تاپ خبر۲۴: انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ می باشد که برای انتخاب رییس جمهور امریکا و معاون او برگزار خواهد شد ایالات متحده امریکا را در پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری قرار داده است که با برنده شدن هر کدام از نامزدهای دو حزب […]

تاپ خبر۲۴: انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ می باشد که برای انتخاب رییس جمهور امریکا و معاون او برگزار خواهد شد ایالات متحده امریکا را در پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری قرار داده است که با برنده شدن هر کدام از نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در کاخ سفید به دنبال اتخاذ رویکردها و استراتژهای داخلی و خارجی حرکت خواهند نمود.

دونالد ترامپ و معاون او مایک پنس بر این باور میباشند که با عملیات روانی و سیاست های هیجانی برنده این رقابت خواهند بود و در جهت مقابله با ایده های جو بایدن و تیمش از هر راهکاری بهره می جویند.
اگرچه در این مسیر با گفتمان های متعارض در جهت تخریب رقیب دموکراتی تلاش‌های بسیاری نمودند ولیکن موفقیت چندانی را حاصل نکرده اند.
حال اگر وضعیت نامزدهای دو حزب اصلی شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در قالب حزب جمهوری خواهان و حزب دموکرات ها را مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه دست خواهیم یافت که سیاست داخلی و سیاست خارجی امریکا تنش های متعددی را در اینده پیش رو خواهد داشت.
دونالد ترامپ با وعده هایی که در کارزار انتخاباتی در سال ۲۰۱۶ به ملت امریکا داده بود توانسته بود اعتماد عمومی را به خود جلب نمایند اکنون با بی اعتمادی از سوی برخی از ساکنین ایالات ها روبرو شده است . با این حال تیم انتخاباتی ترامپ در ابعاد مختلف با ایجاد باورها در جهت تقویت وعده‌ های متعدد تلاش می نمایندکه جایگاه ترامپ و دولت وی همچنان در کاخ سفید حفظ شود به گونه ای که در این کارزار انتخاباتی از رقیب خود جو بایدن از حزب دموکرات پیشی گرفته و برنده انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا شود و همچنان بر این نکته تاکید دارند که در آمریکا اکثرا روسای جمهور در دو دوره متوالی کارنامه خود رو مطرح می نمایند که این امر در دولت دونالد ترامپ هم باید اعمال گردد.
اگر مروری مختصر بر شعارها و وعده های ترامپ درسال ۲۰۱۶ در دوره اول ریاست جمهوری اش داشته باشیم به نکاتی قابل توجه ای دست خواهیم یافت. که به مواردی مختصرا اشاره می نماییم.
یکی از وعده هایی که دولت ترامپ در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ در بعد نظامی _امنیتی به ملت امریکا داده بود بازگشت نیروهای نظامی امریکایی خارج از امریکا که به جنگ های بیهوده مشغول می باشند بوده است که این امر تحقق نیافته و همچنان نیروی نظامی آمریکا در مناطق مختلف حضور دارند. از سوی دیگر در بررسی برنامه‌های دونالد ترامپ در زمینه جایگاه امریکا در اقتصاد جهانی هیچ گونه تغییراتی نسبت به جایگاه امریکا صورت نپذیرفته است و در رقابت با سایر دولتها از جمله چین و روسیه همچنان با افت و خیز های متعددی روبرو می باشد. نکته قابل توجه دیگر رویکرد اتخاذی در زمینه منافع ملی امریکا به ویژه در زمینه انرژی و رقابت های شدید در مناطق حساس از جمله غرب اسیا می باشد که در دوره ترامپ از موفقیت های مناسبی برخودار نبوده و با تناقضات متعددی همراه بوده است. که مورد نقد تحلیل گران انرژی در آمریکا بوده است . در واقع رقابت با روسیه و چین در مناطق دارای انرژی که برای دولت ترامپ حیاتی بوده با اتخاذ استراتژیهای نا مناسب موقعیت مناسبی برای آمریکا رقم نخورده است.
و همچنین وعده‌هایی که در زمینه اصلاحات در نظام درمانی در آمریکا و تغییری که در سیستم ارائه شده باراک اوباما در زمینه نظام درمانی مطرح می نمود صورت نپذیرفت و در کمین های اخیر که دونالد ترامپ سخنرانی داشته از این موضوع صحبتی نکرده .و همچنان ترامپ و تیم انتخاباتی حزب جمهوریخواه نسبت به وعده های داده شد در دوره قبلی بی اعتنا می باشند. از سوی دیگر شعارهای انتخاباتی که دونالد ترامپ در زمینه بهبودی در ظرفیت تولید درامریکا در دوره قبلی مطرح شده بود و تحقق نیافته در این دوره نیز مورد نقد صاحب نظران قرار گرفته است.
ترامپ با حرکتهای به ظاهر هیجانی خود در کنار سیاست‌های ضد و نقیض مسایل مربوط به گردهمایی احزاب در آمریکا را نیز دچار تنش نموده که این مورد هم از نظر صاحبنظران در وضعیت کنونی امریکا به دور نمانده است. مورد دیگری که در وضعیت کنونی انتخابات این کشور را تحت تاثیر قرار داده است بیماری کرونا می باشد و وعده های امیدوارکننده که نیازمند اتخاد سیاست مناسب در مقابله با این بیماری از سوی دولت دونالد ترامپ بوده است که همچنان با رویکرد مناسبی از سوی دولت ترامپ مواجه نبوده است.
از سوی دیگر مردم ایالت ها به دلیل فاصله اجتماعی و ماندن در خانه ها در گردهمایی ها وکمپین های انتخاباتی هیچکس یک از کاندیدا ها شرکت نکردند که این مسله نیز در وضعیت تیم تبلیغاتی و انتخاباتی ترامپ تاثیرات بسزایی داشته است. به طور نمونه با اینکه دادگاه عالی اکلا هما طی حکمی به ترامپ اجازه داده که گردهمایی خود را در تا لسا در مرکز بانک اکلا هما برگزار نماید که البته به دلیل تعطیلات جونتینت این گردهمایی به
تعویق افتاد و شرکت کنندگان دراین گردهمایی بسیار محدود حضور یافته اند که این امر ترامپ و تیم انتخاباتی اش را دچار نگرانی نموده است.

