تاپ خبر۲۴:مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در سفر به استان قم با حضرات آیات علوی گرگانی و نوری همدانی دیدار کرد. آیت الله علوی گرگانی: بانک ها باید بر اساس مصالح کشور قدم بردارند به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک مهر اقتصاد استان قم، آیت الله علوی گرگانی – از مراجع […]

تاپ خبر۲۴:مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در سفر به استان قم با حضرات آیات علوی گرگانی و نوری همدانی دیدار کرد.

آیت الله علوی گرگانی: بانک ها باید بر اساس مصالح کشور قدم بردارند

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک مهر اقتصاد استان قم، آیت الله علوی گرگانی – از مراجع عظام تقلید – در این دیدار هدف از بعثت انبیاءو نزول کتب آسمانی را هدایت بشر عنوان کردند و گفتند: یکی از موهبت های خداوند متعال به بشریت، عقل و خرد است اما تنها بدان اکتفا نشده و پیامبران، امامان و جانشینان آنان مبعوث شده اند تا انسان ها مسیر کمال را به درستی طی کنند.
آیت الله علوی گرگانی عقل را شاخصه اصلی انسان ها دانستند و اظهار داشتند: تمامی انسان ها دارای نفس اماره هستند لذا باید با استفاده از عقل و خرد و راهنمایی های انبیاء الهی آن را کنترل کرد و در راهی قدم برداشت که رضایت پروردگار و سعادت ابدی در پی داشته باشد.

وی ایران اسلامی را کشور امام زمان(عج) عنوان کردند و خاطر نشان ساختند: ما سرباز و فرزند آن حضرت هستیم لذا باید به گونه ای عمل کنیم که رفتار و عملکردمان الگویی برای جهانیان باشد.

آیت الله علوی گرگانی با تأکید بر حرکت بانک ها در راستای مصالح کشور و با اشاره به نقش برجسته آن ها در شکوفایی اقتصاد، ابراز داشتند: چنانچه بتوانید منابع خود را در مسیر تقویت تولید و صنعت مصرف کنید، خدمت بزرگی به رشد و شکوفایی کشور نموده اید.

وی پرداخت سود بالا را خلاف قوانین شرع مقدس اسلام دانستند و گفتند: با این عمل، تجارت و کسب و کار مختل می شود چرا که سرمایه داران، دارایی های خود را برای دریافت سود بیشتر نزد بانک ها سپرده گذاری کرده و تولید را تعطیل می کنند.
آیت الله نوری همدانی: در بانکداری اسلامی بانک امین و امانتدار سپرده گذاراست

همچنین در دیداری دیگر آیت الله نوری همدانی – از مراجع عظام تقلید – خدمت به مردم را شریف ترین عبادت ها دانستند و با اشاره به اهمیت اقتصاد در اسلام، اظهار داشتند: در بانکداری اسلامی، بانک امین و امانتدار سپرده گذاران است و باید سرمایه آن ها را در فعالیت های مشروع اقتصادی به کار گیرد و درآمد حاصله را پس از کسرِ حق الوکاله بین ذینفعان تقسیم کند.

آیت الله نوری همدانی جریمه های دیرکرد بانکی را حرام دانستند و گفتند: دریافت جریمه بابت تأخیر در ادای دین، از مباحث حرامی است که بانک ها باید نسبت به آن اجتناب کنند.

وی با تاکید بر گردش سرمایه ، اظهار داشتند: گردش پول همانند جریان خون در بدن است لذا باید با به جریان انداختن نقدینگی و کسب سود حلال از سوی صاحبان سرمایه، اقتصاد کشور را زنده و پویا نگه داشت.
آیت الله نوری همدانی با اشاره به حرمت ربا در دین مبین اسلام، خاطر نشان کرد: ربا به منزله جنگ با خداست و در ۷ آیه از قرآن کریم به حرمت آن اشاره شده است بنا بر این پرهیز از ربا از مباحث بسیار مهمی است که بانک ها باید به آن توجه کنند.
دکتر نتاج: بانک مهر اقتصاد تمامی منابع قرض الحسنه را به مصرف قرض الحسنه رسانده است

دکتر غلامحسن تقی نتاج – مدیر عامل بانک مهر اقتصاد – نیز در این دیدارها، با تشریح فعالیت های این بانک، اظهار داشت: بانک مهر اقتصاد با هدف خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارائه خدمات و تسهیلات به تمامی آحاد جامعه در چارچوب قوانین بانکداری بدون ربا در عرصه پولی و مالی کشور مشغول فعالیت است.

وی با بیان اینکه تلاش داریم قوانین شرع مقدس و بانکداری بدون ربا را در بانک مهر اقتصاد جاری و ساری کنیم، اظهار داشت: این بانک با دوازده میلیون سپرده گذار تا کنون به بیش از ده و نیم میلیون نفر تسهیلات ارائه کرده و در سال گذشته بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد ریال وام و تسهیلات به متقاضیان پرداخت نموده که ۴ هزار میلیارد تومان آن به طرح های اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی تخصیص یافته است.

دکتر نتاج با بیان اینکه مهر اقتصاد تنها مجموعه ای است که عین سپرده های قرض الحسنه را به صورت قرض الحسنه به مردم وام داده است، افزود: این بانک بخش قابل توجهی از منابع خود را به مشتریان خرید کالاهای تولید داخل اختصاص داده که این برنامه در سال ۱۳۹۴ نیز ادامه خواهد داشت.
وی بانک ها را حلقه واسط میان سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ترین وظایف بانک ها جذب و به کار گیری سپرده ها در فعالیت ها اقتصادی مشروع و پرداخت وام و تسهیلات در چارچوب قوانین و مقررات بانکداری بدون ربا به متقاضیان است.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با تأکید بر رعایت حقوق سپرده گذاران در بانک ها، ابراز داشت: در مجموعه های بانکی وام گیرندگان و سپرده گذاران هر دو ذینفع هستند و باید حق و حقوق آنان رعایت شود؛ البته صاحبان سرمایه ارجحیت دارند؛ چرا که سرمایه گذار بوده و جزء تامین کنندگان منابع به شمار می روند.

دکتر نتاج اقتصاد کشور را در یک صد سال اخیر بانک محور توصیف کرد و ابراز داشت: چنانچه این واقعیت و ویژگی به درستی مدیریت شود، می توان فرصت های بسیاری خلق کرد؛ اما با سوء مدیریت، فرصت ها به تهدید تبدیل خواهند شد.
وی با اشاره به برخی مشکلات بخش تولید کشور، خاطرنشان کرد: در طول سال های گذشته شاهد بودیم که موسسات پولی و بانکی رشد قابل توجهی داشته و مورد اقبال واقع شده اند؛ اما متأسفانه عده ای مشکلات بخش تولید را به گردن بانک ها می اندازند؛ در حالی که در این بخش با نواقص بسیاری مواجه هستیم که ارتباط چندانی به بانک ها ندارد.