تاپ خبر۲۴: وزرای اقتصاد و دارایی ایران و وزیر دارایی لبنان با اشاره به مهیا شدن زمینه های توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور بر ارتقای مبادلات اقتصادی ، مالی و تجاری فی ما بین بدون هر گونه محدودیتی تاکید کردند. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شادا ، علی طیب نیا […]

تاپ خبر۲۴: وزرای اقتصاد و دارایی ایران و وزیر دارایی لبنان با اشاره به مهیا شدن زمینه های توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور بر ارتقای مبادلات اقتصادی ، مالی و تجاری فی ما بین بدون هر گونه محدودیتی تاکید کردند.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شادا ، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو ملت ایران و لبنان گفت: علایق و روابط بین ایران و لبنان آنچنان عمیق است که نمی توان دو کشور را از هم جدا دانست و افزود: مردم و مسئولین ایرانی احساس پیوند خاصی با مردم و کشور لبنان دارند اما علیرغم روابط نزدیک سیاسی و فرهنگی بین دوکشور، روابط اقتصادی و تجاری به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده است.
طیب نیا در ادامه و با اشاره به تحولات صورت گرفته بین المللی پس از توافق هسته ای با کشورهای پنج به علاوه یک گفت: با شکل گیری شرایط جدید و با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای زمینه های همکاری و سرمایه گذاری بین دو کشور فراهم شده است و دو طرف باید با تسریع و گسترش همکاریها به ویژه در حوزه های مبادلات مالی و بانکی زمینه رشد و توسعه روابط اقتصادی را مهیا کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در ادامه به رشد و گسترش تروریسم در منطقه و تاثیرات نامطلوب آن بر رشد اقتصادی و رفاه کشورهای منطقه اشاره کرد و در این زمینه افزود: متاسفانه برخی کشورهای منطقه و با حمایت قدرتهای جهانی به شکل گیری گروههای تروریستی در منطقه کمک کردند و اکنون آتش این افراط گری ها و تندروی گریبان آنها را نیز گرفته است.
وی در ادامه گفت: ایران در زمینه ایجاد آرامش و ثبات در منطقه هر چه در توان دارد انجام داده و انجام خواهد داد.
طیب نیا افزود: هیچ تردیدی وجود ندارد که هر دو کشور علاقمند به توسعه روابط و همکاریهای اقتصادی دو جانبه هستند و ایران نیز در این زمینه هیچ گونه محدودیتی قایل نیست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه جانبه روابط اقتصادی و تجاری و مالی-بانکی با لبنان خبر داد و افزود: در حوزه روابط اقتصادی قطعا فرصت های بسیاری وجود دارد که اگر از این فرصت ها به خوبی استفاده کنیم می توانیم حجم روابط اقتصادی و تجاری را تا چند برابر میزان فعلی افزایش دهیم.
طیب نیا توسعه روابط بانکی و بیمه ای و برقراری روابط کارگزاری بین بانکها و بیمه های دو کشور را زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی و تجاری دانست و گفت: امضاء موافقت نامه تجارت ترجیحی می تواند به تسریع و تسهیل مبادلات اقتصادی و تجاری بین دوکشور منجر شود و به همین منظور نیز کارگروهی از سوی ایران برای بررسی دقیق تر جزییات این موافقت نامه مشغول به کار شده است.
در ادامه این نشست علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان ضمن قدردانی از میهمان نوازی و دعوت طرف ایرانی برای برگزاری این نشست گفت: علیرغم روابط خوب سیاسی و تاریخی که همواره بین دو کشور وجود داشته است طی سالهای گذشته و به دلیل برخی وقایع و محدودیت های ظالمانه ای که بر ایران تحمیل شد روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور تنزل پیدا کرد.
وی در ادامه گفت: خوشبختانه با تحولات اخیر و با رفع تحریم ها شرایط بار دیگر برای توسعه روابط اقتصادی ، تجاری ، مالی و بانکی بین دو کشور فراهم شده است و نباید در گذشته توقف کنیم و باید با توجه به شرایط جدید شاهد گشایش صفحاتی جدید از روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و جهان باشیم.