تاپ خبر۲۴: در صورتی که تعاونی ها آمادگی داشته باشند، می توانیم این افراد را به تعاونی ها معرفی کنیم تا بخشی از حقوق آنها را دولت و بخش دیگر را کارفرمایان بخش تعاون به آنان پرداخت کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در صورتی که تعاونی ها آمادگی داشته باشند، می توانیم […]

تاپ خبر۲۴: در صورتی که تعاونی ها آمادگی داشته باشند، می توانیم این افراد را به تعاونی ها معرفی کنیم تا بخشی از حقوق آنها را دولت و بخش دیگر را کارفرمایان بخش تعاون به آنان پرداخت کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در صورتی که تعاونی ها آمادگی داشته باشند، می توانیم این افراد را به تعاونی ها معرفی کنیم تا بخشی از حقوق آنها را دولت و بخش دیگر را کارفرمایان بخش تعاون به آنان پرداخت کنند.
به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از ایرنا، علی ربیعی روز دوشنبه در نشست با مدیران اتحادیه های سراسر کشور، همچنین از تخصیص اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی به صندوق بیمه بیکاری خبر داد و افزود: در فرآیند اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری، وزارت تعاون، کار و رفاه آمادگی دارد موضوع اشتغال این افراد را در تعاونی ها مدنظر قرار دهد.

وی از موافقت بانک مرکزی با تشکیل موسسات مالی و اعتباری در قالب تعاونی های سهامی عام خبر داد و تصریح کرد: براساس ماده ۱۵۴ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش سهم بخش تعاون به ۱۵ درصد از بازار پولی کشور، بانک مرکزی با تشکیل موسسات مالی و اعتباری در قالب تعاونی سهامی عام موافقت کرد و مقرر شد اقدامات بعدی صورت پذیرد.

ربیعی از بخش تعاون بعنوان بخش اخلاقی و عدالت جویانه اقتصاد نام برد و با تاکید بر اعتقاد دولت به توسعه بخش تعاون از پیگیری های انجام شده برای در اولویت قرار گرفتن بخش تعاونی در واگذاری های دولتی خبر داد.

وی گفت: در خصوص موضوع سهام عدالت نیز در حال گفت و گو با وزارت امور اقتصادی و دارایی هستیم تا مشکلات موجود مرتفع شود.

وزیر تعاون همچنین تلاش تعاونگران، رسانه های گروهی و دیگر افراد موثر برای ترویج نهضت تعاون در کشور را ضروری دانست و تاکید کرد باید صدای تعاون در جامعه شنیده شود و پیرامون تعاونی گفت و گوی اجتماعی شکل گیرد.

وی یادآور شد: به منظور معرفی توانایی های بخش تعاون، بزودی نمایشگاهی از محصولات تعاونی ها را برگزار می کنیم.

وی عملکرد بخش تعاون، در توزیع سبد حمایت غذایی را چشمگیر توصیف کرد و افزود: دولت معتقد است تعاونی ها در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند.

وی افزود: از این پس نیز می توان کارهای بسیار بزرگتری را به بخش تعاون واگذار کرد.

ربیعی از امضای تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این تفاهم نامه تلاش می شود علاوه بر دریافت تسهیلات برای کارگران و سایر قشرهای دیگر تعاونی ها نیز در اولویت همکاری برای دریافت امکانات برای توسعه ومسکن قرار گیرند و تعاونی ها را نیز در این رابطه مورد توجه قرار خواهیم داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اتحادیه تعاونی ها نیز باید در جهت انسجام حرکت کنند و تشکل تعاونی ها نیز در این زمینه کمک موثری باشد، گفت: همانگونه که من در حوزه تعاون معتقد به عدم مداخله هستم و تاکید دارم که تعاون، یک تفکر است و دولت در حوزه یادشده تسهیل گر و حمایت گر است و این حوزه جایی برای کار سیاسی نیست بلکه باید تعاونی ها در کنار دولت با هم افزایی برای ارتقای بخش تعاون در جامعه تلاش کنند.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: موضوع تعاونی ها دغدغه مهم مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور است بنابراین باید موانع حضور تعاونی ها را در کشور از میان برداریم به همین جهت موضوع مشارکت اقتصادی تعاونی ها را در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح می کنیم.

وی افزود: امروز بیش از نیمی از جمعیت کشور در تعاونی های کشور عضویت دارند و این امر نشان دهنده اهمیت بخش تعاون است.

وی گفت: در این نشست با اتحادیه تعاونی های کل کشور که به نمایندگی از تعاونگران در بخش های تولید، خدمات، کشاورزی و تعاونی های اعتباری در بخش مسکن فعالیت دارند به گفت و گو نشستیم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: متاسفانه جایگاه تعاون در کشور علیرغم فرمایشات مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور جایگاه مناسبی نیست و تاکنون نتوانسته ایم سهم ۲۵ درصدی تعاونی ها را در اقتصاد بدست آوریم.

وی اضافه کرد: در نشستنی که امروز با اتحادیه های تعاونی های سراسر کشور به عنوان نماینده میلیون ها تعاونی داشتیم تصمیم گرفتیم سهم افراد را در تعاونی ها افزایش دهیم و این موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح می شود.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی حرکت به سمت تعاونی های سهام عدالت را بهینه تر توصیف کرد و گفت: فعالیت مجدد بخش مسکن تعاونی ها در گروه های مختلف اجتماعی نیز از دیگر موارد مطرح شده در نشست امروز بود.

ربیعی بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد تعاونی های کشور در مناطق شهری فعالیت دارند که بخشی از آن ها دچار فرسودگی شده اند و باید از محل هدفمندی یارانه ها به بهینه شدن این بخش کمک کرد.

وی پرداختن به تعاونی های اعتباری و چگونگی شیوه کنترل بانک مرکزی را از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست مهم دانست و افزود: ما اعتقاد داریم در قالب تعاونی ها، افراد با سرمایه اندک بدون اختلال در فرآیند مالی کشور می توانند فعالیت داشته باشند.

وزیرتعاون، تشکیل چند کمیته و یک اتحادیه دامپروری و طراحی پنج کمیته موضوعی را از دیگر نتایج این نشست برشمرد و تصریح کرد: با این تصمیمات تمام ابعاد تعاونی ها از آموزش گرفته تا مسائل تسهیلاتی و اعتباری را بررسی می کنیم.

ربیعی تاکید کرد: باید به فرهنگ تعاون اعتقاد داشته باشیم و تصمیم گیران و تصمیم سازان برای حل چالش های موجود در بخش های اداری و فرهنگ سازی، آموزش و مصرف بهبود در تعاونی ها تلاش بیشتری داشته باشند.

در این نشست حسن طایی معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی نیز با اشاره به هفت راهبرد اساسی برای تحول در بخش تعاونی، گفت: ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی ها، تحکیم تعاملات شبکه ای، تقویت همکاری بین دستگاهی، تامین مشوق ها و منابع مالی، توسعه بازار تعاونی ها و تقویت برند تعاونی و تعمیم نظارت بر تعاونی ها از جمله این راهبردها هستند.

در ادامه این جلسه برخی از مدیران اتحادیه های تعاونی های تولیدی، توزیعی و مصرفی به بیان نقطه نظرات و مشکلات تعاونی ها پرداختند و در ادامه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت تعاونی ها در کشور ارائه کردند.