همچنین حضور ترامپ در ایالات پنسیلوانیا که نزدیک ایالات بایدن می باشد از دیگر مباحث قابل توجه تیم انتخاباتی ترامپ است. البته ترامپ برای مقابله با ایده های بایدن در قالب سیاست کمپیین بی پایان حتی در ایالات کارولینای جنوبی و نوادا هم گرد هماییی انتخاباتی برگزار نمود که این مباحث از دید رقیب انتخاباتی وی جو بایدن و تیم انتخابیش دور نمانده است.
سناریوهایی که تیم انتخاباتی ترامپ مد نظر داشته اند درخواست تاخیر در برگزاری انتخابات می باشد که در کنار سناریو نپذیرفتن نتیجه انتخابات می باشد. که این موضوع نیز از نظر تحلیل گران انتخاباتی دور نمانده است. از سوی دیگر ترامپ و تیم تبلیغاتی اش در مقابله با موضوع موج آبی شمارش ارای نامزدهای انتخابی که در وضعیت کنونی آمریکا با بیماری کرونا و رعایت فاصله اجتماعی و در خانه ماندن افراد همراه است و ارا از طریق پست ارسال خواهد گردید. که در این شیوه برنده انتخابات در ساعت پس از پایان رای گیری وضعیت آرای شان سریع مشخص نمی شود مخالفت شدید خود را اعلام نمودند و این شیوه از ارسال ارا را تقلب بزرگی درا انتخابات قلمداد کرده اند.
اگر شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ رو با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهیم به تحلیل های هیجانی و به ظاهر ساده تیم انتخاباتی ترامپ که با رویکرد عوام فریبانه اتخاذ شده است دست خواهیم یافت ترامپ نیازمند ۲۷۰ رای الکترال می باشد که در جهت تامین رای خود از هیچ سیاستی و استراتژی که وی را در جهت تحقق این هدف یاری نماید چشم پوشی نخواهد کرد به گونه ای که حتی جامعه سیاه پوستان و لاتین تبارها را در ایالات های آمریکا فراموش نکرده است.
اگر توجه به حقوق بشر در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ و دولت وی مشهود می گردید دستور پرواز جنگنده ها و بمب افکن ها ی ارتش آمریکا بر فراز آسمان واشنگتن هرگز صورت نمی پذیرفت. در واقع در قالب رویکرد رئالیستی دونالد ترامپ جایگاهی برای حفظ کرامت و حقوق بشر اختصاص داده نشده است. بنابراین شعار های تبلیغاتی تیم ترامپ قالبهای عوام فریبانه خود را نمایان نموده است و این تشخیص از سوی تحلیل گران به روشنی به جامعه آمریکا ارائه شده حال باید واکنش جامعه آمریکا نسبت به رویکردهای رئالیستی ترامپ در رقابت با جو بایدن را با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم تحلیل های ارائه شده از سوی تحلیلگران را مورد بررسی قرار دهیم
سید نورالله میراشرفی
کارشناس ارشد انرژی