تاپ خبر۲۴: مدیرعامل بانک سپه از بهبود و رشد اکثر شاخصهای مهم و کلیدی این بانک خبر داد و به تشریح مهمترین پروژه های استراتژیک اقتصادی که با کمک و حضور بانک سپه به مرحله اجرا رسیده پرداخت. محمد کاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بانک سپه به بازوی توانای […]

تاپ خبر۲۴: مدیرعامل بانک سپه از بهبود و رشد اکثر شاخصهای مهم و کلیدی این بانک خبر داد و به تشریح مهمترین پروژه های استراتژیک اقتصادی که با کمک و حضور بانک سپه به مرحله اجرا رسیده پرداخت.

محمد کاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بانک سپه به بازوی توانای دولت در عرصه اقتصادی و اجرای پروژه های استراتژیک دولت تبدیل شده است اظهار داشت: محور اهداف و برنامه های بانک سپه اجرای دقیق قوانین پولی کشور و تلاش مجدانه برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از طریق کمک به واحدهای مولد و اشتغال زا است.
• افزایش ۷۴ درصد سپرده های کل
مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به روند رو به رشد منابع این بانک طی سه سال اخیر، تصریح کرد:سپرده های کل بانک سپه در مردادماه سالجاری از مرز ۵۵۶ هزار و ۷۸۷میلیارد ریال فراتر رفت که در مقایسه با مردادماه سال ۹۲ ، ۷۴ درصد افزایش نشان می دهد.
چقازردی بانک سپه را یکی از منضبط ترین بانکها عنوان کرد و خاطر نشان کرد: روند روبه رشد سپرده های بانک سپه طی سه سال اخیر در بازار پولی کشور با رعایت مقررات بانک مرکزی به ویژه در پرداخت نرخ سود سپرده ها حاکی از اعتماد عمومی مردم به نخستین بانک ایرانی و تلاش همکاران در این بانک بوده است.
وی افزود: از میزان کل سپرده های بانک سپه در مردادماه سالجاری حدود ۵۲۰ هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال آن سپرده موثر بوده که نسبت به مردادماه سال ۹۲ بیش از ۷۹ درصد رشد داشته است.
• رشد ۳۳۶ درصدی فروش املاک مازاد و تملیکی
رئیس هیات مدیره بانک با اشاره به ضرورت افزایش منابع بانکها برای بالارفتن توان تسهیلات دهی به واحدهای تولیدی، تصریح کرد: بانک سپه در کنار تلاش برای جذب منابع مازاد در اختیار مردم، در راستای اجرای تکالیف قانونی ومقررات ابلاغی از سوی نهادهای ناظر مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده در بخش املاک و اموال مازاد و تملیکی بانک، اقدامات مهمی انجام داده است.
وی به روند صعودی رو به رشد فروش املاک و اموال مازاد و تملیکی بانک طی سه سال اخیر اشاره کرد و یادآور شد : فقط در سال گذشته ۶۶۳ میلیارد ریال املاک و اموال مازاد بانک سپه به فروش رفت که در مقایسه با سال قبل ازآن ۳۳۶ درصد رشد نشان می دهد.
• فروش املاک مازاد بانک از طریق بورس کالا برای اولین بار در کشور
چقازردی گفت:بانک سپه برای تسریع، تسهیل و شفافیت در فروش اموال و املاک مازاد خود، برای اولین بار در کشور اقدام به فروش املاک مازاد از طریق بورس کالا کرد.
• افزایش ۸۵درصدی پرداخت تسهیلات
رئیس هیات مدیره اظهارداشت: بانک سپه در راستای سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید مبنی بر رونق بخشی به اقتصاد، از محل منابع جذب شده از ابتدای سال جاری ۳۷۰ هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال تسهیلات تا پایان مردادماه سال ۹۵ پرداخت کرده که در مقایسه با مردادماه سال ۹۲ بیش از ۸۵ درصد رشد نشان می دهد.
• تعداد تسهیلات گیرندگان بخش صنعت و معدن ۲۸ درصد افزایش یافته است
مدیرعامل بانک سپه گفت: این بانک ۲۷ هزار و ۳۳۱ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۴ هزار و ۸۳۷ فعال بخش صنعت و معدن تا پایان مردادماه سالجاری پرداخت کرد که نسبت به مردادماه سال ۹۲ از رشد ۷۴ درصدی به لحاظ مبلغ و ۲۸ درصدی از نظر تعداد برخوردار بود.
