تاپ خبر۲۴:دکتر سید رضا صالحی امیری در اولین نشست مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی خویش با اصحاب رسانه ، رویکردهای ۱۲ گانه و محوری خود را در جهت توسعه متوازن ورزش تشریح کرد . در این نشست که پیش از ظهر امروز در آکادمی ملی المپیک و به منظور معارفه معاونان و مدیران کل وزارت […]

تاپ خبر۲۴:دکتر سید رضا صالحی امیری در اولین نشست مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی خویش با اصحاب رسانه ، رویکردهای ۱۲ گانه و محوری خود را در جهت توسعه متوازن ورزش تشریح کرد .
در این نشست که پیش از ظهر امروز در آکادمی ملی المپیک و به منظور معارفه معاونان و مدیران کل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد ، دکتر صالحی امیری اولین و مهمترین رویکر دخویش در حوزه ورزش و جوانان را توجه به مقوله فرهنگ و اخلاق در همه حوزه های مرتبط دانست و گفت : فرهنگ شخصیت آفرین است و انسان های با شخصیت در جامعه دارای فرهنگ متعالی هستند . از سوی دیگر فرهنگ در هر حوزه ای و در سطح کشور انسجام بخش است و با کنار هم قرار دادن همه قومیت ها و اقشار مختلف کشور در کنار هم ، به انسجام ملی می انجامد . فرهنگ هویت بخش است و منظور از هویت مجموعه ارزش های انسانی است که جامعه به آن وفادار است . ضمن آنکه فرهنگ امنیت آفرین است و بطور اعم انسان های فرهنگی ، انسان های آرام و با هویتی هستند و اصولا فرهنگ یک چشمه جاری است که بدون آن نمیتوان جامعه را تصور کرد .
قهرمانی بدون فضیلت ارزش نیست
از این منظر نمی توان از ورزش قهرمانی صحبت کرد که در آن فضیلت اخلاقی نباشد ، بنابراین اگر فرهنگ برای جامعه مورد توجه است ، این فرهنگ برای جامعه ورزش واجب است و اولین انتظار ما از جامعه ورزش گسترش فضای فرهنگی ، اخلاقی و معرفتی است .

استقرار نظام سیاستگذاری و برنامه ریزی
سرپرست وزارت ورزش و جوانان از استقرار نظام سیاستگذاری و برنامه ریزی پایدار در دستگاه ورزش ، بعنوان دومین رویکرد مورد نظر خود نام برد و گفت : بی شک اگر می خواهیم در ورزش به رشد و بالندگی برسیم باید از مدیریت روزمرگی و تصمیمات احساسی و خلق الساعه فاصله بگیریم .

وی تصریح کرد : در شرایطی که کشور با مشکل کمبود منابع مالی مواجه است ، این فرصت نیست که بخواهیم در شرایط آزمایش و خطا حرکت کنیم . روی این اصل سیاستگذاری و برنامه ریزی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت ، نکته محوری که در دستور کار قرار دارد و از منظر بنده آقای رسول خادم را بعنوان مشاور عالی خویش برگزیده ام و از ایشان خواسته ام تنها وظیفه برنامه ریزی و سیاستگذاری کلان در دو حوزه ورزش و جوانان را مورد توجه قرار داده و نظرات و پیشنهادهای مطرح شده در شورای معاونان را تبدیل به برنامه کند تا وزارت در چارچوبی مشخص و تعریف شده برنامه های خود را به مورد اجرا بگذارد و ضریب خطا کاهش یابد .

قانونگرایی

دکتر صالحی از قانونگرایی بعنوان رویکرد سوم خود نام برد و گفت : اساس رویکرد دولت تدبیر و امید بر قانونگرایی است . وزارت ورزش و جوانان نیز از این مساله مستثنی نیست . قانون مرز باید ها و نبایدهاست و در کلیه عرصه ها ، قانون پس از اخلاق مهمترین عامل ثبات در جامعه است . بدیهی است وقتی مبنای کار ما بر قانون باشد ، حجم زیادی از انگ زنی ها و تخریب ها در جامعه ورزش کاهش می یابد .

آینده نگری

وی از آینده نگری بعنوان چهارمین رویکرد وزارت ورزش و جوانان نام برد و گفت : بی شک در جهان فعلی که با تحولات گسترده ای در دو سطح داخلی و خارجی مواجه هستیم ، نمی توان یک دستگاه را تنها در گذشته دید و آن را با رویکردهای گذشته هدایت و اداره کرد . با چنین رویکردی ، نگاه به گذشته صرفا تجربه ای است که باید در مسیر آینده نگری سازمانی مورد توجه قرار گیرد .
توجه به سرمایه های انسانی
صالحی امیری توجه به سرمایه های انسانی را مبحث مهم و قابل توجهی خواند و تصریح نمود : دستگاه ورزش و نظام ورزش در ایران دارای قوی ترین سطح از نیروی انسانی است . وجود ۷ میلیون افراد سازمان یافته ورزشی در قالب ۱۳ هزار هیات ورزشی در سطح کشور و جمعیت ۲۳ میلیونی جوان کشور ، دریایی از انرژی است که بایستی توجه به این نیروها و ظرفیت ها در بدنه ورزش و جوانان ، مورد توجه اساسی باشد .
بنده از روزی که به وزارت آمده ام تاکید نموده ام که ما ریزش نیرو نخواهیم داشت ، بلکه چرخش نیرو داریم تا بر اساس نظام شایسته سالاری ، گردش مدیران تحول و پویایی را در عرصه ورزش و جوانان ، به دنبال خود دامن بزند .

