تاپ خبر۲۴:مومنی شریف گفت: توصیفات زیبا، دیالوگ های قدرتمند کتاب «آن بیست و سه نفر» ماجراهای شنیدنی و قابل درکی را برای خواننده به ارمغان می آورد که بسیار شگفت انگیز است. وقتی ۲۳ نفر نوجوان در شرایط سخت، با شکنجه های بی رحمان، تحمل اسارت توانستند دشمنان را در مقاصدشان ناکام کنند جای افتخار […]

تاپ خبر۲۴:مومنی شریف گفت: توصیفات زیبا، دیالوگ های قدرتمند کتاب «آن بیست و سه نفر» ماجراهای شنیدنی و قابل درکی را برای خواننده به ارمغان می آورد که بسیار شگفت انگیز است. وقتی ۲۳ نفر نوجوان در شرایط سخت، با شکنجه های بی رحمان، تحمل اسارت توانستند دشمنان را در مقاصدشان ناکام کنند جای افتخار کردن دارد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم تقدیر از نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر» با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، احمد یوسف زاده نویسنده کتاب و جمعی از علاقه‌مندان و ادیب دوستان ۲۰ اردیبهشت ماه در غرفه انتشارات سوره مهر در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محسن مومنی شریف درباره پرداختن به ژانر دفاع مقدس در حوزه ادب و فرهنگ اظهار کرد: ما ادعا می‌کنیم که با پیروزی انقلاب اسلامی مردم هویت جدیدی پیدا کردند و با وقوع دفاع‌مقدس شخصیت‌های جدید به نمایش درآمدند. البته این تحول را می توانیم در تمام اقشار ببینیم.

شخصیت متفکر عراق دست کمی از نازی ها نداشت

وی درباره کتاب «آن بیست‌وسه نفر» تصریح کرد: این کتاب خوشبختانه دلیلی بر این ادعا است. زمانی که در غربت نوجوانان ما با معدل سنی ۱۳ تا ۱۸ سال مقابل سناریوهای دولت بعثی عراق قرار گرفتند و از آن رو که شخصیت متفکر عراق دست کمی از نازی ها نداشت، می‌خواستند نوجوانان ما را با وعده و وعید پوشالی از هدف‌شان منحرف کنند که این نوجوانان با سنین کم توانستند در مقابل آن ها ایستادگی کنند و نقشه آنان را ناکام بگذارند. این نشان دهنده تحول فراگیر در ملت ایران است.

رئیس حوزه هنری در ادامه خاطرنشان کرد: شاید از جهاتی خیلی دیر به این موضوع پرداخته‌ایم، اما باز این حرکت قابل تقدیر است. موضوعی که ۳۳ سال پیش اتفاق افتاده و الان در قالب کتاب در اختیار مردم به خصوص نسل جوان قرار می گیرد تا آنان هویت واقعی خود را پیدا کنند و بدانند که در دفاع مقدس نوجوانان ما از کشور به خوبی دفاع کردند. اصل استقبال از کتاب های دفاع مقدسی در این است که مردم جامعه سیمای مردمان واقعی و آزاده در آن روزگاران را ببینند.

به گفته مومنی شریف، جوانان و نوجوانان ما در میدان جنگ سختی ها و مشکلاتی را تحمل کردند تا واقعیت ها را به نمایش بگذارند و با دفاع جانانه خود در این ۸ سال دفاع مقدس هویت قابل افتخاری را به نمایش گذاشتند که در روزگار امروز از سوی مردم و نسل جوان ما قابل ستایش و مورد استقبال است.

وی با اشاره به قدرت قلم نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر» تصریح کرد: توصیفات زیبا، دیالوگ های قدرتمند این کتاب ماجراهای شنیدنی و قابل درکی را برای خواننده به ارمغان می آورد که بسیار شگفت انگیز است. وقتی ۲۳ نفر نوجوان در شرایط سخت، با شکنجه های بی رحمان، تحمل اسارت توانستند دشمنان را در مقاصدشان ناکام کنند جای افتخار کردن دارد.

محسن مومنی شریف گفت: ما باید عزت نفس و رشادت ها و واقعیت های دفاع مقدس را به نسل جوان انتقال دهیم. باید نگاه خوب و زیبایی به آن روزها داشته باشیم. ما چگونه این کتاب و واقعیت دفاع مقدس را به مردم عزیز و نسل جوان انتقال دهیم و روایتگر خوبی های بخشی از ملت عزیزمان که در جبهه بودند، باشیم. البته امیدوارم در سینما و تلویزیون ما به این موضوع توجه بیشتری کنند که مسلما پر مخاطب خواهد بود.

وقتی این کتاب را نوشتم آیات سوره کهف در ذهنم آمد

احمد یوسف زاده، نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر»، گفت: این کتاب سوژه ناب و تکرار نشدنی دارد و اتفاقاتی در کتاب روایت شده، که در طی این سال ها گزارش نشده است. وقتی رئیس جمهور کشور همسایه، مردم کشور را به قصر دعوت می کند و به آن ها می گوید که به شما هدیه و سوغاتی می دهم که دیگر به جبهه برنگردید. جای تاسف دارد.

این نویسنده در ادامه تصریح کرد: آن ها می خواستند نشان دهند که دولت ایران نوجوانان را از مدرسه ها بیرون می کشد تا به جبهه بیایند و در مقابل دشمن بجنگند و نشان دهند که صدام از روی سخاوت و انسان دوستی این نوجوانان را آزاد کرده است. وقتی این کتاب را نوشتم آیات سوره کهف در ذهنم آمد که عده ای از نوجوانان با جوانمردی و رشادت ۸ سال دفاع مقدس را جنگیدند و در مخوف ترین مکان های عراق با نام استخبار، زندان های انفرادی و اعتصاب غذا روزگار خود را سپری کردند و تحمل کردند.

یوسف زاده افزود: این اتفاق و نوشتن کتاب باعث شد تا آن ۲۳ نفر در یاد همگان ثبت شوند. البته این کتاب مجموعه خاطراتی است که در ذهن داشتم و مصاحبه های مستند چند قسمتی مهدی جعفری هم به من کمک کرد تا این کتاب شاخص را بنویسم.

سردار سلیمانی برای «آن بیست و سه نفر» یادداشت نوشت

وی با اشاره به تقریظ رهبری در مورد این کتاب تأیید کرد: تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این کتاب به شیرینی خواندن آن اضافه کرد. البته یکی از آخرین اخبار داغ هم مربوط به سردار سلیمانی است که فرمانده بنده بودند و متنی زیبا را در مورد این کتاب نوشتند که لطف ایشان نسبت به بنده و کتابم است.

در پایان این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری لوح تقدیری را به احمد یوسف زاده خالق کتاب «آن بیست و سه نفر» تقدیم کرد