• رشد ۳۱ درصدی پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی
رئیس هیات مدیره بانک سپه از رشد ۳۱ درصدی میزان تسهیلات اعطای به فعالان بخش کشاورزی خبر داد و افزود: این بانک تا پایان مردادماه امسال ۲۰ هزار و ۳۴۸ فقره تسهیلات به مبلغ ۶ هزار و ۲۰۷ میلیارد ریال بهفعالان بخش کشاورزی پرداخت کرده که حاکی از رشد ۳۱ درصدی به لحاظ مبلغی و ۱۹ درصدی ازنظر تعداد را دارد.
• اعطای تسهیلات به بخش بازرگانی برای تحریک تقاضا
چقازردی گفت: ۱۹هزار و ۵۱۲ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان بخش بازرگانی تا پایان مردادماه سالجاری توسط بانک سپه پرداخت شده که در مقایسه با مردادماه ۹۲ بیش از ۷۶ درصد افزایش داشت.
وی افزود: اعطای تسهیلات به بخش های بازرگانی و خدمات در راستای سیاست های تحریک تقاضای برای خرید محصولات و خدمات بخش های مولد اقتصادی صورت گرفته است.
• اعطای تسهیلات به ۱۱۲۰واحد کوچک و متوسط تولیدی با تخصیص منابع بالغ بر ده هزار میلیارد ریال
بانک سپه در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری برای حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که تولیدات آنها قابلیت فروش و عرضه در بازار و ایجاد رونق اقتصادی را دارد و حمایت از برنامه های اقتصادی دولت محترم، برای ایجاد رونق و خروج از رکود با تجمیع اطلاعات بیش از ۱۱۲۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط که قبلاً توسط بانک ایجاد و در حال حاضر با مشکل کمبود منابع و فعالیت زیر ظرفیت مواجه اند با تصویب در هیات مدیره و تخصیص منابع لازم بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال، اقدامات اساسی را در حمایت از این قبیل واحدها در طول ۵ ماهه نخست سال جاری بعمل آورده و تاکنون بیش از ۵۶۵ پروژه با تسهیلاتی بالغ بر ۵۴۶۷ میلیارد ریال مورد حمایت قرار گرفته اند.
وی افزود: اقدامات بانک سپه در زمینه کمک به واحدهای تولیدی برای خروج از رکود مورد تقدیر معاون اول محترم رئیس جمهوری قرار گرفته است.
• تسهیلات قرض الحسنه ۷ و خرید کالا ۹ برابر شد
مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: ۱۳ هزار ۸۶۷ فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ یکهزار و ۲۲۲ میلیارد ریال تا پایان مردادماه سالجاری به مشتریان پرداخت شده که در مقایسه با مردادماه سال ۹۲ به لحاظ مبلغی ۷۵۰ و از تعداد ۵۳ درصد رشد نشان می دهد.
وی افزود: در همین مدت بانک سپه ۴۲ هزار و ۵۶۷ فقره تسهیلات خرید لوازم خانگی تولید داخلی به مبلغ ۳ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرد که نسبت به مردادماه سال ۹۲ از نظر مبلغ و تعداد به ترتیب ۹۴۳ و ۳۰۸ درصد افزایش داشته است.
• کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات بانک به ۱۲ درصد و برنامه برای کاهش این نسبت به زیر ۱۰% تا پایان سال جاری
چقازردی از کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات بانک سپه به ۱۲/۲ درصد تا پایان مردادماه سالجاری خبرداد و افزود: این نسبت درمردادماه سال ۹۲ بیش از ۱۶/۰۲درصدبوده است.
وی ضمن اشاره به اقدامات مختلف بانک سپه برای وصول مطالبات معوق بانک تصریح کرد:سال گذشته ۱۳ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال مطالبات معوق بانک وصول شد.

• افزایش ۱۶۱ درصد نصب پایانه های فروشگاهی
مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به اقدامات بانک سپه در حوزه فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک طی ۳ سال اخیر،خاطرنشان کرد: بانک سپه با اتخاذ تمهیدات لازم ، اقدام به خدمات رسانی بانک در این حوزه کرده و تعداد دستگاه های خودپرداز خود را از ۲ هزار و ۴۱۵ دستگاه در مردادماه ۹۲ به ۳ هزار ۵۰ دستگاه در مردادماه سالجاری افزایش داده است.