استفاده از خرد جمعی در نظام تصمیم گیری

سرپرست وزارت ورزش و جوانان ، استفاده از خرد جمعی در نظام تصمیم گیری را بعنوان ششمین رویکرد خود دانست و افزود: دوران تصمیم گیری فردی گذشته است و تصمیم گیری مشارکتی در قالب شورای راهبردی در عرصه های قهرمانی ، فرهنگی ، همگانی و جوانان ، نکته اساسی است که در سر لوحه کار وزارت قرار دارد و هذف ما این است که از تمام ظرفیت ها و نخبگان جامعه ورزش و جوانان به کمال بهره بگیریم .

کاهش تصدی گری وزارت

وی از کاهش تصدی گری وزارت ورزش و جوانان بعنوان هفتمین رویکرد مورد توجه خود نام برد و افزود : دولت فربه قدرت حرکت و مانورش پایین است و یک دستگاه فربه نیز تحول کمتری را به خود خواهد دید . از این حیث باید زمینه های حضور و مشارکت نهادهای مدنی ، تعاونی ها ، شوراها ، قهرمانان و پیشکسوتان و در نهایت بخش خصوصی را در ورزش و جوانان فراهم آوریم . قطعا در جهت دستیابی به این مهم باید ساز و کارهای لازم ایجاد شود تا محیط ورزش و ورزشگاهها نیز به مانند مسجد و مدرسه مقدس و محترم شمرده شده و در عین حال مردم راغب به سرمایه گذاری در ورزش شوند . باید تاکید کنم که کاهش تصدی گری ها در دو حوزه ورزش و جوانان ، ما را به سیاستگذاری و مدیریت استراتزیک سوق می دهد . در این رابطه طی یک ماه گذشته ، کارگروه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را تشکیل داده ایم و به همین ترتیب ، کاهش تصدی گری را در سایر حوزه ها دنبال خواهیم کرد .

سالم سازی سیستم از ناپاکی ها

سرپرست وزارت ورزش و جوانان ، بر سالم سازی در محیط ورزش تاکید کرد و گفت : بی شک اگر یک میکروب در بدنی سالم ورود کند ، کل ارگانیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و من گرچه معتقدم جامعه ورزش ، جامعه ای با فضیلت و اخلاق گراست ، اما نباید اجازه دهیم کوچکترین ناپاکی و فسادی بخش از ورزش را آلوده کند . در چنین شرایطی باید با مکانیسم های سیستمی ، قانونی و نظارتی از ورود فساد در ورزش جلوگیری کرد . نگاه پلیسی ، تخریب و انگ زدن به هیچ وجه مورد نظر من نیست و بر این اساس رفتار بعضی رسانه ها را در تخریب چهره های ورزشی نمی پسندم و آنها باید در جهت سالم سازی سیستم به وزارت ورزش و جوانان کمک کنند . با چنین نگاه و سیاستی انتخاب مدیران و افراد شایسته ، متعهد ، متخصص و دارای محبوبیت و پاک دستی مورد توجه قرار گرفته است .

ثبات در ورزش
دکتر صالحی از ثبات مدیریتی بعنوان تعالی و رشد ورزش نام برد و تصریح نمود : آرامش و ثبات نیاز امروز جامعه ورزش است و اگر می خواهیم در بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی و همینطور المپیک ۲۰۱۶ برزیل موفق باشیم ، باید این ثبات و آرامش را در جامعه ورزش پدید آوریم .

پرهیز از سیاست بازی و سیاست زدگی

وی با اشاره به اینکه ورزش عرصه سیاست بازی و سیاست زدگی نیست ، افزود : عرصه ورزش ، عرصه ای ملی است که افراد شایسته و کاردان از هر نوع گرایشی باید در آن حاضر بوده و به ایفای نقش بپردازند . به شما اطمینان می دهم که تا روزی که در عرصه ورزش و جوانان باشم ، اجازه نخواهم داد ، گروه های سیاسی برای خود در محیط ورزش حیات خلوت درست کرده و مدیریت کلان ورزش را تحت تاثیر قرار دهند .

نهادینه کردن ورزش در بین خانواده ها
صالحی امیری از نهادینه کردن ورزش در بین خانواده ها و عموم مردم بعنوان رویکرد یازدهم خود نام برد و گفت : ارتقای ورزش همگانی به معاونت و استفاده از تجربیات آقای محمود خسروی وفا، در این راستا مورد توجه قرار گرفته است که ورزش در سبد خانوارهای ایرانی قرار گرفته و همه در سطحی وسیع به ورزش بپردازند . بی شک پرداختن به ورزش ، ضمن ایجاد سلامت و نشاط در بین خانواده ها ، به شور و نشاط و غرور ملی می انجامد و این نکته مهمی است که وزارت ورزش اهتمام ویژه ای بدان خواهد داشت .

عدالت نگری در ورزش

سرپرست وزارت ورزش و جوانان از عدالت توزیعی و عدالت منزلتی ، بعنوان رویکرد دوازدهم خویش در عرصه وزارت نام برد و افزود : توزیع عادلانه امکانات و نگاه یکسان به تمام رشته ها از سیاست هایی است که مورد توجه جدی خواهد بود .

این گزارش حاکیست در این نشست خبری دکتر نصراله سجادی معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای ، حجت الاسلام نقویان مشاور وزیر و سرپرست معاونت فرهنگی ، کیومرث هاشمی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی و سید مناف هاشمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان در ادامه جلسه ، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شدند .