تاپ خبر۲۴: در دیدار شاهین مصطفایف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان و هیات همراه با علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، چشم انداز همکاری های اقتصادی از جمله توسعه روابط بانکی، تجاری و حمل نقل بین دوکشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت . به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از […]

تاپ خبر۲۴: در دیدار شاهین مصطفایف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان و هیات همراه با علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، چشم انداز همکاری های اقتصادی از جمله توسعه روابط بانکی، تجاری و حمل نقل بین دوکشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت .

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شادا ، علی طیب نیا در این دیدار با اشاره به تاکید و اهتمام دکتر روحانی بر توسعه روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان گفت: ایران علاقمند است سرعت روابط و اقدامات کنونی افزایش یابد و باید هر چه زودتر نتایج این مذاکرات، عملی و اجرایی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان افزود: برای توسعه روابط تجاری باید شبکه حمل و نقل به ویژه شبکه حمل و نقل ریلی و زمینی بین دوکشور ،توسعه یابد و در این زمینه علاقمند هستیم شبکه راه آهن ایران هر چه زودتر به شبکه راه آهن جمهوری آذربایجان متصل شود.
وی با اشاره به تشکیل کمیته هماهنگی های حمل و نقل بین دو کشور گفت: امیدوارم در اجلاس آتی که قرار است بین مسئولین دو کشور در جمهوری آذربایجان برگزار شود، این موارد پیگیری گردد و هر چه سریعتر طرحها و پروژه ها وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود .
طیب نیا در ادامه سخنانش بر تسهیل روابط گمرکی بین دو کشور تاکید کرد و در این زمینه گفت: ارائه خدمات بیست و چهار ساعته توسط گمرکات دو کشور اولین و مهمترین گامی است که در چارچوب توسعه روابط تجاری باید برداشته شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، در خصوص کاهش سطح تعرفه های گمرکی به منظور تسریع و تسهیل روابط تجاری نیز گفت: در گذشته نیز مذاکرات خوبی در زمینه توسعه روابط گمرکی انجام شده و در زمینه تعرفه ها نیز اگر تجدید نظر صورت بگیرد کمک زیادی به تسهیل روابط تجاری دو کشور خواهد شد.
وی همچنین از تاثیر مثبت این اقدام بر روابط تجاری با کشورهای ثالث از جمله روسیه گفت : توسعه روابط گمرکی و تجاری ایران و آذربایجان بر کشورهای ثالث از جمله روسیه و گرجستان نیز تاثیرات مثبتی خواهد داشت و شایسته است که در این زمینه گام های جدی برداشته شود.
طیب نیا در ادامه خواستار تسریع روابط بانکی دوجانبه شد و گفت: همکاریهای بانکی از اهمیت بسیاری برخوردار است به نحوی که بدون داشتن روابط و زمینه های مناسب بانکی توسعه روابط تجاری بین دو کشور امکان پذیر نیست.
وی افزود: متاسفانه به دلیل تحریم ، روابط بانکی محدود شده بود اما با توجه به توافق هسته ای و لغو تحریم ها زمینه برای توسعه روابط بین دو کشور فراهم شده است.
شاهین مصطفایف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به تاکید و عزم جدی مقامات عالیرتبه دو کشور بر توسعه روابط سیاسی ، اقتصادی و تجاری گفت : در هیاتی که هم اکنون از جمهوری آذربایجان به ایران سفر کرده، بیش از یکصد نفر از مقامات و مسئولین دولتی و بازرگانان بخش خصوصی حضور دارند و مذاکرات خوبی نیز در زمینه توسعه روابط به ویژه در بخش حمل و نقل صورت گرفته است.
وی حوزه های انرژی، نفت و گاز، بانکی و سرمایه گذاری متقابل را از زمینه های مناسب و دارای ظرفیت برای توسعه روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان برشمرد و در این زمینه گفت: با توجه به توافق هسته ای بین ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، امکان توسعه روابط اقتصادی و تجاری و به ویژه توسعه همکاری های بانکی مهیا شده است.
وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان، برگزاری سه همایش تجاری با حضور سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی آذربایجان و همچنین ۴۶ سفر توسط مقامات و فعالان اقتصادی دو کشور تنها ظرف یکسال و نیم اخیر را نشانه ای از عمق روابط بین دو کشور خواند و ابراز امیدواری کرد نتایج این مذاکرات و موافقت نامه ها به سرعت اجرایی شود.