وی ضمن اشاره به افزایش ۶۳۵ دستگاهی ATM در سراسر کشور طی این مدت ، در خصوص وضعیت بانک سپه در زمینه پایانه های فروشگاهی گفت: تعداد پایانه های فروشگاهی بانک از ۹۶ هزار و ۳۹۷ دستگاه در مردادماه سال ۹۲ به ۲۵۱ هزار و ۲۰۹ دستگاه در پایان مردادماه امسال رسید که رشد ۱۶۱ درصدی را نشان می دهد.
• دو محصول جدید برای کمک به رونق اقتصادی
چقازردی به محصولات جدید بانک سپه اشاره کرد و افزود: بانک سپه به منظور تأمین نیازهای مالی کوتاه مدت واحدهای اقتصادی (حداکثر یکسال) طرح اعتبار در حسابجاری را عملیاتی کرد تا مشتریان صرفاً در مواقع نیاز به نقدینگی با رعایت شرایط و مقررات لازم با اخذ تسهیلات در قالب عقد دین قادر به رفع نیاز خود باشند.
وی یکی از اصلی ترین نیازهای مشتریان سیستم بانکی کشور خصوصیات واحدهای مولد و اشتغال زا را دریافت تسهیلات با نرخ پایین با شرایط بازپرداخت مناسب عنوان کرد و گفت: بانک سپه به منظور پاسخگویی به این نیازمشتریان، حمایت از تولید ملی و همسویی با سیاست های کلان اقتصادی کارت خرید سپه را طراحی کرد.
مدیرعامل بانک سپه یادآور شد: مشتریان این بانک با استفاده از کارت خرید سپه قادر به خرید کالاهای تولید داخلی شرکت های مشخص تا سقف ۱۰۰میلیون ریال هستند.
• تلاش برای بازگشت مجدد به جایگاه اول در حوزه فعالیت های ارزی
مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به جایگاه ویژه بانک سپه در حوزه فعالیت ارزی قبل از تحریم ، تصریح کرد: بانک سپه با تکیه به دانش و تخصص نیروی انسانی خود در این حوزه، از سه سال پیش فعالیت های ارزی را به صورت جدی آغاز کرد و روند رو به رشدی را داشته است.
وی با اشاره به خروج بانک سپه از تحریم سازمان ملل، خاطر نشان کرد: این بانک از طریق شعب رم، پاریس و فرانکفورت و همچنین بانک PLC لندن خود آماده ارائه خدمات ارزی به مشتریان است و قصد دارد به جایگاه قبل از تحریم که سهم۴۰ درصدی از کل بازار ارزی را به خود اختصاص داده بود برسد.
• برقراری ارتباط رمز با ۷۳بانک مختلف در جهان
وی از تجهیز شعب خارجی بانک سپه در ماههای اخیر خبر داد و افزود: بانک سپه با انجام اقداماتی نظیر توسعه تجهیزات سخت افزاری و سامانه های نرم افزاری دربخش های صف و ستاد بانک ، آموزش نیروی انسانی ارزی، ارائه طرح کسب و کار شعب خارج از کشور، خرید ساختمان جدید شعبه پاریس، تجهیز شعب رم، فرانکفورت وبانک PLC لندن، افزایش ۵۰میلیون یوروی سرمایه شعب خارجی و برقراری ارتباط رمز با ۷۳بانک از کشورهای مختلف جهان گام مهمی در جهت توسعه فعالیت های ارزی خود برداشته است.
چقازردی افزود:شعبه فرانکفورت بانک سپه بعد از پیگیری های مستمر با مقامات نظارتی و سیستم بانکی کشور آلمان (با فین) موفق شد سیستم تارگت ۲ را نصب و از این طریق به شبکه پرداخت بین المللی متصل شود.
رئیس هیات مدیره بانک سپه اظهار داشت: نصب سیستم پرداخت تارگت ۲ این مکان را برای شعبه فرانکفورت بانک سپه ایجاد کرده تا به منظور انجام کلیه دریافت و پرداخت ها با ۵۸هزار بانک در سراسر جهان ارتباط برقرار کند همچنین این سیستم بستر لازم را برای پرداخت های مستقیم در کشور آلمان و کشورهای اروپایی را برای بانک سپه فراهم کرد.

• مشارکت در تامین مالی ۱۶ پروژه کلان اقتصادی کشور
چقازردی ضمن تاکید بر استراتژی بانک سپه مبنی بر همسویی و همگامی با سیاست های اقتصادی دولت تدبیر وامید، اظهار داشت: بانک سپه در کنار کمک به پروژه های اقتصادی در بخش های مختلف و همچنین واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، در تامین مالی پروژه کلان اقتصادی در اقصی نقاط کشور مشارکت دارد.
