از انقلاب در مبارزه مسلحانه علیه حکومت وقت ایران فعال بود و ناچار به فرار از ایران شد و تا هنگام پیروزی انقلاب در کویت زندگی می کرد. در سال ۱۳۵۹ رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال ۱۳۶۳ استاندار خوزستان شد.در سال ۶۷ ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس سفارت ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در این مقام باقی ماند. با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور مصطفی پورمحمدی منصوب شد اما در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۵، از این سمت کنار گذاشته و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد اما در سال ۱۳۸۹ از این مقام برکنار شد.

وزارت کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی
رحمانی فضلی، (متولد ۱۳۳۸ در شیروان)، دارای دکترای جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی و کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی رییس دیوان محاسبات کشور، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی از شیروان و قائم مقام شورای عالی امنیت ملی و معاون اجتماعی، فرهنگی رسانه‌ای در دوره دکتر علی لاریجانی بوده‌است.
از پست‌های دیگر وی می‌توان به ریاست دوره‌ای اجلاس سازمان همکاریهای اقتصادی منطقه‌ای (اکو) ECO و رئیس حوزه خبر [[اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه]] ABU اشاره کرد. او ازسال ۱۳۸۲ تا کنون استاد دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز می‌باشند رشته تحصیلی وتدریسی ایشان جغرافیااست. رحمانی فضلی از افراد نزدیک به علی لاریجانی است که معاونت وی در شورای عالی صدا و سیما را بر عهده داشت و اغلب پست‌های دولتی وی در همراهی با علی لاریجانی بوده است.او در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال ۱۳۸۴ ریاست ستاد انتخابات صدا و سیما را برعهده داشت .

احمد صدر حاج سید‌جوادی، هاشم صباغیان، اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی، محمدرضا مهدوی، کمال الدین نیک روش، علی‌اکبر ناطق‌نوری، علی‌اکبر محتشمی‌پور، عبدالله نوری، علی‌محمد بشارتی جهرمی،عبدالله نوری، عبدالواحد موسوی لاری، مصطفی پورمحمدی، علی کردان، صادق محصولی، مصطفی محمدنجار ۱۵ شخصیت سیاسی هستند که بر صندلی وزیر کشور از ابتدای انقلاب تا کنون تکیه زده‌اند.

وزارت نفت: بیژن زنگنه

“بیژن نامدارزنگنه” در دوره ریاست‌جمهوری خاتمی به عنوان وزیر نفت انتخاب شد و به مدت ۸ سال عهده‌دار این مسئولیت بود.“بیژن نامدار زنگنه” در سال ۱۳۳۱ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد.وی تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در زادگاه خود ادامه داد و دوره دوم متوسطه را تا اخذ دیپلم در تهران به پایان رساند.زنگنه در سال ۱۳۵۰ به دانشکده فنی دانشگاه تهران رفت و در سال ۱۳۵۶ با درجه فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد.همچنین از سال ۱۳۵۶ به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مشغول به فعالیت شد و سال ۱۳۸۵ با همین عنوان بازنشسته شد.زنگنه از سال۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشت و در آبان ماه سال ۱۳۶۱ بنا به دعوت برادران جهادسازندگی به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد.وی در سال ۱۳۶۲ به عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی از مجلس اول رای اعتماد گرفت و تا اواسط سال ۱۳۶۷ با موفقیت عهده‌دار این مسئولیت بود .همچنین در شهریور سال ۱۳۶۷ و در شرایطی که صنعت آب و برق به دلیل خسارت‌های ناشی از جنگ تحمیلی در وضعیت بسیار نابسامانی بود، به عنوان وزیر نیرو از مجلس رای اعتماد گرفت.سپس در سال ۱۳۶۸ در نخستین دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رای اعتماد مجدد مجلس در این مسئولیت ابقا شد و تا نیمه سال ۱۳۷۶ عهده‏دار این مسئولیت بود .
مهندس زنگنه در سال ۱۳۷۶ در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی برای صدارت در وزارت نفت انتخاب شد و مدت ۸ سال نیز عهده‌دار این مسئولیت بود.علاوه برمسئولیت‌های اجرایی فوق، مهندس زنگنه از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۸۴ عضویت شورای اقتصاد و از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارا بوده‌اند.

وزارت نیرو:چیت چیان

چیت‌چیان در سال ۱۳۳۶در شهر تبریز) به دنیا آمد. از سمت‌های اجرایی وی می توان به نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی (عضو هیئت‌رئیسه و کمیسیون نیرو) ، معاون اسبق برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و عضو سابق هیئت‌مدیره شرکت توانیر و سازمان برق ایران اشاره کرد.

وزارت ورزش و جوانان: سلطانی فر

مسعود سلطانی فر متولد ۱۳۳۸ و درای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی می باشد. از سوابق کاری وی می توان به چهار سال عضویت در شورایعالی اداری کشور، چهار سال عضویت در شورایعالی اطلاع رسانی کشور، ۱۲ سال سابقه استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی (اراک)، ۸ سال معاون سیاسی در استانداریهای فارس، همدان و هرمزگان و معاون اسبق سازمان تربیت بدنی اشاره کرد.