تاپ خبر۲۴: طی مراسمی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی طرح پیاده سازی چارچوب تعامل پذیری دولت الکترونیکی در حوزه اقتصادی کشور (IReGIF-ECO) رونمایی شد. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شادا ، هدف از راه اندازی این طرح که با مسئولیت معاونت توسعه مدیریت و منابع (مرکز نوسازی و تحول اداری) وزارت اقتصاد […]

تاپ خبر۲۴: طی مراسمی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی طرح پیاده سازی چارچوب تعامل پذیری دولت الکترونیکی در حوزه اقتصادی کشور (IReGIF-ECO) رونمایی شد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شادا ، هدف از راه اندازی این طرح که با مسئولیت معاونت توسعه مدیریت و منابع (مرکز نوسازی و تحول اداری) وزارت اقتصاد و همکاری برخی از دستگاه های اجرایی طراحی و پیاده سازی شده است، ایجاد بستری امن، مطمئن و قابل توسعه برای تبادل اطلاعات مالی اقتصادی دولت اعلام شده است.
این گزارش حاکی است، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در مراسم رونمایی از سامانه چارچوب تعامل پذیری دولت الکترونیکی در حوزه اقتصادی کشور(IReGIF-ECO) که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، پیاده سازی و اجرای کامل سامانه مذکور را موجب بهبود فضای کسب و کار در کشور به عنوان یکی از اولویت های تعیین شده در سند راهبردی این وزارتخانه در دولت یازدهم عنوان کرد.
علی طیب نیا با ابراز خرسندی از برداشتن یک گام موثر در توسعه کاربرد استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در حوزه مدیریت حاکمیت اقتصادی کشور گفت: استفاده از این فناوری می تواند نقش بسیار مهمی در بهبود فضای کسب و کار به عنوان یکی از اولویت های اصلی دولت داشته باشد.
وی تصریح کرد: اگر می خواهیم زمینه مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد کشور را فراهم کنیم، نیازمند بهبود فضای کسب و کار هستیم و این جز با توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات در حوزه اطلاعات مالی و اقتصادی به دست نمی آید.
طیب نیا توسعه استفاده از فناوری اطلاعات در قالب پروژه ‘IReGIF-ECO’ را موجب ارتقای نظام تصمیم سازی اقتصادی، شفافیت و سلامت مالی و اداری کشور خواند و گفت: مبارزه با مفاسد در سایه استفاده از فناوری اطلاعات و تحقق دولت الکترونیکی محقق می شود، چنانچه تجربه نیز نشان می دهد، در سازمان هایی که از سامانه های الکترونیکی استفاده می شود، میزان تخلف به شکل کاملا محسوسی کاهش یافته است.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در زمان معرفی خود به مجلس شورای اسلامی، پیاده سازی بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی کشور را به عنوان یکی از برنامه های عمده خود به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، از تحقق این وعده تنها بعد از دو سال، ابراز خرسندی کرد و گفت: این سیستم مانند یک شبکه و نقشه راه است که ارتباط بین مراکز اطلاعات اقتصادی و مالی کشور در بستری امن فراهم میسازد و استانداردهای لازم را به منظور تبادل آسان و مطمئن تر اطلاعات تعریف و تبیین می کند.
وی گفت: آنچه در این راستا مهم است اینکه، باید یک رگولاتوری بر نحوه اجرای ضوابط این شبکه وجود داشته باشد به نحوی که دستگاه های دولتی از امنیت آن مطمئن بوده و نیز خود را ملزم به پیوستن به آن بدانند.
طیب نیا ادامه داد: البته بعضی دغدغه ها طبیعی است که مثلا چه اطلاعاتی باید در این شبکه به اشتراک گذاشته شود، چه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از آن استفاده کنند و نحوه استفاده از اطلاعات موجود در شبکه چگونه خواهد بود که پاسخگویی به این دغدغه ها ممکن است نیازمند تنظیم استانداردها، قواعد حقوقی و حتی اصلاح برخی الزامات قانونی موجود باشد.
وزیر اقتصاد گفت: هیات دولت سال گذشته مصوبه ای داشت که وزارت اقتصاد را به عنوان هماهنگ کننده و متولی یکپارچه سازی و تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی کشور موظف به طراحی و پیاده سازی چنین سامانه ای کرد و امیدواریم به زودی و با همکاری دستگاه ها، بین ۸۰ تا ۹۰ درصد اطلاعات اقتصادی کشور در این شبکه تبادل شود.
این گزارش حاکی است، مشاور وزیر و رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت اقتصاد نیز طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: در چارچوب پروژه  ‘IReGIF-ECO’، امکان تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی سامانه های دستگاه های دولتی، در قالب های استاندارد تعریف شده در چارچوب این طرح، به طور یکپارچه با دستگاه ها و نهادهایی که نیازمند رصد اطلاعات اقتصادی و مالی کشور به منظور تصمیم گیری مطلوب هستند، فراهم می شود.
رضوی تصریح کرد: از این پس کلیه سازمان های تابعه وزارت اقتصاد (در اولویت نخست) و متعاقب آن کلیه    دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه اقتصاد، موظف به تبادل اطلاعات تخصصی خود از طریق سامانه، با توجه به ملاحظات و استانداردهای تعریف شده آن هستند.