وی افزود: این پروژه های کلان به لحاظ اهمیت راهبردی، نقش کلیدی در کمک به تامین منافع ملی داشته و عمدتاَ در حوزه توسعه میادین نفتی مشترک عسلویه و سروک آذر، گردشگری و تولید محصولات استراتژیک است.
رئیس هیات مدیره بانک درخصوص میزان سرمایه گذاری این بانک در پروژه های ۱۶ گانه فوق گفت: بانک سپه برای راه اندازی و تکمیل این پروژه ها حدود ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و ۲ میلیارد و ۱۰۹ میلیون یورو منابع ارزی اختصاص داده و حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال هم سرمایه گذاری ریالی کرده است.
چقازردی با بیان اینکه عمده این ۱۶ پروژه در مناطق مرزی و کم برخوردار در حال اجرا است، خاطر نشان کرد: راه اندازی و تکمیل پروژه های مذکور علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن منابع زیرزمینی کشور، کمک به صادرات و جذب فناوری های روز دنیا در توسعه مناطق مرزی و کم برخوردار هم موثر است.
وی با بیان اینکه تعدادی از طرحهای ۱۶ گانه درحوزه گردشگری و کشاورزی است، تصریح کرد: برخی از پروژه ها به لحاظ تامین آب شرب و برق موردنیاز بسیاری از شهر ها و روستاهای کشور نقش قابل توجهی در کمک به توسعه کشور دارند.
• مشارکت در پروژه عظیم پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس
مدیر عامل بانک سپه در ادامه از جمله دیگر پروژه های ملی و استراتژیکی که این بانک در آن مشارکت کرده را تامین مالی پروژه پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس عنوان کرد اظهار داشت: میزان تسهیلات ارزی مورد نیاز پروژه فوق ۲/۲ میلیارد دلار است که بانک سپه ۸۰۰ میلیون دلار آن را تامین خواهد کرد.
وی افزود: دست آورد نهایی پروژه فوق ۱۰ میلیون تن گاز شیرین، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن اتان، ۵۲۲ هزار تن بوتان، ۴۰۰ هزار تن گاز مایع و یک میلیون تن پروپان است.
چقازردی از ویژگیهای و مزیت های طرح پالایشگاه گاز بیلد بلند خلیج فارس را سرمایه گذاری و اشتغالزایی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، ایجاد ارزش افزوده فراوان و جلوگیری از هدر رفت گاز غنی چاه ها که در حال حاضر سوزانده می شود عنوان کرد و اظهار داشت: با این پروژه فن آوری روز دنیا در صنعت نفت و گاز به کشور جذب خواهد شد.
• مشارکت در پروژه سروک آذر برای تولید ۶۵ هزار شبکه نفت
رییس هیات مدیره بانک سپه پروژه نفتی سروک آذر را از دیگر مشارکتهای ارزشمند و استراتژیک بانک سپه در عرصه کلان اقتصادی عنوان کرد و گفت: بانک سپه در این پروژه نیز بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند.
وی افزود: با اجرای پروژه سروک آذر ظرفیت تولید نفت کشور بالغ بر ۶۵ هزار شبکه افزایش خواهد یافت.
چقازردی از مزیتهای پروژه فوق را افزایش سهم کشور از برداشت میادین مشترک نفتی با کشور عراق عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای پروژه فوق حدود ۴ هزار شغل پایدار در مناطق محروم کشور ایجاد خواهد شد.
• مشارکت در پروژه سیمان مارگون برای افزایش یک میلیون تنی ظرفیت سیمان کشور
مدیر عامل بانک سپه سیمان مارگون را از دیگر پروژه های استراتژیکی عنوان کرد که بانک سپه در آن مشارکت فعال دارد و افزود: در این پروژه نیز بانک سپه بالغ بر ۲۱ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و ۱۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی خواهد کرد که فاز اول آن به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: با اجرای این پروژه ظرفیت تولید سیمان خاکستری کشور یک میلیون تن در سال اضافه خواهد شد.
• مشارکت در پروژه کشت و صنعت پیوند بیستون
رییس هیات مدیره بانک سپه سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی این بانک در پروژه مهم کشت و صنعت پیوند بیستون را از دیگر اقدامات این بانک در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حضور در عرصه کلان اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرایی شدن این پروژه ۸۶ هزار تن محصولات باقی (انگور، مرکبات و خرما) تولید خواهد شد.
وی از مزیتهای این پروژه را ایجاد ۳ هزار هکتار باغ در منطقه صفر مرزی عنوان کرد و گفت: با اجرایی شدن پروژه فوق عرضه محصولات به بازار کشور در زمان کمبود تولید صورت خواهد گرفت.
