تاپ خبر۲۴: رییس مرکز ملی فرش ایران ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت نمایشگاه فرش دستباف اعلام کرد: در بهمن‌ماه امسال میزبان هیاتی از آمریکا خواهیم بودکه در این هیات جمعی از بازرگانان ، نویسندگان و اصحاب رسانه حضور خواهند داشت تا باب جدیدی را در حوزه فرش دستباف بگشایند. حمید کارگر با بیان […]

تاپ خبر۲۴: رییس مرکز ملی فرش ایران ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت نمایشگاه فرش دستباف اعلام کرد: در بهمن‌ماه امسال میزبان هیاتی از آمریکا خواهیم بودکه در این هیات جمعی از بازرگانان ، نویسندگان و اصحاب رسانه حضور خواهند داشت تا باب جدیدی را در حوزه فرش دستباف بگشایند.
حمید کارگر با بیان این‌که در دورانی که فرش دستباف نیازمند رونق و تلنگر مجدد برای جهش صادراتی است، شاهد تحولی در این حوزه هستیم، گفت: در سه سال اخیر این حوزه با دشواری‌های زیادی روبه‌رو بوده و کاهش عدد صادراتی تا قبل از سال ۱۳۹۳ از مصداق‌های این موضوع است، ولی از ابتدای سال ۱۳۹۳ شاهد معکوس‌شدن این روند بوده و با افزایش صادرات در این بخش روبه‌رو شدیم.

وی با بیان این‌که در پایان سال گذشته ۳۳۰ میلیون دلار صادرات به وزن ۵۱۰۰ تن داشتیم، افزود: این مقدار در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۱۴ میلیون دلار بود و البته هرچند این روند خوشحال‌کننده است، اما راضی‌کننده نیست و باید به متوسط ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به عوامل داخلی و خارجی در صادرات فرش دستباف اظهار کرد: رخداد‌های داخلی مثل هدفمندی یارانه‌ها، تورم داخلی، بالا‌رفتن بهای مواد اولیه در کشور، پرداخت نقدینگی مستقیم به قالیبافان و عوامل خارجی مثل تحریم از مواردی بود که در میزان صادرات فرش تاثیر‌گذار بود.

وی با بیان‌ این‌که تحریم موجب خارج شدن یکی از بازار‌های صادراتی فرش ایران شده بود، تاکید کرد: اشباع‌شدن بعضی بازار‌های صادراتی، تطبیق کمتر فرش با سلیقه افراد و پیامد‌های تحریم موجب شد که صادرات کاهش یابد.

کارگر در ادامه گفت: با زمزمه‌هایی در مباحث سیاسی کشور شاهد اخبار مثبتی در این حوزه هستیم؛ به طوری‌که در پایان سال ۱۳۹۳ شاهد ثبت جهانی ۱۰ منطقه فرش‌بافی جهانی بودیم که نوید‌بخش اتفاقات خوبی برای سال جاری بود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این‌که بعد از توافقات شاهد دستاوردهای مثبتی در فضای فرش دستباف بودیم، تاکید کرد: بیست‌وچهارمین نمایشگاه فرش دستباف که از یکم شهریورماه آغاز به کار می‌کند، میعادگاهی برای رونق فرش دستباف و صادرات و تجارت این محصول است. در این نمایشگاه بازرگانان خارجی از کشور‌های اروپایی شامل دانمارک، سوئد، آلمان، روسیه و برخی کشور‌های آسیایی، آفریقایی و از قاره آمریکا نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

وی رونمایی از دانش‌نامه آنلاین مجازی فرش را از مواردی دانست که در روزهای برپایی نمایشگاه انجام می‌شود و گفت: در این نمایشگاه نشست ویژه‌ای با بازرگانان خارجی برای شناساندن فرش ایرانی و همچنین نشستی نیز پیرو تفاهم‌نامه مرکز ملی فرش و صندوق ضمانت صادرات برگزار می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت تعرفه واگذاری غرفه‌ها امسال افزایش نیافت، از برگزاری پنجمین جشنواره فرش دستباف خبر داد که در این جشنواره بهترین فرش توسط داوران انتخاب می‌شود.

وی اظهار کرد: دورخیزی برای جهش صادرات در حوزه فرش دستباف داریم و فعالان فرش ما منتظر اجرایی شدن لغو تحریم‌ها هستند تا بتوانند برنامه‌های خود را در این زمینه اجرایی کنند.

کارگر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که عمده‌ترین کشور‌های وارد‌کننده فرش دستباف ایرانی کدام‌ها هستند گفت: بعضی کشورهای اروپایی مثل آلمان، ایتالیا و کشورهای عربی شامل لبنان، کویت، قطر و همچنین ژاپن و چین به عنوان کشور‌های ممتاز در این زمینه محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر این‌که آیا صادرات فرش‌های دستباف دست دوم بیشتر به کشورهای اروپایی و فرش‌های دستباف نو با متراژ بالا بیشتر به کشورهای عربی انجام می‌شود گفت: این موضوع تا حدودی درست است چون مشتری فرش‌های کوچک و تا حدودی ارزان‌قیمت و دست دوم ما بازار‌های اروپایی است و فرش‌های بزرگ پارچه نیز مشتریان عربی خود را دارد، ولی این به آن معنا نیست که این فرش‌ها فقط به کشورهای مربوطه صادر می‌شوند، بلکه در هر کشوری با سلایق مختلف روبه‌رو هستیم.

کارگر همچنین با بیان این‌که در آستانه ورود به بازار آمریکا هستیم، گفت: بعد از بیانیه لوزان وزیر صنعت، معدن و تجارت به ظریف نامه‌ای نوشت مبنی بر این‌که لغو تحریم فرش ایرانی در کنار کارهای دیگر باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع : ایسنا