• سرمایه گذاری شرکت امید سپه در حوزه های اقتصادی استراتژیک
مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: این بانک همواره سعی کرد تا در حوزه های مولد و اشتغال زا سرمایه گذاری کند . وی افزود: معمولا رغبت کمتری برای سرمایه گذاری در این حوزه ها به لحاظ طولانی بودن زمان بازگشت سرمایه و سود آن از سوی سرمایه گذاران وجود دارد.
مدیرعامل بانک سپه در خصوص طرحهای مهم در دست اجرای شرکت گروه سرمایه گذاری امید گفت: ایجاد ۴خط جدید کنسانتره به ظرفیت ۸میلیون تن، ۲خط جدید گندله سازی به ظرفیت ۱۰میلیون تن و۵خط جدید احیاء مستقیم فولاد به ظرفیت ۷میلیون تن از جمله طرحهای در دست اجرای شرکت امید در حوزه فولاد است.
چقازردی ضمن اشاره راه اندازی ۲نیروگاه ۵۰۰مگاواتی جدید در سیرجان و هریس توسط شرکت امید، خاطر نشان کرد: این شرکت پروژه خط لوله انتقال آب خلیج فارس به سایت های گل گهر و گهر زمین را نیز در دست اجرا دارد.
رئیس هیأت مدیره بانک سپه ضمن تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری در حوزه های دارای ارزش افزوده و استراتژیک، یادآور شد: شرکت سرمایه گذاری امید با احداث مخازن نفتی استراتژیکی گناوه، امکان ذخیره سازی ۱۰میلیون بشکه نفت خام را برای کشور مهیا کرد.
• مشارکت در اجرای طرحهای ملی
مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به سابقه موفق مشارکت این بانک در اجرای طرحهای چندسال اخیر، اعلام کرد: نخستین بانک ایرانی برای تسریع و تسهیل در اجرای طرحها وزارت نیرو و کمک به پرداخت مطالبات پیمانکاراناین وزارت خانه ۲۰هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرد.
وی افزود: بانک سپه به لحاظ فراهم کردن بسترهای لازم برای انتشار الکترونیکی اوراق، عاملیت واگذاری اوراق به پیمانکاران ذینفع و اتخاذ تمهیدات مورد نیاز برای نقل و انتقال اوراق از طریق فرابورس گام مهمی در عملیاتی شدن طرحهای دولت در حوزه آب و برق کشور برداشت.
• اختصاص ۸میلیارد دلار اعتبار به طرح ملی مهار و تنظیم آبهای مرزی
رئیس هیأت مدیره بانک سپه اظهار داشت: این بانک به عنوان بانک عامل طرح ملی و استراتژیک مهار و تنظیم آبهای مرزی کشور با طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی سامانه این طرح و تخصیص ۸میلیارد دلار اعتبار به پروژه های این طرح، نقش محوری در کنار وزارتخانه های نیرو و جهار کشاورزی ایفا می کند.
وی افزود: با اختصاص ۷۹هزار میلیارد ریال اعتبار به ۹۵پروژه در ۱۱استان مرزی، طرح مهار و تنظیم آبهای مرزی در حال اجراست.
• راه اندازی سامانه یکپارچه نهاده های دامی
چقازردی ضمن اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد دانش بنیان در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: بانک سپه در راستای کمک به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای مدیریت بهینه تخصیص و توزیع ۶نهاده اصلی دامی کشور با اختصاص ۲۰میلیارد ریال اعتبار سامانه یکپارچه نهاده دامی کشور را راه اندازی کرد.
وی یادآور شد: اتحادیه ها و تعاونی ها دامداران کشور، کارخانه های آرد و تولید خوراک دام ذینفعان این سامانه هستند.
• سامانه مدیریت فروش آرد یارانه ای کشور
مدیرعامل بانک سپه گفت: بانک سپه با اختصاص ۶میلیارد ریال اعتبار برای کمک به مدیریت بهینه تخصیص و توزیع آرد یارانه ای به نانوایان با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی، طرح مدیریت فروش آرد یارانه ای کشور را عملیاتی کرد.
وی شرکت بازرگانی دولتی ایران، شرکت های غله استانی و نانوایان را از ذینفعان این طرح برشمرد و یادآور شد: راه اندازی سامانه مدیریت فروش آرد یارانه ای کشور به افزایش بهره وری در این حوزه کمک می کند./انتهای پیام/